Planlægger at bygge en carport, hvor taget bliver 6x7 meter og består af plastplader (trapez).

Jeg ved, at producenter af plastplader anbefaler, at man gør som på det øverste billede, men jeg vil gerne gøre som på det nederste billede. Altså undlade de tværgående lægter, lægge tagbjælkerne på den anden led og skrue plastpladerne direkte i tagbjælkerne.
Jeg kan forestille mig, at tagets vridstivhed og eventuelt bæreevne bliver noget dårligere, men det kan jo kompenseres ved at placere tagbjælkerne lidt tættere end normalt.

Grunden til, at jeg vil gøre på denne måde, er kun, at jeg vil undgå de "ruder," som det bliver, når man gør det på traditionel vis.
Er der noget andet, jeg ikke har tænkt på, som gør, at det er direkte uegnet at gøre på denne måde?

• Øverste billede viser plasttag med tværgående reglar, nederste billede viser plasttag skruet direkte i bjælker uden tværgående reglar.
Hakuna matata!
Det går godt med din metode.
Det vigtige er, at du har det rigtige c/c-mål på de bærende bjælker.

Det eneste evt. problem jeg kunne forestille mig er, at vridningsstivheden hos
tagkonstruktionen bliver dårligere, dette kan du enkelt kompensere for med diagonale
trækbånd. F.eks. hulbånd.

Omtrent som på en sådan der lagerhylde i træ uden metalkryds i ryggen, bliver ekstremt tiplig. :-)

Behøves intet "kryds". Plastpladerne gør samme nytte, når de er skruet fast. Ligesom en bogreol med masonitskive på ryggen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.