Hej alle proffer!

Vi var ved at tage nogle vægge ned og stødte på en spalte af lecablokke. Jeg ser på tegningen, at den ligger direkte under en åben pejs, der står på overetagen, men at der også står skrevet, at det er "fremtidig ildsted", en form for brandbeskyttelse?

Det jeg undrer mig over er, om det bare er at fjerne den? Eller opfylder den en funktion for den åbne pejs på overetagen?

Stueetagen:

En væg under konstruktion med lecablok, træramme og gipsplade. 디scussion om understøttelse af en pejs på overetagen. En væg med synlige lecablokke, delvist åbnet i en bolig. Temaet er relateret til eldstød og strukturelle funktioner i hjemmet.

Pejsen på overetagen:
En hvid kakkelovn med juledekorationer, herunder nisser og et "Santa Stop Here" skilt. Ovnen står i en stue ved siden af et juletræ.

Tegninger:

Bygningsplaner i sort-og-hvid, viser to etager, med cirkler omkring områder markeret som "fremtidig eldstad" og pejs i stuen.
Plan af hus med taghældning på 27 grader, vægge i fackverk, og angivelser af højder på 2400 mm og 2700 mm mellem etagerne.

Senest redigeret:
Hvis der er en muret pejs ovenpå leca-muren, ville jeg gå ud fra, at den er bærende. Jeg tror ikke, man må placere en tung pejs på træbjælkelag i dag.

• Synes
heimlaga og 2 andre
  • Laddar…
A Avemo sagde:
Hvis det er en muret pejs oven over leca-muren, ville jeg gå ud fra, at den er bærende. Jeg tror ikke, man får lov til at stille en tung pejs på træbjælkelag i dag.
Yes sorry, nu med billede :)

EDIT: Uploadede også et billede af selve komfuret på overetagen!

Bedste svar

Om den er specifikt til kakkelovnen eller har nogen yderligere funktion ved jeg ikke. Men jeg har svært ved at forestille mig, at den mur er der af en anden grund end at være bærende.

At placere en muret pejs på træbjælkelag er idioti. Desuden er det i det mindste i Finland strengt forbudt.

Finder du ingen bærende murværk under den, skal du mure noget op. Lecamuren skal du ikke røre.

A Avemo sagde:
Om den er specifikt for kakelovnen eller har nogen yderligere funktion ved jeg ikke. Men jeg har svært ved at forestille mig, at den mur findes der af en anden årsag end at være bærende.
Ok! Tak!

Men er det ikke mærkeligt, at den ikke vises som bærende på tegningen (hvad jeg kan se), samt det der generer mig er også, at det er specificeret som "fremtidig ildsted", samt at der også er en lignende mur nederst i billedet på tegningen, som jeg ikke kan se, hvordan den kan bære op ovnen på overetagen overhovedet? Hvad tror du om det?

H heimlaga sagde:
At skabe en muret pejs på trægulv er idioti. Desuden er det i det mindste i Finland strengt forbudt.

Finder du intet bærende murværk under, skal du opmure noget. Lecamuren skal du ikke røre.
Ok, dvs jeg bør absolut ikke fjerne den der er der 👍 stort tak!

Undrer mig stadig over tegningerne.. :)

Find ud af, om den bærer. Hvis den ikke bærer, er det en livsfarlig byggesjusk, og så skal du mure en bærende væg under komfuret.

• Synes
Joakim654 og 1 anden
  • Laddar…
H heimlaga sagde:
Find ud af om den bærer. Hvis den ikke bærer, er det en livsfarlig byggesjusk, og så skal du mure en bærende væg under komfuret.
Perfekt, tak!

Oopsjoppe Oopsjoppe sagde:
Men er det ikke mærkeligt, at den ikke ses som bærende på tegningen (hvad jeg kan se), samt det der generer mig er også, at det er specificeret som "fremtidig ildsted", samt at der også er en lignende mur nederst på billedet på tegningen, som jeg ikke kan se, hvordan kan bære ovnen på første sal overhovedet? Hvad tror du om det?
Skal jeg våge mig at gætte, så ligger der noget bærende og ikke-brændbart mellem de to mure, hvis opgave er at bære kakkelovnen. Jeg tror, at det er redningstjenesten, der ikke kan lide, når kakkelovne falder igennem bjælkelaget ved brand.

• Synes
Oopsjoppe
  • Laddar…
A Avemo sagde:
Skal jeg våge mig ud i en gætning, så ligger der noget bærende og ikke-brændbart mellem de to mure, hvis opgave er at bære op kakkelovnen. Jeg tror, at det er redningstjenesten, der ikke kan lide, når kakkelovne falder igennem bjælkelaget ved brand.
Lyder fornuftigt! Stor stor tak 🙏

A Avemo sagde:
Skal jeg våge mig på en gætning så ligger der noget bærende og ikke brændbart mellem de to mure, hvis opgave er at bære kakkelovnen. Jeg tror, det er redningstjenesten, der ikke kan lide, når kakkelovne falder igennem bjælkelaget ved brand.
Det plejer heller ikke at være så populært blandt beboere, når der opstår løs ild bag komfuret, og man må hoppe ud gennem vinduet for ikke at brænde inde og knuser knæene i faldet.
Træbjælkelag er for bløde til at stille en muret ildsted på. Før eller senere kommer ilden ud gennem en revne. Det var populært med sådanne konstruktioner en kort periode omkring 1900 akkurat, men det blev til for mange brande af det.

• Synes
Oopsjoppe
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.