Jeg har lidt overvejelser om, hvordan jeg bedst (eller for den sags skyld nemmest) monterer røgrøret i kuplen på vores ildsted.
(Kaminen er en Keddy SK2002 Panorama. Skorstenen er trykprøvet og godkendt.)

I min naivitet tænkte jeg først (før jeg læste på) at jeg kunne montere røgrøret indefra, dvs. skubbe det op i pipen. Jeg har nu forstået, at jeg skal lave et hul i kuplen og føre røret ned til kassetten. Hvordan skal jeg tænke, når jeg måler til hullerne? Og hvordan er det meningen, at røret skal "låses" i sin position, med ekstra isolering så det slutter helt tæt rundt om?
Det medfølgende røgrør er ca. 120-140cm og bør række op til spjældet, som man ser på venstre side på billedet.
Hvid pejs dekoreret med røde stearinlys og grønt gran, åben ildsted uden ild, brun mursten indvendigt, flisegulv til venstre, døråbning i baggrunden.

Spjældet skal selvfølgelig fjernes, og det skal jeg skære på en eller anden måde, ser hvor godt jeg kan nå med bajonetsaven.
På billedet nedenfor kan man se spjældet, og det sidder som i en lille krave, bør jeg forsøge at få røgrøret forbi denne krave, eller hvad bliver egentlig bedst? Måske bør jeg få det til at flugte med kraven? Det er nok lige på grænsen til, at det når op dertil, i værste fald må jeg købe længere rør.
Indersiden af en skorstenskanal med sodafleks, set op mod en svag krumning i kanalen.

Tips modtages taknemmeligt!

• Synes
Gnomeboy
  • Laddar…
I de montagevejledninger jeg har set i, så føres røgrøret ind nedenfra og indstilles til den højde, det skal have ved endelig montage, derefter skubber man kassetten ind og løfter den op og placerer den på klodser/fødder.

Som alternativ to (2) foreslår Keddy det, du skriver, at lave hul i kuplen,
https://www.keddy.se/wp-content/uploads/2018/04/SK1000-2000-SE-20180404.pdf

• Synes
Dowser4711 og 1 anden
  • Laddar…
Demmpa Demmpa sagde:
I de montageanvisninger jeg har kigget i, så føres røgrøret ind nedefra og indstilles i den højde, det skal have ved endelig montage, så skubber man kassetten ind og løfter op kassetten og stiller den på klodser/fødder.

Som alternativ to (2) foreslår Keddy det du skriver, at tage hul i kuplen,
[link]
Præcis, det virker til at være et tilvalg, som vi så ikke fik med (eller endda vidste fandtes, før vi hentede kaminen).

I en optimal verden slipper jeg helst for at tage hul i kuplen, så jeg overvejer at finde ud af, hvad tilbehørssættet kan tænkes at koste.
Dog er jeg usikker på, om jeg vil kunne komme til at kappe spjældet uden at tage hul i kuplen..

Derimod er det godt at lave en/flere åbninger med gitter så højt oppe som muligt i kappen, men under isoleringen, for at få så meget varme ud som muligt.

• Synes
FDT
  • Laddar…
Demmpa Demmpa sagde:
Derimod er det godt at lave en/flere åbninger med gitter så højt oppe som muligt i kappen, men under isoleringen, for at få så meget varme som muligt ud.
Vi fik med et gitter (om end ikke så flot) til dette men fik også forklaret, at det nok ikke er nødvendigt. Så kommer man til endnu et spørgsmål, om det er besværligt som bare pokker at sætte et sådant ind EFTERFØLGENDE uden at tage hele indsatsen ned igen...

Men har jeg forstået det rigtigt, at jeg "låser" røgrørets ende i skorstenen med mineraluld? En medfølgende isoleringsmåtte fulgte med, så den skal jo selvfølgelig på, men den rækker (nok) ikke til at få røret til at stå fast i pipen.

