Som regel er kalkpuds så blødt, at det sjældent revner, men at bruge net er absolut ikke dumt. Dels bliver det stærkere, dels holder det pudset på plads, især når man bruger lidt tykkere lag.
Er det rimeligt at blande 15-20 sække puds med boremaskine, eller bør jeg leje en tombola?
En tombola kan blive lidt besværlig, da man får en stor mængde at pudse op selv. Derimod kan en mixer være til stor hjælp, da boremaskinen slider ret hårdt på hænderne. Tag to sække ad gangen og en god murbalje. Det kommer du langt med.
En tombola kan blive lidt besværlig, da man får en stor mængde at pudse op selv. Derimod kan en mixer være til stor hjælp, da boremaskinen slider ret hårdt i hænderne. Tag to sække ad gangen og en god murerbalje. Det kommer du langt med.
Tak, så køber jeg en murermixer, de findes for 6-700 kr på Bauhaus.
Tak, så køber jeg en mørtelmixer findes for 6-700 kr på Bauhaus
Undgå collomix. Kender flere, der har haft problemer med, at de går i stykker i gearkassen. Jeg bruger Biltemas med dobbelte stænger. Den larmer lidt, men indtil videre har den fungeret. Men en billig blander burde klare arbejdet med puds.
Læg gerne op nogle billeder af, hvordan arbejdet skrider frem.
Som ribber kan du bruge rør, nemme at rengøre efter brug.
Jeg har kørt masser med en hercules fra bauhaus, deres billigste model men den holder. Et tip er at ikke hælde al mørtel i på én gang men blande en løs portion og så til sidst hælde den resterende mørtel i, det er meget lettere at blande og sparer på blanderen.
En anden ting, der er vældig praktisk, er en pudsesprøjte, en slags spand/ske med luftmundstykker i bunden, så man sprøjter mørtlen på væggen, det fæster godt, da det slynges mod underlaget og går hurtigt. Ulempen er, at man har brug for en god kompressor.
Rundstav fungerer meget godt som ribber at trække af mod. Findes i varierende diameter, så man kan tilpasse efter ønsket tykkelse. Desuden lette at fastgøre og at pille væk bagefter.
Nu har jeg sat op 13 mm tykke "pinde". Jeg kunne ikke banke pudshager ind i betonen, så de sidder med plugs og skruer og er justeret med vaterpas.
Var og købte hydraulisk kalkmørtel 0-2 mm og har pudset et indre hjørne i aften. Det vinder desværre ingen skønhedspris. De lige strækninger bliver meget nemmere.
Et spørgsmål: Der står, at man skal komprimere med en langskånse, men den jeg købte ser mest ud til at rive pudsen op? Den er af plast og har en struktur på undersiden. Findes der forskellige langskånser?
Den river op ja. Den er vigtigt at du har mere puds end det som skal pudses op. Så trækker du overskuddet af med en retskep. Vil du have glat struktur så skurer du overfladen bagefter. Vil du have det mere den anden vej er det rivebræt der gælder.
Den river op ja. Det er vigtigt, at du har mere puds end det, der skal pudses op. Så trækker du overskuddet af med en retstang. Ønsker du en glat struktur, så skurer du overfladen bagefter. Ønsker du det mere den anden vej, er det riven der gælder.
I dag er jeg begyndt på selve pudsningen, men indså hurtigt, at jeg ikke kan pudse hele dybden på én gang. Væggen er så ujævn, at 13 mm snarere er 40 mm nogle steder. Og da faldt al pudset ned, når jeg trak med rætbrættet. Så nu har jeg pudset op til nettet og lidt forbi på en hel væg, så må jeg pudse den sidste centimeter senere!
Jeg brugte en stålskeen, da jeg pudsede, fik ikke den rette snert, når jeg kastede, så jeg "stryge" på al puds i stedet, det gik kanon. Jeg synes, at det værktøj, du kalder langskånska, lyder mere som en rifbræt, som man skal bruge bagefter for at få en god overflade.
Jeg malede med kalkmaling i min kælder. Havde KC-mørtel. Det blev kanon godt! Hvis du pudser med kalkmørtel, synes jeg absolut, at du skal bruge kalkmaling med. Billigt, hvidt og meget godt til at optage og afgive fugt. Glem ikke at fugte under hærdningen!
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.