Hej alle,

Måske et dumt spørgsmål det her - men jeg skal lave om i entréen derhjemme, save op gulvet, fjerne isolering og reglar ned til pladen, som er uisoleret. Derefter tænkte jeg på at støbe med EPS, flydespartle med el-gulvvarme og lægge fliser.

Problemet er, at vi har to varme rør, der går langs yderkanten af vores hus, som gulvvarme, men kun langs soklen så at sige. En slags 80'er opfindelse. Så de går i entréen.

Hvad jeg forstår, er det egentlig ikke noget problem at støbe dem ind i EPS'en - men vil de tørre betonen ud/fremskynde hærdningen for hurtigt, så betonen ikke bliver god/sprækker?

Er jeg nødt til at få fat i en VVS'er for at slukke/tømme?
 
F freppe.ar sagde:
Er jeg nødt til at få en vvs'er til at lukke/tømme?
Det må da være muligt at regulere temperaturen uden at tilkalde en vvs'er?


Hvorfor lægger du elgulvvarme, hvis der er vandbåren varme?
 
surris
Du bør slukke for varmen. Men det burde du ikke behøve en rørmokers hjælp til? Tømme behøver du ikke gøre, bare slukke for varmen/cirkulationspumpen.
 
Det burde jo naturligvis gå. Hvordan man sænker eller regulerer varmen er typisk mere end hvad jeg ved.

Jeg har en IVT 590, gætter på at det er noget omkring cirkulationspumpen som skal slukkes? Kan man slukke bare det som går i gulvet men ikke til hanerne?

https://vpkollen.se/uploaded/manualer/IVT/Manual_IVT590_sv_1_2.pdf
 
Du bor i et hus, men ved ikke hvordan man regulerer varmen? 🤔

Tag nogle billeder af installationen, så får du nok bedre svar. Med lidt held kan det være muligt at stramme kun den slange uden at slukke for varmen i hele huset.
 
useless useless sagde:
Du bor i et hus men ved ikke, hvordan man regulerer varmen? 🤔

Tag nogle billeder af installationen, så får du nok bedre svar. Med lidt held kan man stramme bare den sløjfe uden at slukke for varmen i hele huset.
Ja, det er ikke min stærke side det her. Må indrømme, at jeg lidt har ignoreret denne del af systemet.

Da disse rør hverken gør fra eller til med hensyn til varmen i huset som sådan, synes jeg. Vi har el-radiatorer og luft/luft pumper. Man kan mærke, at rørene er varme, når huset er koldt (<18-19 grader), men ellers bidrager de ikke med videre varme i sig selv. Vi varmer huset med luft/luft pumperne, dem kan jeg regulere. ;)

Jeg ved, at naboen har slukket for og skåret disse rør. Men da elpatronen gik for et par måneder siden, og de var her for at fikse den - spurgte jeg, og de syntes ikke, vi skulle slukke for disse helt.

Ved ikke, hvilke billeder jeg skal tage, da intet af dette ses, det eneste jeg har at spille med, er varmtvandsbeholderen.
 
Det er en ret simpel varmepumpe uden nogle direkte indstillingsmuligheder. Men der burde sidde en rumtermostat et sted, som regulerer cirkpumpen? Ellers må man simpelthen løfte på låget og trække stikket ud til den.
 
Er det ikke rørene til radiatorerne, der går under gulvet i stedet for langs soklen?
Set sådan i flere ældre huse, der har vandbåret med radiatorer på væggene, at rørene kommer fra gulvet.
 
T TheGame sagde:
Er det ikke bare rør til radiatorerne, som går under gulvet i stedet for langs soklen?
Set sådan i flere ældre huse, der har vandbåret med radiatorer på væggene, hvor rørene kommer fra gulvet.
Der var nogle/nogen huseproducenter, der eksperimenterede med varmeslanger i syllen for at mindske fugtvandring og forbedre klimaet i krybekælderen. Samme ting som trygghetsvakten, men fabriksmonteret og vandbåret...
 
useless useless sagde:
Der var nogle/nogen huseproducenter, som eksperimenterede med varmeslanger i syllen for at mindske fugtvandring og forbedre klimaet i krybekælderen. Samme ting som trygghetsvakten, bare fabriksmonteret og vandbåret...
Præcis det her.

Men jeg forstår ikke helt, hvordan det fungerer nu, når jeg forsøger at sætte mig ind i systemet. :) Men det er måske et spørgsmål for et andet forum, hvordan jeg får slukket for varmen i slangerne.
 
Åbn varmepumpen og elboksen og tjek, hvad der er tilsluttet R1/R2 på klemmen.
 
Denne her, hvad fortæller det mig?
 
  • Et elektrisk samlingspunkt med forskelligt farvede ledninger og terminalblokke mærket "FRYSACK.
  • En åben elektrisk styringsboks med ledninger og komponenter, muligvis en del af en installation eller et apparat.
  • En åben elektrisk kontrolboks med flere ledninger, en transformator og elektroniske komponenter inde i en metalkasse.
Det nemmeste er, at du slår varmepumpen fra og trækker stikket ud af stikkontakten. Så løsner du den brune indkredsede ledning, sætter stikket i og tænder for varmepumpen igen.


Brune ledning i varmepumpe, i et terminalblok, er markeret med en rød cirkel.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.