Jeg er ved at rive lidt ned derhjemme og fik lyst til at lave en større åbning mellem den ydre og indre hall. Det er betondæk på ca. 10-12 cm tykt, som er støbt på de blokke, der ligger på bjælken (grøn pil). Men det ser ikke ud til, at der er nogen vægt, der hviler på dem... kan nemt flyttes med en skruetrækker.
Jeg er lidt usikker på, om betondækket hviler på væggen, hvor afløbsrøret går op, men jeg antager, at det ikke gør det.
Tror I umiddelbart, at det er nogen fare ved at fjerne bjælken (rød pil)?
Jeg er lidt usikker på, om betondækket hviler på væggen, hvor afløbsrøret går op, men jeg antager, at det ikke gør det.
Tror I umiddelbart, at det er nogen fare ved at fjerne bjælken (rød pil)?
Ingen som tør give et bud på, om den har nogen bærende funktion for betonloftet ovenover? Jeg har fjernet stenene ovenpå bjælken nu, så den er "bare" at løfte væk i princippet... men det føles alligevel, som om jeg vil erstatte den med en lidt mindre bjælke, typisk 2 stk. 95x45, som får stå på højkant på to stykker 95x45 ved siden af afløbsrøret og en på venstre side... altså at de presser op mod betonloftet. God eller dårlig idé?
Et andet alternativ er, at jeg køber limtræsøjler 90x90, men så er en 5 meter ikke nok, så det bliver meget dyrere...
Et andet alternativ er, at jeg køber limtræsøjler 90x90, men så er en 5 meter ikke nok, så det bliver meget dyrere...
Ja, den væg du arbejder på er antageligvis bærende, det ser ud til at være den originale ydervæg, du arbejder på, og den ydre hall ser ud til at være en tilbygning. Om nogen bjælke hviler på den del, du vil fjerne, kan man ikke se på billederne, det skal man finde ud af i virkeligheden.
Ja det er meget rigtigt den gamle ydervæg. Yderdøren sad der i hullet for et antal år siden, og der var endnu en væg indenfor, så det blev som et lille trappum, men den var så utroligt tynd, så det kan nok ikke have gjort noget, at den blev fjernet.
Forstår ikke helt hvordan du mener med, at en bjælke skulle hvile på den del, jeg vil fjerne? Det der hviler på den del, er betonbjælkelaget, ca. 10-12cm tykt, og ovenover er resten af ydervæggen muret til ca. 1,5m og så ligger ydertagen derpå. Så det føles lidt, synes jeg, som om muren burde holde godt oppe på grund af, at det er et hjørne på ydervæggen lige der, som taget hviler på, og at stenene er muret ovenover, så de holder hinanden i en 45 graders linje fra begge retninger så at sige. Lidt svært at forklare hvordan jeg tænker. Men jeg fortsætter, så må vi se, hvor det (ikke) bærer hen.
Forstår ikke helt hvordan du mener med, at en bjælke skulle hvile på den del, jeg vil fjerne? Det der hviler på den del, er betonbjælkelaget, ca. 10-12cm tykt, og ovenover er resten af ydervæggen muret til ca. 1,5m og så ligger ydertagen derpå. Så det føles lidt, synes jeg, som om muren burde holde godt oppe på grund af, at det er et hjørne på ydervæggen lige der, som taget hviler på, og at stenene er muret ovenover, så de holder hinanden i en 45 graders linje fra begge retninger så at sige. Lidt svært at forklare hvordan jeg tænker. Men jeg fortsætter, så må vi se, hvor det (ikke) bærer hen.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 indlæg
Jeg tror det holder uden bjælke.
Stol på mig.
Stol på mig.
Perfekt, så sender jeg regningen Niclas for nu har jeg halvdelen af overetagen her nede!! Nej, spøg til side... Nu ved jeg ikke, om du mente det alvorligt, men jeg tror det holder også faktisk.. ville vel bare høre, hvis nogen kommer og råber NEJ NEJ men det ser ikke sådan ud? 
Bjælker over døråbninger skal man ikke fjerne uden at være helt sikker på, om de bliver belastet af noget. Fx hvordan ligger tagspærene? I dag kan det være, at den murede væg ovenover hvælver over åbningen, så bjælken er ubelastet, men med fuld snelast fra taget kan det være, at bjælken er nødvendig.
Ja det er vel lidt sådan, jeg tænker også, så det bliver bestemt til, at jeg sætter noget forstærkning, men hvad det bliver, må vi jo se. Har et par måneder tilbage, inden sneen forhåbentlig kommer.
Måske lige så godt at tage en lidt højere limtræsbjælke typ 180x42 og have to længder i bredden mod taget, så at sige. Eller noget andet forslag? Har i hvert fald tænkt mig at stive op taget, inden jeg tager bjælken ned for at være lidt mere sikker på, at intet går galt.
Måske lige så godt at tage en lidt højere limtræsbjælke typ 180x42 og have to længder i bredden mod taget, så at sige. Eller noget andet forslag? Har i hvert fald tænkt mig at stive op taget, inden jeg tager bjælken ned for at være lidt mere sikker på, at intet går galt.
Klik her for at svare

