L
Jeg byggede nyt tag på min garage.
Det nye tag blev sådan her.

Det er totalt ca. 10 meter langt og 4,4 meter bredt.
Monterede en bjælke på 4,4 meter tværs over efter 6 meter, så det delte længden i en 6 meter og en 4 meter.

Derefter 190 mm bjælker (7 stk.) hængende i denne tværgående bjælke.
Råspont 22 mm. Hældning på taget 3 grader.
Isoleret, spredt panel og derefter loftsgips.

Så mit spørgsmål, bjælken som jeg byggede den, er 3 stk. 220x45 mm og 4,4 meter lang, som jeg limmede sammen. Samt spændte sammen med bolte.
Men nu undrer jeg mig om den tværgående bjælke kan klare vægten?
Det er almindelige 220x45 brædder.

Tak på forhånd

Senest redigeret:
  • Synes
Pernilla Pi
  • Laddar…
Når jeg regner på det, kræves der 140*270 limtræsbjælke, udnyttelsesgrad 92%. Dette i snezone 2 og ingen isolering eller undertag.

Du har 135*220, så du ligger tæt på, men i underkanten. Snezone 2 betyder, at den klarer egenvægten + 200 kg/kvm snebelastning. Tøsne kan veje op til 400 kg/kvm, så når der begynder at være en halv meter med sne, må du simpelthen skovle taget.

• Synes
Lolight
  • Laddar…
L
huggan sagde:
Når jeg regner på det, behøves der 140*270 limtræsbjælke, anvendelsesgrad 92%. Dette ved snøzone 2 og ingen isolering eller undertag.

Du har 135*220, så du ligger tæt på, men i underkanten. Snøzone 2 betyder, at den klarer egenvægten + 200 kg/kvm snetryk. Våd sne kan veje op til 400 kg/kvm, så når der begynder at blive en halv meter sne, må du simpelthen skovle taget.
Har tjekket og målt lidt. Det er længere end 4.4, snarere 4.9 meter.... Indser, at jeg må tage og forstærke med en stålbjælke. Der er jo godt med lofthøjde, som det blev nu, og jeg vil være på den sikre side.
Så kommer man til, hvordan beregne en sådan I-bjælke? Hvad skal jeg spørge efter hos stålhandleren?

Du bruger denne formel til at beregne nedbøjningen 5*Q*L^3/384*E*I. Nedbøjning må ikke være mere end L/400.

Q er den udbredte belastning i Newton
L er spændvidden
E er 210 000 for stål
I er en værdi, der afhænger af, hvilken type bjælke der anvendes, og hvilken dimension

• Synes
Pernilla Pi
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.