• Synes
Kantlist
  • Laddar…
Har undersøgt lidt yderligere og jeg kommer sgu ikke til at nå at kappe spjældet indefra, mangler måske en decimeter i rækkevidde. Kan gå hvis jeg sætter mig inde i ildstedet men det føles ikke fedt at risikere et spjæld i hovedet.

Pejs med julekrans dekoration, udsmykket med røde lys og markeret område i rødt og grønt på toppen af kuplen, der viser spjældets placering.

Så jeg overvejer, hvis jeg går ind i kuplen ved den røde markering (grøn er spjældet), hvilket er ca 10 cm nedenfor spjældet, er det passende højde for røgrøret? Eller vil man have det endnu højere oppe i pipen?
Det ser som sagt ud til at være en slags krave der hvor spjældet sidder, den krave skal jo nok blive siddende når spjældet er væk men jeg vil nok sigte efter at få røgrøret til at være i niveau med kraven helt enkelt, isolere tæt og mure til. Er det en dårlig idé?

Rivet var det her! Spjæld savet og fjernet.
Men da, måske en af mine endelige overvejelser, hvor langt op skal røgrøret gå? Findes der nogle retningslinjer, som jeg har overset? Ledt som en gal men finder intet og tolker det så som, at det er lidt "op til en selv"?

Skorstenen er jo tæt og fin som så, da behøver jeg vel ikke at have et rør hele vejen op? Helst ville jeg sætte toppen af røgrøret i højde med den blå tape her.
Åben skorsten med hullet til det fjernede spjæld, omkranset af blå plastik. En blå tape markerer ønsket højde for røgrøret.

Ok, fortsätter monologen her og stiller spørgsmål åbent da den lokale skorstensfejer har lukket indtil tirsdag. :)
Skal hele røgrøret isoleres med den medfølgende isoleringsmåtte? De er nemlig lige lange, så jeg gætter hejvilt.
Finder også lidt ældre tråde hvor man tilsyneladende dobbeltisolerer røgrøret, dvs 2x30mm tykkelse, finder dog intet der siger at det skal være sådan, men heller intet der siger hvordan det faktisk skal være.

H hyrbil sagde:
Ok, fortsätter monologen her og stiller spørgsmål åbent da den lokale skorstensfejer har lukket til tirsdag. :)
Skal hele røgrøret isoleres med medfølgende isoleringsmåtte? De er nemlig lige lange, så gætter vildt.
Finder også lidt ældre tråde hvor man ser ud til at dobbeltisolere røgrøret, dvs. 2x30mm tykkelse, finder dog intet som siger at det skal være sådan, men heller intet som siger hvordan det faktisk skal være.
Men hvorfor isolere røgrøret??
Virker tosset.
Tanken er at det varme rør skal afgive varme til luften, som gennem konvektion farer op og ud gennem hullet/gitteret i kappen.
At få røret til at passe med skorstenen ved den blå tape et stykke over hullet i kappen anser jeg som klogt.
For du skal vel ikke mure kappen igen….

• Synes
gaia
  • Laddar…
F FDT sagde:
Men hvorfor isolere røgrøret??
Virker tosset.
Tanken er, at det varme rør skal afgive varme til luften, som gennem konvektion bevæger sig op og ud gennem hullet/gitteret i kappen.
Fra monteringsvejledningen:
"Monter herefter røgrør op til det punkt, hvor du vil isolere mod den eksisterende skorsten med mineraluld. Sørg for, at isoleringen slutter tæt mod den eksisterende skorsten og flugter med rørets overkant, så der ikke kan dannes "sæklommer" ved siden af røret."

Det kombineret med en hel masse læsning af forskellige måder at installere kan absolut have gjort, at jeg har misforstået det. Så det er altså i toppen af røgrøret, der skal isoleres for at "afskærme", og det kan gøres lidt vilkårligt, så længe det slutter tæt?

