Dejlig fredag til alle hjemmebyggere og proffer!

I vores kælder, mellem en alt for lille garage og et hobbyrum, der bare samler en masse skrammel (Forstår ikke, hvor alt kommer fra??:rofl:) har vi en væg.

Den består af mursten eller lignende med betonpuds på hver side. Total tykkelse er ca. 90 mm. På det første billede er væggen, på det andet har jeg fjernet lidt gips i loftet for at se gulvet på etagen ovenover. Der ser det ud til at være et plankeinddækket loft (ser ens ud i resten af huset). Dette sidder på tværs af væggen, hvilket burde betyde, at gulvbjælkelaget går i samme retning som væggen står, altså at gulvkonstruktionen ikke bæres af væggen, ikke sandt? Nærmeste parallelle væg på etagen ovenfor står over en meter fra denne her. Vil gerne kunne tage væggen ned for at udnytte pladsen i kælderen bedre og faktisk kunne få en bil ind uden at skulle stå med porten åben :sweat:

En kældervæg med betongips, en stige, værktøj og en hyldereol med malerbøtter og spraydåser i et hobbyrum. Væg med synlig skade, hvor gips og maling er fjernet for at afsløre underliggende materiale. Mellem værelse og garage i kælderen. En delvist afsløret væg viser mursten med huller, dækket af betonpuds, i en kælder mellem garage og hobbyrum.
 
Væggen består af pudset hulsten stillet på højkant. Den væg er garanteret ikke bærende. Puds kan være cementpuds, kalkcementpuds og kalkpuds. Beton er en blanding af cement, vand og ballastmateriale (sten i forskellige fraktioner). Puds er ret blødt og løst, beton er stenhårdt.
 
  • Synes
Johan456
  • Laddar…
(y)
J justusandersson sagde:
Væggen består af pudset hulsten stillet på højkant. Den væg er garanteret ikke bærende. Puds kan være cementpuds, kalkcementpuds og kalkpuds. Beton er en blanding af cement, vand og ballastmateriale (sten i forskellige fraktioner). Puds er ret blødt og løst, beton er stenhårdt.
Okay, tak for svar! Så også, at sponten som sidder som loft er lagt uden samling lige hen over toppen på væggen, hvilket tyder på at den er bygget efter konstruktionen, som er ovenover den. Bare at smøge ærmerne op og tage frem mukkerten så (y)
 
  • Synes
justusandersson
  • Laddar…
Undrer om ikke skillevæggen er af sten af brandspridningskäl. Men man har ikke tænkt på at taget er træ. :-)
 
S sunqan sagde:
Jeg spekulerer på, om ikke skillevæggen er af sten såsom brandsikring. Men man har ikke tænkt på, at taget er af træ. :)
kan meget vel være sådan! Hele loftet er dækket med noget rigtig tykt gips, meget tykkere end de 12-13mm der bruges i dag. Ved siden af garagen ligger der et gammelt fyringsrum, så selvfølgelig blev der fyret med olie her før i tiden! Men nu har vi haft jordvarme i næsten 8 år :)
 
BirgitS
Er der nogen asbestholdig plade?
De blev jo flittigt brugt som brandsikring i fyrrum.

Hvis det skal fortsætte med at være en garage, bør du tænke ekstra på brandsikkerheden. Garage stiller særlige krav, så vidt jeg ved.
 
I 50'erne var gipspladerne 16 mm tykke.
 
  • Synes
BirgitS
  • Laddar…
Oskerien Oskerien sagde:
kan meget vel være sådan! Hele indersiden af loftet er dækket med noget rigtig tykt gips, meget tykkere end de 12-13mm, der bruges i dag. Ved siden af garagen ligger et gammelt pannrum, så selvfølgelig blev der fyret med olie her førhen! Men nu har vi haft jordvarme i næsten 8 år :)
Spredningsbeskyttelsen er nok i dette tilfælde for garagen snarere end for pannrummet.
 
BirgitS BirgitS sagde:
Er det en asbestholdig plade?
De blev jo flittigt brugt som brandsikring i fyrrum.

Hvis det skal fortsætte med at være en garage, bør du tænke ekstra på brandsikkerheden. Garage stiller særlige krav, så vidt jeg ved.
Nej, der er ingen asbest i huset, alt blev gået igennem, da vi købte huset. Alle døre i kælderen er af en eller anden grund branddøre, selv til vaskerummet. Så er loftet jo det svage punkt i alle rum, gips med spontat træ under.
 
S sunqan sagde:
Spredningsskyddet er nok i dette tilfælde for garagen snarere end for fyrrummet.
Meget muligt. Men alle andre vægge er jo bærende og 3dm tykke, samt alle døre i hele kælderen er tunge branddøre. Så burde ikke være nogen fare alligevel.
 
  • Synes
sunqan
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
På 50-talet var gipsskivorna 16 mm tykke.
Okay, det stemmer nok ind på tykkelsen her, huset er bygget -59!
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.