B bakterie sagde:
Og hvis du tænkte på at male med kalkfarve, vil jeg tippe om en tråd, jeg oprettede for nogle måneder siden:

[link]
Tak!
 
Når ydervæggene er færdige, så kommer indervæggene... tænkte jeg kunne spørge jer, nu hvor jeg alligevel har jer "på tråden".

Det er murstensvægge, der har været pudsede. Jeg har slammen dem med kalkvand for at binde mørtlen, som ellers bare ville drysse ud. Hvad ville I have gjort med disse vægge?

Teglvæg dækket med kalkvand for at binde murbrokker, klar til renovering.
 
Vil du have en glat overflade, eller vil du have karakteren, som en murstensvæg giver? Hvis du vil renovere fugerne, er det et utroligt kedeligt arbejde. Man fræser lidt af fugerne ud ved hjælp af en fugfræsskive, som findes til vinkelsliberen, eller også lejer du en god maskine. En god maskine er meget lettere at arbejde med, da det er så let at beskadige murstenene. Børst alt løst væk. Derefter vander du grundigt. På med mørtel. Lad det sætte sig lidt. Så skrubber du overskuddet af.
 
Der blev lidt afbrydelse i rapporteringen her, men jeg har "snydt" lidt på murstensvæggene og slags bredspartlet med kalkmørtel og så børstet stenene frem med stålbørste. Det bliver nok OK med kalkmaling ovenpå

Rå murstensvæg delvist dækket med kalkmørtel, en stålbørste ligger på gulvet. Orange kabler ses langs loftet.
 
  • Synes
Silver78 og 1 anden
  • Laddar…
Man skal ikke overanstrenge sig.
 
  • Synes
Galten
  • Laddar…
Nu har jeg startet mit lille projekt. Tanken er at pudse op et par gamle vægge, hvor jeg har slebet gammel maling af af forkert type, samt at pudse op et par nye vægge af lecablokke. Det skal blive et lille depotrum, så der er ingen enorme arealer. Jeg vil bruge hydraulisk kalkpuds. Jeg tror, det var kalkpuds i original fra 1933.

Når andre hamstrer toiletpapir, hamstrer jeg hydraulisk kalkpuds. :) Ifølge manden på mit lokale betonværk, som jeg købte pudsen af, er der ikke brug for grunder, når man bruger hydraulisk kalkpuds, "den hæfter på alt". Alligevel prøvede jeg at grunde lidt i går med løst blandet kalkpuds.

Før grunding:
Grov væg i kælderrum med ujævn puds, synlige lecablokke og spor af tidligere belægning. Udsigt til et igangværende renoveringsprojekt.

Efter grunding:

Væg under renovering, dækket med kalkpuds. En spand med værktøj står på gulvet. Rummet er delvist færdigt med en bar væg til højre.

Nogle refleksioner:
Min "baghånd" er forfærdelig, min "forhånd" kun lidt bedre, og min "serve" er bedst, men stadig langt fra de professionelles. Det var frygteligt tidskrævende, så fremover vil jeg springe grundingen over og bare køre på. Det ser ud til at hæfte godt alligevel.

Af en eller anden grund kunne jeg ikke købe åndedrætsværn nu, :thinking: så jeg måtte køre uden. Nu har jeg en forhåbentlig midlertidig hoste fra kalkmørtelstøv. Det er ikke godt at hoste i disse tider. Man får blikke. :D Jeg har fundet et gammelt åndedrætsværn, som jeg vil prøve at gøre rent, så måske slipper jeg for elendigheden næste gang.

I dag udfyldte jeg de lidt større ujævnheder, men jeg tror, jeg må lade det brænde lidt nu. Det bliver meget fugtigt i luften, så det tager nok et stykke tid, før jeg kan lave næste lag.
 
Brug åndedrætsværn. Kalk er ikke sjovt at få ned i luftvejene. Jeg bruger ofte helmaske. Ikke sjovt at svede i, men man har kun to øjne og to lunger.
 
