Halløj! Smart som man er, så læser man om det, efter man har rodet i tingene. Jeg fjernede plasttæppet, som den tidligere ejer havde lagt i kælderen, uden at tænke. Da "pappen" under plasttæppet var fugtig, ville jeg fjerne det hele, slibe gulvet ned og lægge et tæppe, der "ånder". Så jeg fjernede plasttæppet, og under tæppet var der, som sagt, en tynd pap, som tæppet var limet på. Denne pap sad/sidder godt fast på gulvet, da den tilsyneladende også er limet på betonen. Da jeg ikke ville slibe, når der var så meget pap tilbage, lejede jeg i dag en tæppe stripper og fjernede så meget pap som muligt. Jeg fik fjernet en hel del "overflødig pap", så nu kan det slibes ned. Da jeg ikke kunne finde ud af, hvad alt det sorte på betongulvet var, begyndte jeg at undersøge lidt og indså, at det kan være sort lim, som indeholder asbest. Dum som jeg var, havde jeg ingen maske eller noget på, da jeg gjorde dette, så jeg blev lidt bekymret. Jeg har ikke nået at slibe gulvet ned endnu, men stripperen ødelægger pappen, så der bliver jo en hel del støv også. Jeg sender materialet til analyse, før jeg begynder at slibe, men jeg tænkte, om det kunne være noget andet end sort lim, som man brugte tidligere, eller om man kan se, at det ikke er det? Læste lidt om, at det kan være tjære/asfalt. Lægger op et par billeder.

Billede af kældergulv, hvor en plastikmåtte er fjernet. Rester af sort lim ses på betongulvet, potentielt indeholdende asbest. Radiator på bagvæggen. Billede af et kældergulv efter plastmåtter er fjernet, viser rester af sort materiale på betonen, muligvis sortlim eller asfalt. Gulv med rester af sortlim og fjernet pap efter plastikmåtte i en kælder, delvist blottet beton og beskadiget vægpanel ved kanten. Afdækket betongulv med rester af sort lim eller tjærelignende materiale efter at plastmåtterne er fjernet; synlige spor og teksturer på overfladen.

Kan også sige, at huset blev bygget i 1965, men jeg ved ikke, hvornår plasttæppet er lagt. Det første billede er, når jeg lige har fjernet tæppet, de resterende er efter tæppe stripperen.

Hej! Fik du svar på hvad for materiale det var?

H Hej12345 sagde:
Hej! Fick du svar på vad för material det var?
Fik dette svar: asbestfibre i tæppet
(Asbestfibrene sidder i den turkise øvre del af tæppet ej i luddet under). Så det var intet sortlim

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
H Hannes93 sagde:
(Asbestfibrene sidder i den turkise øvre del af tæppet ikke i luv'en nedenunder). Så det var ikke noget sortlim
Svaret behøver præcisering.
Jeg ser intet turkis på nogen af billederne. Der var altså asbest i tæppet men ikke i den sorte masse? Dejligt så :) ....jeg havde samme sorte masse und
H Hannes93 sagde:
(Asbestfibrene sidder i den turkise øvre del af tæppet ikke i luv'en nedenunder). Så det var ikke noget sortlim
H Hannes93 sagde:

Dracula Dracula sagde:
Svaret behöver förtydligas.
Jeg ser intet turkis i nogen af billederne. Der var altså asbest i måtten men ej i den svarte masse? Godt så :) ....jeg havde samme svarte masse und
Selve plastikmåtten var af turkis farve, tog nok aldrig billede og la op på den lige her uden jeg var mest ude efter "svarte masse" hvilket viste sig ikke at være nogen fare.

• Synes
nattugglan11
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.