Her kommer et spørgsmål, som jeg gætter på, at ingen kan besvare, men jeg stiller det alligevel :)

Jeg har denne gamle afløbsstamme i kælderen:
Sort afløbsrør i kælder, der strækker sig fra gulv til loft. Røret er placeret ved siden af en reol og elinstallationspanel.

Den er lidt i vejen, og jeg vil derfor gerne fjerne den. Hvad jeg ved, er, at alle afløb i huset er ført til en anden stamme i bryggerset, så dette er en gammel rest fra en svunden tid. Den forsvinder op i bjælkelaget og gætter sig videre op til overetagen. Eventuelt er den forbundet til nogen udluftning på loftet også.
Gammel afløbsrør af metal går gennem et loft af træ og beton med synlige skader i sprækkerne. Gammel afløbsstamme i kælder, omgivet af isolering og bjælker; potentiale til fjernelse vurderes ifølge brugerens spørgsmål.

Tør jeg skære denne stamme over og fjerne den? Eller er der risiko for, at den "hænger" i noget oppe i huset, som kunne gå i stykker? Umuligt at svare på, forstår jeg, men det er jo altid rart at skrive af sig.

Hvilken skønhed! Du skal være 100% sikker på, at ALT andet afløb er forbundet til en anden stamme, før du skærer, OG hvordan udluftningen, som du skriver, findes på taget og også er forbundet til den nye stamme, hænger sammen. Det kan jo være, at de på et eller andet tidspunkt har koblet sig på denne med netop udluftningen.

Den er bygget nedefra og er tung, alt som går opad står på det nederste, så hvis du bare kapper det ret af, kan det ovenfor falde ned.

• Synes
cpalm og 2 andre
  • Laddar…
Øv

AJ82 AJ82 sagde:
Usch
Jepp og har du tænkt at fjerne det, så bliver det at skifte hele vejen op til det, som findes oven bjælkedækket, findes ingen genvej. Men hvorfor skifte, det er malet, så måske har det blødt igennem. Så ser det ud som at i fugerne/skoene er det tæt. Det er bly som er banket ind i fugen for at få det tæt. Det nemmeste at se det er at tage en skruetrækker og skrabe i fugen, så kan du se straks om der kommer en blyfarve og er lidt blødt. Det plejer at sidde stenhårdt og eneste måde er at knuse rørene, for at få dem fra hinanden.

S Småbrukaren sagde:
Hvilken skønhed!
Den er til salg:)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.