1,747 læst ·
4 svar
2k læst
4 svar
Kan det isolerede udestue tage skade ved kulde?
Har et isoleret udestue/vinterhave, der har gulvvarme med kølevæske. Dette tager ret meget (tror jeg i hvert fald) varme, selvom vi har lukket døren ud og kun har det på 7-8 grader. Der er nogen, der har sagt, at bygningen kan tage skade, hvis man ikke har nogen varme på, men nogle siger, at det ikke bør gøre det, men tør ikke tage chancen. Det er klinkegulv og træpanel og mange glasvinduer. Hvad tror I?
Bygningen kan jo tage skade, hvis et vandrør fryser et sted. Ellers er der nok ikke så meget, der kan tage skade...
Jeg har en garage, som oprindeligt var bygget som varmgarage (d.v.s. vandbåren varme, isolering, osv). Den står kold året rundt (og har gjort det i de seneste årtier). Vandet er m.a.o. tømt fra radiatorerne.
Jeg har ikke oplevet, at det har taget nogen skade af det.
Det, man kan tænke på, er at ventilere ordentligt i efteråret, når kulden begynder at komme. Varm sommerluft, der kommer ind i rummet i juli/august, indeholder meget fugt og forårsager dermed en høj relativ luftfugtighed, når temperaturen begynder at falde om efteråret.
Har man mange værktøjer og lignende, vil man gerne holde sig under 60% (for at undgå korrosion).
Jeg har en garage, som oprindeligt var bygget som varmgarage (d.v.s. vandbåren varme, isolering, osv). Den står kold året rundt (og har gjort det i de seneste årtier). Vandet er m.a.o. tømt fra radiatorerne.
Jeg har ikke oplevet, at det har taget nogen skade af det.
Det, man kan tænke på, er at ventilere ordentligt i efteråret, når kulden begynder at komme. Varm sommerluft, der kommer ind i rummet i juli/august, indeholder meget fugt og forårsager dermed en høj relativ luftfugtighed, når temperaturen begynder at falde om efteråret.
Har man mange værktøjer og lignende, vil man gerne holde sig under 60% (for at undgå korrosion).
Hvad angår mikrobiologisk vækst, stopper den (eller vokser ekstremt langsomt), hvis temperaturen ligger under 0. Det er altså ikke om vinteren, det mugner i garage, koldlofter og isolerede udestuer. Derimod kan der skabes betingelser for vækst. D.v.s. at fugt akkumuleres og skaber gunstige forhold, når temperaturen stiger.Nyfniken sagde:
Men som jeg skrev ovenfor: Sørg for at ventilere den fugtige sensommerluft ud.
Okay, gulvvarmen i udestuen indeholder en eller anden form for kølevæske for at man skal kunne slukke.
Det er altså, hvis der opstår problemer med fugt og skimmel. Jeg oplever allerede, at der bruges en hel del varme for at holde det oppe på 7-8 grader. Hvordan ville I have gjort?
Jeg har også en opvarmet garage, hvor jeg har vandhanevand, så jeg har det på omkring 5 grader der for at det ikke skal fryse, men har overvejet at tømme det også. Jeg ved ikke rigtig, hvor meget det koster at holde lidt varme i disse rum. Hvordan kan man estimere det på en eller anden måde?
Det er altså, hvis der opstår problemer med fugt og skimmel. Jeg oplever allerede, at der bruges en hel del varme for at holde det oppe på 7-8 grader. Hvordan ville I have gjort?
Jeg har også en opvarmet garage, hvor jeg har vandhanevand, så jeg har det på omkring 5 grader der for at det ikke skal fryse, men har overvejet at tømme det også. Jeg ved ikke rigtig, hvor meget det koster at holde lidt varme i disse rum. Hvordan kan man estimere det på en eller anden måde?
Klik her for at svare