Jeg brugte en stålskånska, da jeg pudsede, fik ikke den rette snert, når jeg kastede, så jeg "strøg" al puds på i stedet, det gik kanon. Jeg synes, at det værktøj, du kalder langskånska, lyder mere som en rivebræt, som man skal bruge bagefter for at få en god overflade.
Jeg malede med kalkfarve i min kælder. Havde KC-brug. Det blev kanon godt! Hvis du pudser med kalkbrug, synes jeg absolut, du skal bruge kalkfarve med. Billigt, hvidt og meget godt til at optage og afgive fugt. Glem ikke at fugte under hærdningen!
Ja, at kaste pudset på gik ikke så godt - især højere oppe på væggen. Fik lige så meget i håret som på væggen. Jeg brugte til sidst en bredspartel til at smøre pudset ud. Jeg har åbenbart købt et rivebræt, som Bauhaus kalder en langskånska. Men pyt, det virkede med bredspartel.
Tak for tipset om kalkfarve, lyder helt rigtigt!
Inden jeg pudser næste lag, hvor længe skal det hærde? Kan det hærde for længe? Jeg bruger hydraulisk brug, så det jeg gjorde i morges, er allerede hårdt (i det mindste på overfladen).
Man kan pudse op til 3 cm ved samme lejlighed. Men 2 cm er mere optimalt, og hvis det ikke er alt for koldt dvs. under to grader, så kan du lægge det næste lag allerede efter et døgn. Tænk bare på, at pudset skal være noget løsere ved det sidste lag, så det fylder godt ud. For en glat finish lader du det sætte sig noget og så skurer du overfladen bagefter.
Man kan pudse op til 3 cm ved samme lejlighed. Men 2 cm er mere optimalt, og hvis det ikke er for koldt, dvs under to grader, kan du lægge næste lag allerede efter et døgn. Tænk bare på, at pudsen skal være noget løsere på det sidste lag, så det fylder godt ud. For en glat finish lader du det sætte sig lidt, og så skrubber du overfladen bagefter.
Tak for tipsene! Nu skal det nok gå fint med resten!
Første "segment" jeg pudsede gjorde jeg i fuld tykkelse (drog af mod ribberne). Så "grundpudsede" jeg bare til nettet på resten af væggen. Desværre blev det første segment ikke helt godt, så jeg i morges, det er som om pudset har bevæget sig lidt efter jeg droppede af. Så det er lidt "bølget" nederst. Tror jeg kan leve med det, for jeg antager, at man kan ikke slibe der, hvor det buer ud? Det blev nok simpelthen for tykt og tungt.
Desværre må resten af pudsningen hvile lidt, mine håndled er helt færdige i dag efter at have slæbt et halvt ton puds ned i kælderen. Hænderne er helt følelsesløse..
Det er ret muligt at fjerne det, der buler ud, ved at gnide lidt med et rivebræt eller en almindelig bræt, især hvis du har støtte med ribbe, hvis du ikke venter, indtil det har sat sig helt. Så er det kun slibning tilbage, og det er ikke sjovt i uventilerede rum. Læg gerne nogle billeder op. Altid sjovt at kigge på. Hvil håndleddene nu.
Jeg plejer at slamme og grunde lidt med spartel først. Så går jeg løs med murskeen. Så lånkskånska, trækker af det med retskinne. Det plejer at blive 10 procent spild pr. etape. Men er gulvet rent, er det bare at genbruge det meste. Dog har jeg anskaffet mig en pudsesprøjte, da jeg har 200 kvm som har brug for ny puds. Jeg gjorde en gavl på 40 kvm i sommer. Kastarmen begynder at blive svag.
Sprækken kan du tage en hulmejsel og banke lidt forsigtigt og på med ret våd puds. Det er nok med en revne som er 0,5 cm dyb og to cm bred. Gerne lidt v-formet. 2 cm bred på overfladen.
Glem ikke at vande.
At der bliver ujævnheder er ikke noget mærkeligt. Kigger du på en væg i strygelys lavet af rutinerede håndværkere, så er det det samme der. Du får snart ind snittet.
