Jeg har en lille tilbygning i huset og jeg tror, at jeg kan fjerne en regel i "spærret" for at få lidt mere loftshøjde.
Lægger et billede op her for forhåbentlig at få nogle gode kommentarer fra jer.
Den horisontale regel, hvor indersiden tidligere var fastgjort, er ikke fastgjort i noget andet end vinklereglen, som bærer ydertaget.
Hvis jeg ikke har alt for meget uheld, når jeg tænker, så bærer den horisontale regel ingen last overhovedet og bør kunne fjernes?
Nej, absolut ikke!
Uden den underramme vil sidevæggene blive presset ud af tagets, og sneens vægt.
Men de kan erstattes af jernstænger eller kabler, som bliver lidt mere elegante.
Kig for sjov på f.eks. gamle kirker.
Du ser flotte, snirklede jernbeslag i den øvre del af langsiderne.
Der er trækstænger, som holder bygningen sammen, fastgjort.
Men den horisontale regel er ikke fastgjort i noget andet end den korte vertikale bræt. Jeg forstår, at den tager belastning, hvis den var fastgjort i huset på en eller anden måde, men det er den jo ikke.
Jeg giver lidt andre bud, men med omtrent samme betydning, du kan nok ikke fjerne den.
Har tegnet lidt i dit billede.
Den røde linje viser, at taget er udbygget og spærret forlænget.
De grønne pile viser kræfternes retning.
Jeg har en lille udvidelse i huset, og jeg tror, at jeg kan fjerne en regel i "spærret" for at få lidt mere loftshøjde.
Slinger et billede op her i håbet om at få nogle gode bemærkninger fra jer.
Den horisontale regel, hvor loftet tidligere var fastgjort, er ikke fastgjort til andet end vinkelreglen, der bærer ydertaget.
Hvis jeg ikke er alt for uheldig i mine tanker, så tager den horisontale regel ingen last overhovedet og bør kunne fjernes?
Underarmen holder sammen spærret, så de ikke glider fra hinanden og presser væggene ud...
Men den horisontelle regelen er ikke fastgjort til noget andet end den korte vertikale bræt. Jeg forstår, at den tager last, hvis den var fastgjort til huset på en eller anden måde, men det er den jo ikke.
Forklar gerne, jeg tager sikkert fejl!
Er det bjælker, der ligger og hviler på en kipbjælke, eller er det en spærkonstruktion med overarm og underarm?