At mure kappen til er nok faktisk tanken, men vi har endnu ikke truffet nogen endelig beslutning der. Mest fordi vi ikke når så højt op i skorstenen udefra hullaget som det er nu. Det kan måske give et lidt tosset look med et varmluftsgitter i øjenhøjde.

H hyrbil sagde:
Fra monteringsvejledningen:
"Monter derefter røgrør op til det punkt, hvor du vil isolere mod den eksisterende skorsten med mineraluld. Sørg for, at isoleringen slutter tæt mod den eksisterende skorsten og er i niveau med rørets overkant, så der ikke kan dannes ”sotlommer” ved siden af røret."

Det kombineret med en hel masse læsning af forskellige måder at installere kan absolut have gjort, at jeg har fået det galt i halsen. Så det er altså i toppen af røgrøret, at det skal isoleres for at "afskærme", og det kan gøres lidt vilkårligt, så længe det slutter tæt?

Mure kappen igen er nok faktisk tanken, men vi har ikke truffet en endelig beslutning endnu. Mest fordi vi ikke kommer så højt op i skorstenen ud fra den nuværende udskæring. Det kan måske give et lidt pudsigt udseende med et varmluftsgitter i øjenhøjde.
Ingen ekspert. Bare monteret og fået godkendt.
Jeg stoppede røret op i skorstenen og isolerede/tætede øverst med mineraluld.
At undgå ”sotlomme” er tricky. Men skorstensfejeren godkendte…
Ser ikke noget galt med et gitter ”i øjenhøjde”.

F FDT sagde:
Ingen expert. Bare monteret og fået godkendt.
Jeg knøkade røret op i skorstenen og isolerede/tættede øverst med mineraluld.
At undgå ”sotficka” er tricky. Men skorstensfejeren godkendte det…
Ser intet galt med et gitter ”i øjenhøjde”.
Lyder jo aldeles ypperligt, så gør jeg simpelthen sådan. Gjorde du rent noget inden i skorstenen? Jeg har børstet det værste sod af men ikke mere end det.

Letede efter gitteret vi fik med i bestillingen og stillede op i den eksisterende åbning, det ser ikke så tosset ud, men jeg vil se, om jeg kan finde et der passer bedre rent æstetisk..

At røgrøret er uisoleret er jo ingen ulempe, tværtimod, specielt hvis du skal have en varmlufts-gitter!
Du skal jo isolere oven over gitteret, og afhængig af dimensionen på skorstenen går der jo forskellige mængder isolering til, så det er nok derfor du har fået med den mængde, du har.
Trist at stå der og indse, at man skal købe en ny balle, fordi man mangler nogle cm. :)

Så længe du får lavet et pænt gitter, vil det ikke se tosset ud, der er jo mange brændeovne, der har den type løsning. Det vil desuden give betydeligt mere cirkulation af luften i rummet.

Dowser4711 Dowser4711 sagde:
At røgrøret er uisoleret er jo ingen ulempe, tværtimod, specielt hvis du skal have et varmlufts-gitter!
Du skal jo isolere ovenfor gitteret, og afhængigt af dimensionen på skorstenen går der jo forskellige mængder isolering til, så det er nok derfor du har fået med den mængde, du har.
Trist at stå der og indse, at man skal købe en ny balle, fordi man mangler nogle cm. :)

Så længe du får lavet et pænt gitter, vil det ikke se tosset ud, der er jo mange ovne, der har den type løsning. Det vil jo desuden give betydeligt mere cirkulation på luften i rummet.
Da ville det rent krasst række med en decimeter (i højde) af isolering, så længe det holder tæt?

Jo mere det diskuteres, desto mere hælder det mod at sætte et gitter ind. Jeg har også testet at stille fronten på ovnen og der er ikke meget spillerum, et par centimeter rundt om, så varmluftsgitter måske hælder mere mod et must end et "nice to have".

• Synes
gaia og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.