Hej!
Jeg har et suterrænshus fra omkring 1970. Omkring 1978 besluttede de at udvide huset med i alt 3,70m (både kælder og overetage). Kælderen, som blev udvidet, blev delt op i 3 mindre rum. Nu vil jeg gerne fjerne en af disse vægge og gøre et af de mindre rum til et større rum.
Jeg er ingen ekspert på dette, men her er mine tanker.
Der burde ikke være nogen direkte vægt på væggen ovenfra, da bjælkerne for overetagen logisk set burde gå mellem den gamle og nye ydervæg. Det eneste, jeg kan tænke mig, at denne væg kan have af funktion, er at støtte ydervæggen, så den ikke falder ind. Da jeg ikke har nogen viden om, hvad en væg kan håndtere, kan jeg ikke svare på dette og har brug for jeres hjælp og ekspertise til, hvad I tror om væggen.
Jeg har markeret væggen, jeg vil fjerne, med blå farve og den gamle ydervæg med grøn farve.
Tages kraften ikke fra spær og bjælkelag ned på den væg, så er det kun jordtrykket tilbage, som du skriver. Jeg ville dog lave et lille inspektionshul og kigge op for en sikkerheds skyld. Man finder sjove løsninger nogle gange. Så føles det tryggere at gå i gang med storslæggen, når man har fuld kontrol.
Jeg har en kældervæg i et lignende hus, som har længere spændvidde end dit rum, uden midterstøtte i form af tunge vægge. Muret leca i ydervæggen. Det skulle ikke være noget problem, og jeg ville selv turde rive den ned efter at have kontrolleret ovenstående. Skulle jordtrykket have nogen påvirkning, så er det over tid, du kunne tage et kontrolmål at følge op på eller bare holde øje med revner. Vil du have både livrem og seler, kan du bolte en søjle fast i gulvet mod væggen og trække en liste mod den gamle væg. Men så får du jo ikke en glat fin væg, som du måske er ude efter, det kan dog stadig gøres pænt.
Jo er helt enig med dig. Når det er en udbygning, har jeg svært ved at se, hvorfor bjælkerne ikke skulle gå fra den gamle ydervæg til den nye, det strider mod al logik at have det mellem to skillevægge
Der er en revne i ydervæggen i rummet til højre for skillevæggen. Jeg mistænker, at den revne er fra en sætning af huset. Måske er det klogt at udbedre den revne, før man river væggen ned.
Har I nogle gode tips til, hvordan jeg kan tjekke, hvordan reglarne ligger, så de ikke går mellem skillevæggene?
Jeg lavede hul i loftet i dag for at kigge hvordan det så ud.
Først var der et lag gips, så var der en spånplade. Bag spånpladen var der mineraluld, som jeg fjernede, og så fik jeg øje på denne solide bjælke. Spånpladen ser desuden ud til at ligge oven på væggen og fortsætte ind i det næste rum, hvilket jeg synes tyder på, at væggen blev muret efter loftet blev monteret. Jeg finder ingen tegn på, at noget hviler på væggen. Ser I noget, jeg ikke ser?
Som du siger, ser det ikke ud til, at noget hviler på netop den væg. Vil dog blot gøre dig opmærksom på en af Finjas tabeller, hvor de giver en anbefaling om maksimale tilladte længde på en kældervæg uden en støttende indervæg.
Bjælker: Træ, gulv til midten af bjælker: 2600cm, modfyldning: 1600cm, Længde på væg: 6000cm
Bjælker: Træ, gulv til midten af bjælker: 2600cm, modfyldning: 2600cm, Længde på væg: 3000cm
I mit tilfælde er gulv til midten af bjælker: 2,4m, modfyldning på ca 2,3m, væggen 7,1m.
Jeg tror ikke Finja ville anbefale mig en væg over 4,5 m, og min bliver så 7,1m. Anbefalinger er netop bare det, anbefalinger. De vil selvfølgelig være 100% sikre, ligesom en elevator, der kun må have 8 personer, let kan have det dobbelte.
Jeg ved dog ikke, hvad der gælder for kældervægge og deres rigtige styrke.
Hvad synes I, jeg bør gøre? Jeg kan enten bare rive væggen og håbe på det bedste. eller...
Jeg kan rive væggen og bygge en slags støttestruktur.
Hvis man bygger noget støtte af en slags, hvordan skulle det så være udformet?
Min væg, som også er helt opfyldt på højden og længden, spænder 8 meter mellem støttevæggene. Den har ganske vist en spinkel lille træregelvæg i ret vinkel midt på, men den tilfører ikke meget. Hvis du føler dig usikker, ville jeg gøre som mit første forslag.
Stil en limtræssøjle eller tykkere regel stående op mod kældervæggen. Boltes fast i gulvet grundigt. Søjlen skal fungere som modhold. Overdelen af søjlen kan du fastgøre til de eksisterende bjælkelagsbjælker, alternativt sætter du en ny tykkere regel under loftet. Det kan også blive pænt. Det fungerer også udmærket at bruge stålbjælker til samme formål, som derefter beklædes.
En almindelig 140x140-limtræssøjle bør fungere udmærket. Du kunne fræse toppen ud og træ det ind på bjælkelagsreglen for derefter at køre vognbolt gennem det hele. Så sidder det fint.