Hejsa!

Jeg overvejer at ændre planløsningen på førstesalen i vores 30'er hus.

Spørgsmålet er nu, om det er muligt at lave et hul til en ny dør i væggen markeret med rødt på min Paint-tegning?
Plantegning af førstesal i et hus fra 1930'erne, viser en væg markeret i rødt med pile mod skorsten og vinduesluke. Teksten er på svensk.
Som det fremgår, sidder loftslugen præcis ovenfor den pågældende væg. Der er derfor ingen spær, der hviler på væggen. Spærene er i øvrigt af typen svensk spær, dvs. de ligner et "A".

Og da det er på førstesalen, kan væggen vel ikke være en bærende væg. Den bærer jo ikke noget. Eller er det vigtigt, at den er der af stabiliserende årsager?

Jeg har åbnet væggen lidt ved gulvet. Der ser det sådan her ud:

Væg med åbnet sektion, afslører brædder og isolering. Værktøj på gulvet ved siden af, i en ældre bolig.

Billede af en åbnet væg på et loft, der viser træbjælker og brun isolering. Emnet er, om væggen er bærende og påvirker planlægning af en ny døråbning.

Åbnet væg viser bjælkelag, isolering af brunt organisk materiale og ingen understøttende bjælker. Trækonstruktion med synlige knaster.

Man ser bjælkelaget til højre og venstre, men bjælkerne er ikke forbundet, og væggen står heller ikke på nogen bjælke. Det brune er tørveisolering. Under det sidder loftet i stuen nedenunder.

Så, til spørgsmålet igen: Er væggen bærende, og falder huset sammen, hvis jeg laver et hul til en dør i væggen?

Jeg mener ikke selv, at det skulle være et problem, men jeg er meget taknemmelig for meninger. :rolleyes:

Så længe det ikke skal være bredere end det hul du allerede har lavet, er det lige meget, om væggen er bærende eller ej.

Så længe du ikke fjerner nogen lodrette søjler og ikke fjerner nogen vandret bjælke i toppen, men du bør vel have et stykke væg tilbage øverst? Husk at lade døren gå ind i rummet, så den ikke slår imod loftslugen, når den er åben!

Anna_H sagde:
Så længe det ikke skal være bredere end det hul du allerede har lavet, spiller det ingen rolle om væggen er bærende eller ej.

Så længe du ikke skærer nogle lodrette søjler over, og ikke skærer nogle vandrette bjælker i toppen over, men du skal vel have et stykke væg tilbage øverst? Husk at lade døren gå ind i rummet, så den ikke støder mod loftslugen, når den er åben!
Tak for svaret, Anna_H!

Okay, tanken var at gøre sådan her:

• lade søjlerne blive stående
  • lade evt. vandret bjælke i toppen blive
  • indlejre en liggende 45x220 regel over døråbningen
  • montere liggende regel af passende størrelse, sandsynligvis også der 45x220, under døråbningen, dvs. vinkelret på bjælkelaget
Måske er det overkill med den liggende 45x220 over døråbningen, men "better safe than sorry", så at sige ;).

Og ja, døren skal gå ind i rummet :p

Helrle for mycket end for lidt som vores snedker sagde, når vi skiftede vores bærende "kvistar".

Limtræsbjælken som nu går hele vejen, 4 meter, i stedet for halve, er dobbelt så høj og dobbelt så bred som originalen, og søjlerne i begge ender er lidt bredere og dobbelt så tykke som den eneste stang, der stod midt i.

De vandrette vægbrædder er jo i sig selv ikke bærende i den væg, da der ikke er noget under.

Personligt ville jeg benytte lejligheden til at fjerne så meget torv som muligt og indsætte lidt mere moderne isolering, men om det er en korrekt fremgangsmåde eller ej, ved jeg ikke. Det har jo mest med lydisolering at gøre.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.