Tjekkede du linket jeg sendte om, hvordan åbningen skal se ud?
En tømmervæg er i sig selv bærende, fjerner du det, der er nedenunder, så hænger jo alt på en måde, som ingen har regnet med, plus at tømmerstokkene stabiliserer væggene, de går ind i, i sidled også. Hvis du fjerner alt det, du vil, risikerer begge disse vægge at styrte sammen.
Spørgsmål:
* Tjekkede du linket jeg sendte?
* Forstår du, hvad jeg mener, når jeg skriver, at væggen kan "styrte sammen"?
* Er der noget sværd der, hvor jeg har markeret med gult på billedet nedenfor?
Hvis du ikke forstår, hvad jeg mener med det, tjek linket jeg sendte, som viser, hvordan man sætter et sværd i en åbning.
Med tømmerhuse er det sådan, at man på sigt risikerer, at alt bare glider fra hinanden og synker sammen, hvis man laver for store åbninger og har for få vægge tilbage. Jeg synes ikke, at du skal fortsætte uden først at få en dygtig og erfaren tømrermand derhen.
Ja har læst linket. Og i enderne på væggen jeg vil fjerne sidder ingen sværd men "svärd bitar" som sidder mellem 2 stammer på nogle steder. Kan tage billede af dem senere. Men nogle af stammerne er lidt løse. Så jeg tror ikke det bærer noget der. Og fjerner man dem, så kan man vel forstærke den tværgående væg med bolt?
Det der er søndersavede dymlinger, de bruges til at stabilisere væggen i både sidretning og længderetning.
I det som er bortskåret, havde du altså lignende "omlott".
De skal blive siddende for at væggen, som tømmerne går ind i, ikke skal kalve, og du skal sætte et sværd på kanten her.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.