  • Synes
Tummenmitthand
  • Laddar…
Nu har jeg gjort rent åndedrætsværnet jeg fandt. Det var i bedre stand end jeg troede. Efter afskylning og støvsugning ser det rigtig pænt ud. Bedst-før-datoen på filtrene er heller ikke udløbet. Næste gang jeg blander mørtel er det med maske på.

Andningsskydd med rengjorda filter, klar til brug til næste blanding af byggemateriale. Filtrene er inden for bedst-før-datoen.
 
N
Teglväggen er hvidmalet med måske plastikmaling, det kan man ikke pudse på uden net, da pudsen ikke hæfter på nogen maling (udover kalkmaling).
Havde den været umalet, så havde det fungeret udmærket at pudse på den uden net.
 
N
B bakterie sagde:
Nu har jeg startet mit lille projekt. Tanken er at pudse op et par gamle vægge, hvor jeg har slebet gammel maling af den forkerte type væk, samt at pudse op et par nye vægge af lecablokke. Det skal blive et lille lager, så det er ikke enorme overflader. Jeg vil bruge hydraulisk kalkpuds. Jeg tror, det var kalkpuds i original 1933.

Når andre hamstrer toiletpapir, hamstrer jeg hydraulisk kalkpuds. :) Ifølge manden på min lokale betonfabrik, som jeg købte pudsen af, behøves der ingen grunding, når man bruger hydraulisk kalkpuds, "den hæfter på alt". Trods det, prøvede jeg at grunde lidt i går med løst blandet kalkpuds.

Før grunding:
[billede]

Efter grunding:

[billede]

Lidt refleksioner:
Min "backhand" er elendig, min "forehand" kun lidt bedre, og min "serve" er bedst, men stadig langt fra de professionelles. Det var ekstremt tidskrævende, så fremover vil jeg springe grundingen over og bare køre på. Det ser ud til at hæfte godt alligevel.

Af en eller anden grund kunne jeg ikke købe åndedrætsværn nu, :thinking: så jeg måtte køre uden. Nu har jeg forhåbentlig en midlertidig hoste af kalkpudesstøv. Det er ikke godt at hoste i disse tider. Man får blikke. :D Jeg har fundet et gammelt åndedrætsværn, som jeg vil prøve at gøre rent, så måske slipper jeg for elendigheden næste gang.

I dag stoppede jeg i de lidt større ujævnheder, men jeg tror, jeg må lade det hærde et stykke tid nu. Det bliver meget fugtigt i luften, så det tager nok et stykke tid, før jeg kan lave næste lag.
Hydraulisk kalkpuds hæfter ikke på alt, det hæfter på det samme som alle kc pudser gør.
Dog er hydraulisk puds ikke kc.
Det er bare lidt dyrere og langsommere at tørre, da der ikke er nogen cement i.
Hvis du vil have noget, der hæfter på alt, så brug ardex a46, cementbaseret men med plast i

Jeg gætter ikke, jeg ved.
 
Senest redigeret:
I dag kom der strøm og belysning! Synes det blev meget pænt til sidst, med tanke på hvordan det så ud fra starten

En nyoplyst, pæn passage med en tændt rund væglampe, der understreger renoveringsprojektets færdige udseende. Vægbelysning med to lamper monteret på en hvid væg, kaster lys i et rum med flisegulv, viser ryddeligt elektrisk arbejde. Væglampe installeret på en murstensvæg, viser ny belysning i et renoveringsprojekt.
 
  • Synes
Tummenmitthand og 2 andre
  • Laddar…
Flot. Det ånder håndværk. :) Sjovt med tilbagemelding.
 
  • Synes
Galten
  • Laddar…
Silver78 Silver78 sagde:
Flot. Det emmer af håndværk. :)
Sjovt med feedback.
Tak! Det var et meget tungt og beskidt arbejde men sjovt at det blev så godt til sidst.

Nu skal jeg ordne lydisolering og indrette øvelokale.
 
  • Synes
7ender og 1 anden
  • Laddar…
N
Kiggede nu igennem alle billeder med alt, hvad du har lavet, lidt overarbejdet.
Men du har gjort det rigtig godt. Ser professionelt ud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.