Hej,

Har en tv og et udtrækkeligt (ca. 60 cm) vægbeslag, som jeg gerne vil have på væggen. Lejligheden, jeg bor i, er et hus fra 30'erne med vassvægge, fik jeg forklaret af viceværten.

Prøvede dumt nok at bore, inden jeg fandt ud af, hvad det var for en væg. Troede, det var gips eller råspont... Hvordan som... boret gik lige igennem på et halvt sekund, og materialet virker porøst som marengs.

Hvordan ser væggen ud, nogen der ved det? Er der reglar eller planker bagved? Kan det fastgøres direkte i væggen? Beslaget vejer nok omkring 10 kg og LED-tv'et omkring 10 kg. Derudover har jeg en tanke om at sætte en tv-bænk op på samme væg. Den vejer omkring 40 kg.

Al hjælp ville være meget værdsat!!!

Mvh
/simich_86

Det er vel bare de tre små grise, der bor i en sivhytte. Du har sikkert en plankevæg eller en murstensvæg indenfor. At bare fastgøre noget i det pudsede er ikke at anbefale. Vi havde store dele, der "faldt" ned, da vi bare fjernede nogle tapeter.

Ja. For at præcisere er pudset kalkpuds sat på rørmåtter. Sandsynligvis er der plankevæg bagved (man behøver ikke rørmåtterne, hvis det er mursten, pudset hæfter alligevel), men mursten (eller lersten) er vel ikke umuligt. Plankevæg er simpelthen kraftige lodrette planker, der plejede at blive pudset.

Jeg bor i et hus fra 1936, og der er indvendige lofter af puds + rørmåtte på et indvendigt træloft. De ikkebærende indvendige vægge er puds på letbeton, og de bærende er ekstremt porøs tyk puds på mursten.

Skru ind i det, der er bag pudset. Prøv med en træskrue og mærk, om den går indad efter nogle cm = trævæg. De plankevægge, jeg har stødt på, plejer at være temmelig solide og burde kunne bære dit TV uden problemer.

Hvis den holder op med at trække, er det mursten (næppe sandsynligt), og så må du bore, hvilket kan drille lidt, hvis pudset vil løsne sig. Bor uden slag i starten og bor med et lille bor først og udvid, indtil du får pluggen i.

Held og lykke!

I en lejlighed kan der meget vel være noget andet end planker bag ved rør og puds. Det er f.eks. almindeligt med slaggeblokke eller mursten.

Bor et hul i væggen for at se, hvad det er for et materiale. Rødt støv fra væggen = mursten. Sort støv = slaggeblokke. Mål, hvor tyk væggen er, og vælg den længste skrue, der ikke går lige igennem. Sæt dyvel i murstensvæggen, og brug en grov træskrue direkte i slaggevæggen (det kan gå meget trægt men sidder bedre end med en dyvel).

At stativet rager 60 cm ud betyder, at der er en betydelig brydningskraft på væggen. Er det en tynd slaggevæg, kan det være svært at få det til at sidde fast, især hvis du har tænkt dig at bevæge stativet ofte.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.