Overvejer dette med ydervæg med tre lag isolering. Antag liggende 45+diffspærr + stående 120+ liggende 45 indefra og ud (skal være til en garage). Hvis man begynder med at bygge reglvæggen med 45x120 og sætter hulbånd i kryds med ankersøm, bliver det da så stift, at man blot kan sætte liggende 45'ere med isolering på ydersiden og så vindpap udenpå dette, og derefter liggende 45'ere på indersiden med isolering, OSB og gips på indersiden? Eller kræves der også tværstræbere i visse regelfag? Hvor mange stræbere i så fald, en per fem regelfag?

Garagen er uden vinduer, så jeg tænkte med et stort kryds over hele bredden. Hvor man har døren, tænkte jeg mig så store krydser som muligt over væggen. Hvis man skulle have vinduer, må man spænde hulbånd over så mange fag som muligt.

Eller skal man se bort fra hulbånd og indsætte en 28x70 eller lignende på skrå over hele væggens bredde? Eller er det bedre med tværstræbere, der står inde i regelfagene?

/Anders
 
Det virker lidt dumt at finde på egne metoder, når der findes gennemprøvede, som både er enkle og billige.
 
Mikael_L
Anders_Nilsson sagde:
Overvejer dette med ydervæg med tre lag isolering. Antag liggende 45+dampspærre + stående 120+ liggende 45 indefra og ud (skal være til en garage). Hvis man begynder med at bygge reglen med 45x120 og sætter hulkebånd på kryds med ankersøm, bliver det så stift, at man bare kan sætte liggende 45'ere med isolering på ydersiden og så vindpap udenpå dette, og derefter liggende 45'ere på indersiden med isolering, OSB og gips indvendigt?
Det bliver helt fremragende det der.
Jeg tror ikke, du engang behøver hulkebåndene, men vil du ofre dig på nogle meter hulkebånd, afstiver det rammen endnu bedre.

Sæt hulkebåndene stramt spændt i et kryds, der er omkring 45° eller fladere, dvs. bredden på krysset kan være noget mellem 2,5 meter og lidt længere (ved 2,5 meter lofthøjde), men over 4 meter bredt bør du nok ikke lave krysset, for du mindsker hulkebåndets modholdende spænding mere og mere da.
Skru i hver stående regel, hvor båndet passerer.
Søm derefter de liggende 45'ere på begge sider med 100mm galvaniseret søm og til sidst OSB på indersiden af regelsystemet, så har du en meget stabil konstruktion.

Husk bare ikke at lodde af alle vægge grundigt under byggetiden og søm midlertidige skråbånd af f.eks. råspont, som du så ikke tager væk, før OSB'en er på plads. Du kan f.eks. sætte to skråbånd på en lang væg og så fjerne en ad gangen, mens du færdiggør væggen.

edit:
Teksten: "som du så ikke tager væk, før OSB'en er på plads" i mit sidste afsnit er måske ikke så vigtig, hvis du allerede har sat hulkebånd, hulkebåndene burde holde alting lige, indtil du har fået de indvendige vægplader på.
Dette gælder dog kun, hvis ikke stormen Gudruns kusine tilfældigvis kommer forbi.
 
Senest redigeret:
Ola78
Anders_Nilsson sagde:
Overvejer det her med ydervæg med tre lag isolering. Antag liggende 45+diffspærre + stående 120+ liggende 45 indefra og ud (skal være til en garage). Hvis man begynder med at bygge regelvæggen med 45x120 og sætter hullet bånd i kryds med ankerspik, bliver det da så stift, at man kun kan sætte liggende 45'ere med isolering på ydersiden og så vindpap uden på dette, og så liggende 45'ere på indersiden med isolering, OSB og gips på indersiden? Eller kræves der også tværstræber i visse regelfag? Hvor mange stræber i så fald, en per fem regelfag?

Garagen er uden vinduer, så jeg tænkte på et stort kryds over hele bredden. Hvor man har døren tænkte jeg mig så store kryds som muligt over væggen. Hvis man havde vinduer, må man spænde hullerne over så mange fag som muligt.

Eller skal man undvære hullerne og fælde en 28x70 eller lignende skråt over hele væggens bredde? Eller er det bedre med tværstræber, der står inde i regelfagene?

/Anders
Det er jo en velafprøvet løsning. Vi anvender den på garagevægge, vi fremstiller, som ikke har nogen indvendig beklædning, der stiver op. Der plejer at være et kryds over hele væggens længde og ved eventuelle åbninger kryds på begge sider af åbningen.

Edit: Så nu, at Mikael_L var kommet først med samme svar. Han er en hurtig fyr til at svare, den fyr:D
 
Tak for svarene!

Var inde på Isover og Paroc men de viser ikke, hvordan man stiver væggen op, kun princippet for isoleringen. På træguiden fandt jeg ingen trelagsvæg. Man kan naturligvis bruge udendørs gips mellem de stående reglar og det ydre lag, men på det seneste synes der at have spredt sig en opfattelse her på forummet, at udendørs gips er skimmelsvamp følsomt.

Tænkte at starte med at rejse gavlen på garagens bagside, og derefter bygge sidevæggene som rammer på pladen, da er det jo let at krydsmåle og så sætte tilstrækkelige forstærkninger, mens rammerne ligger ned. Lidt som prefab men pladstilvirket.

/Anders
 
Mikael_L
Anders_Nilsson sagde:
sedan bygge sidovæggene som rammer på pladen, da er det jo let at krydsmåle og så sætte tilstrækkelige forstærkninger på, mens rammerne ligger ned.
Sådan er det, men når væggen først er rejst, så må du måske lade den være noget skæv (det vil sige ikke lige i krydset) for at den i stedet skal blive lodret. :D

Jeg byggede præcis som du skriver, men jeg rettede ikke tingene til, før de stod på plads.

Men man kan jo klemme en skråstiver fast før rejsningen, så den ikke giver sig i vej. :cool:
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.