Sprækken kan du tage en huggmejsel og banke lidt forsigtigt og på med nogenlunde våd puds. Det er nok med en rille, der er 0,5 cm dyb og to cm bred. Gerne lidt v-formet. 2 cm bred i overfladen.
Glem ikke at vande.
At der bliver ujævnheder er ikke mærkeligt. Ser du på en væg i strygelys lavet af rutinerede håndværkere, så er det det samme der. Du får snart svingen.
Tak for tipset med huggmejslen! Jeg går løs på sprækken efter arbejde
Nu er revnen repareret, og resten af væggen er pudset. Men det har været en kavalkade af lærdomme og eder. Jeg tror kalkmørtel er ret anderledes end almindelig pudsemørtel..
1. Bland ikke mørtelen tyndere end angivet på pakken. Jeg blev fristet til at blande en liter mere vand / 25 kg. Det blev en herlig mousse, der var let at pudse. Men da jeg kom ned efter kaffe, var halvdelen af afsnittet faldet ned på gulvet. Jeg måtte blande ny mørtel og gøre det om.
2. Pudsstrimler har man ingen større nytte af med kalkmørtel. De sprækker bare, når man trækker dem af. Man kan bruge dem til at rette ind, så man ikke er helt galt på den.
3. Hærdningstiden er meget lang. Jeg fjernede en pudsstrimmel efter 12 timer, og rev en halv væg ned i processen. Skuring af væg fungerer efter ca. 48 timer. Og det skal vandes masser undervejs.
Nu er sprækken repareret og resten af væggen pudset. Men det har været en kavalkade af lærdomme og eder. Jeg tror kalkmørtel er ret anderledes end almindelig pudsmørtel..
1. Bland ikke mørtelen tyndere end hvad der står på pakken. Jeg blev fristet til at blande en liter mere vand / 25 kg. Det blev en herlig mousse som var let at pudse. Men da jeg kom ned efter kaffe, var halvdelen af afsnittet faldet ned på gulvet. Fik blande ny mørtel og gøre om.
2. Pudsprofiler har man ingen større nytte af med kalkmørtel. Det sprækker bare, når man trækker af. Man kan have dem for at måle, så man ikke er helt forkert på den.
3. Hærdningstiden er meget lang. Jeg fjernede en pudsprofil efter 12 timer, og rev ned en halv væg i processen. Afpudsning af væg fungerer efter ca. 48 timer. Og der skal vandes masser i mellemtiden.
Det lyder som der var ordentlig fugt i luften. Puds hærder normalt ca 1 cm per døgn. Jo mere kalk desto større bevægelighed og hygroskopisk kalk transporterer mere vand end almindelig kalk. I dit tilfælde blev underlaget bagved sikkert for vådt.
Pudsprofiler kan være svære at få ud. At fjerne dem efter 12 timer er meget tidligt. Ét døgn i hvert fald, og der skal man gnubbe op og ned langs kanten med en spartel for at danne lidt mellemrum.
Afpudsning gør man når pudset har sat sig lidt. Hvis det tog 48 timer så har der været en høj vandafgang dernede med meget fugt i luften som er blevet mættet. Det bliver lidt moment 22 når fugten havner i luften. Man har brug for ventilation for at det kan sætte sig.
Man skal vande en del. Hvor meget afhænger af vandafgang og sugende underlag, varme etc.
Jeg burde have sagt noget om fugten og hvordan man får ud stængerne, når disse bliver større på grund af de har suget fugt. Sorry. Men hvis det er nogen trøst, så bliver det en masse eder fra min side også, og jeg har alligevel en del rutine i at pudse.
De fleste problemer skyldtes, at jeg aldrig havde pudset før og ikke havde viden/følelse for håndværket!
Sådan ser det ud nu. Jeg ”skrubber” forsigtigt med et stykke pudsenet. Synes det giver en fin struktur på overfladen, lidt grovere. Ribberne fjerner jeg ikke før i morgen. Tak for tippet med at skære lidt rundt om ribberne!
Jeg vil blot indskyde en tak for en lærerig tråd. Det giver rigtig meget at tage del i en anden nybegynders erfaringer. Jeg har et lignende projekt foran mig. Kælder byggeår 1933. Jeg vil nok springe netningen over og pudse direkte på.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.