Hej vil bygge en etage over halvdelen af boligarealet på vores et-plans Elementhus fra -59. Planen er at færdige væg- og tagmoduler løftes op på plads. Pladetag i stedet for tegl og selvbærende spær, dvs lettere tag end i dag og fortsat ingen tung rygbjælke, der skal aflæsses. Holder de eksisterende vægge i underetagen? Eller skal både yder- og indervægge der forstærkes med søjler, fx åbne op vægelementerne og indsætte VKR-søjler, der hviler på fundamentet/mursøjler (krybekælder)? Der er delte meninger om dette blandt de entreprenører, jeg har spurgt nemlig. Vil minimere unødigt besvær.

Hej og velkommen til Byggahus forum! Jeg tolker dit indlæg som, at du vil gå fra 1-plan til 2-plan (dvs ikke 11/2-plan). Det kan ikke være noget problem at finde ud af, hvad dine Mockfjärdselementer tåler for laster. Hvad der tilkommer, er først og fremmest bjælkelagslasterne fra plan 2. Taglasterne flyttes jo bare en etage op, og væggene vejer ikke så meget. Hvad angår taglasterne, består de primært af snelast, som varierer afhængigt af, hvor du bor. I forhold til snetrykket plejer forskellen mellem plade og tegl at være ubetydelig. Hvad angår tagkonstruktionen, har jeg den modsatte opfattelse. En mønsplanke (hvis dens støttesøjler kan føres ned til et passende punkt) tager halvdelen af taglasten, hvilket gør, at ydervæggene kun belastes til halvdelen sammenlignet med en normal tagstol.

Hvis du vil have flere synspunkter, må du nok lægge nogle tegninger op af det eksisterende hus, plan og sektion i det mindste.

• Synes
KevinEK
  • Laddar…
Hej og tak for det hurtige svar! Ja, det bliver 2-plan. Ja, nyt gulvbjælkelag, der kan holde til påbygning, skal ind på plan 2, for der er ikke noget i dag. Håbede på, at nogen på forummet, der har bygget på deres 1-plans Elementhus uden bærende søjler ned i grunden, kunne fortælle, om huset stadig har holdt, som det skal. Vi har jo stadig 2 stående lag med 20 mm = 40 mm krydslamineret træ + højtryksspand i hvert element, der sidder sammen på højkant langs hele væggens længde... Og jeg gætter desuden, at belastningerne nedad fordeles bedre langs hele grunden uden søjler. Da skillevæggene i plan 1 står ovenpå gulvelementerne, er gulvet måske også besværligt at komme igennem med søjler. Som I bemærker, vil jeg gerne slippe for søjler - hvis det er muligt. Men: uanset om nogen hører af sig her eller ej, så vil jeg absolut følge dit råd om at lade en objektiv ekspert undersøge, hvilke belastninger elementerne kan tåle, inden jeg går videre!

Hej! Jeg er nysgerrig på, hvordan det hele løste sig? Jeg sidder med et elementhus fra 62 og er interesseret i at løfte taget og bygge en yderligere etage.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.