Endnu en bærende tråd....
Vedhæfter lidt billeder. Vil fjerne den, som pilen viser, og den er jo allerede i dele, men blev lidt bekymret, da den har en stående bjælke under i hjørnet?
Den stående bjælke i hjørnet er desuden boltet ud i ydervæggen, ved ikke hvorfor Vægkonstruktion med synlige bjælker, en pil peger på en bærende del over en åbning, og en stående bjælke er fastgjort til væggen. En delvist adskilt bærende væg med en stående bjælke i hjørnet, omringet af træstumper og byggeaffald på betongulvet. Vægkonstruktion med stående træbjælke i hjørne, delvist skilt ad, vedhæftet boltet til ydervæg, som forårsager usikkerhed. Væggen viser en delvist demonteret struktur med en stående bjælke i hjørnet, understøttet og boltet til ydervæggen. Byggematerialer ligger på gulvet.

• Billedet viser en delvist demonteret bærende vægkonstruktion med træbjælker, en vertikal stolpe i hjørnet, fastgjort til ydervæggen.
Den del som den gule pil peger på kan umuligt have nogen bærende funktion. Den er nok der kun som udfyldning.

Nej mistænker det jeg også. Men den bæres op af den stående stock på billede nr3 det var derfor jeg syntes det var mærkeligt. Men den stående, kan den fjernes eller støtter den ydervæggen?

Det er nok sådan, at de som har været her og pillet ikke har haft rigtig styr på, hvad de har gjort. Som jeg ser det, er det kun den øverste stamme, der er bærende.

Kan jo tilføje, at bjælkelaget på overetagen ligger langs med væggen, så den kan jo ikke bære det. Men de er om den er med og holder sammen ydervæggen.
Men så tager jeg den bjælke ned. Men spørgsmålet er, om den stående bjælke bør være tilbage?

Ajajaj!
Vær forsigtig!

Jeg tror, at den gamle døråbning har været ifølge min røde markering. Nogen har udvidet den og fyldt ud. Væggen er med høj sandsynlighed bærende, og jeg tror, du har brug for at gøre åbningen smallere eller indsætte noget stærkt, der hjælper den kraftige øverste bjælke, for det er ikke sikkert, at den kan klare en så bred åbning, konstruktionen bygger jo på, at der er flere bjælker under den, det er det, folk ikke forstår, de synes, at en så stor bjælke ikke skal behøve noget støtte.

Jeg tror desuden, at der er stor risiko for, at det hele til højre begynder at skride, da du heller ikke har noget sideværts støtte på væggen, medmindre der er en skjult fastgørelse inde i væggen, men den har sandsynligvis siddet på hver side af den gamle døråbning.

Bjælken markeret med gult udfylder ingen funktion, men dørkarmen kan meget vel være bærende i nuværende tilstand. Hvis du tør: Sav forsigtigt med en håndsav, hvis saven klemmer fast, er karmen bærende. Naturligvis er den for svag til at klare det, så i så fald må du styrke det hele op.

Jeg håber, at nogen, der er rigtig god til det her med tømmer, kan fylde på, jeg ved, hvordan man gør noget, men kan ikke sværge på, hvordan man gør det rigtigt :thinking::D
Gammel døråbning med træbjælker og midlertidigt materiale. Rød markering viser mulig udvidelse, gul pil peger på bjælke uden funktion. Potentiel bærende struktur.

• Synes
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja, det er nok sådan, ja, at der har siddet en dør, hvor du har tegnet ind, og at de har udvidet åbningen.
Jeg vil tage lidt flere billeder af væggen på højre side senere i aften. Spændvidden mellem de nærliggende vægge vil jeg tro er ca. 3m, skal måle senere.

Så gamle huse er ikke systematisk opbygget som mere moderne, hvor det altid klart fremgår, hvad der er bærende eller ej. Så en vis advarsel er på sin plads. Den øverste bjælke gætter jeg på har målene 5x5 tommer. Sammenligner man med almindeligt konstruktionsvirke, er den faktisk stivere end en 45x220 bjælke. Med den korte spændvidde, der er aktuel, kan den derfor bære en betydelig last. Det store spørgsmålstegn er dens oplag til højre på billedet. Hvis dette er godt, behøver man nok ikke være så bekymret. Derefter er der andre stabilitetsproblemer, der er specielle i tømrede huse, som man også bør være opmærksom på. Ved en udskåret åbning i en tømmermur skal de afskårne bjælkers ender også forbindes, så de ikke kan bevæge sig sidelæns.

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
Den stående stocken har sandsynligvis ikke været alene, men der har været stående tømmer helt frem til den tidligere døråbning. I mit hus er det sådan overalt en meter typ indad. Så har man valgt lettere materiale på resten af væggen. Brædder med spånfyldning eller noget. Antager at det stiver op i krydsretning.

S Stefan1972 sagde:
Den stående stocken har sandsynligvis ikke været alene, men der har været stående tømmer alligevel frem til den tidligere døråbning. I mit hus er det sådan overalt en meter typ indad. Så har man valgt lettere materiale på resten af væggen. Brædder med spånfyld eller noget. Antager at det stiver op krydsvis.
Det tror jeg ikke. Den stående ser ud til at være nyere nemlig. Tror det er gjort i forbindelse med at man udvidede døren, da fjernede man de liggende stokke på den side fordi de kalvede.

Her kommer billeder på væggen til højre om åbningen og den går sammen med en anden væg og den må jo være bærende, altså den væg den går ind i
Væg med træbjælker og tætningsmateriale ved siden af en døråbning med presenning. Et hjørne af to sammenføjede trævægge, med synlige bjælker og savsmuld, ved en åbning i en bygning under renovering. Væg i træ med synlige bjælker i et hjørne, som muligvis er bærende, ved siden af en pladevæg af krydsfiner.

Og så lidt flere billeder på venstre væg
Væg med træramme og isolering, delvist synlig mellem paneler. Synlige skader ses på træet. Væg under renovering med synlige træbjælker og isoleringsmateriale. Vægge under renovering med synligt isoleringsmateriale og træstrukturer.

Og den øverste stock er ca. 17 cm høj, så de er mere end 5x5 tommer, snarere godt 6 tommer. Og er 5 tommer tyk
Og spændvidden er 2.9 m

Mvh Anders

Senest redigeret:
Så tror jeg snarere på 150x175 mm dvs 5x7 tommer. En meget almindelig tømmerdimension, og endnu stivere. Motsvarer omtrent 45x260 mm (som ikke findes som standard). Med 2,9 meters spændvidde klarer den en udbredt last på mindst 500 kg per meter.

De afskårne stammer, der ses på det første billede i indlæg #12, skal bindes sammen på kortsiderne med en regel for at sikre stabiliteten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.