Har hørt at man kan finde asbest i røggangstilslutninger ved gamle kakkelovne. Og evt. også i selve kakkelovnen.

Eftersom jeg bor i et gammelt hus, hvor der tidligere har stået kakkelovne, er jeg interesseret i om nogen ved, hvor man eventuelt kan finde denne asbest og i hvilken form denne asbest i så fald er?

Kan det eksempelvis være asbest tilbage i selve røgkanalen, dvs. den murede kanal i skorstenen? Spørger fordi tidligere røgkanal i murstokken nu bruges som ventilationskanal og der ligger en masse "bös" (skrot) nederst i bunden af kanalen.

Har stillet en masse asbestspørgsmål tidligere, er fuldt bevidst om dette, men søger kun fakta. Taknemmelig hvis I kan spare mig for kommentarer om min overdrevne bekymring for asbest.

Taknemmelig for om nogen som ved mere om asbest ved kakkelovne/røggangstilslutninger kan komme med lidt info omkring dette!

Ha' en fortsat god dag alle! :)

Kan ikke svare på dit asbestspørgsmål, men af ren nysgerrighed undrer jeg:
Det er vel fraluft som den gamle røggang håndterer? Ellers burde det lugte af røg og tjære i huset vel?

• Synes
RoBo
  • Laddar…
:banghead:

• Synes
jonmo
  • Laddar…
Oldboy: Det er en udsugningskanal, men som i alle gamle huse med selvtræk så bliver der nogle gange forkert "tryk" i huset, og udsugningskanalen skaber indgående luft i stedet.

RoBo: Forstår ikke dit indlæg...

Hvis man resonerer lidt rundt dette:
Asbest er ekstremt varmeresistent, og derfor er det blevet brugt nogle gange, hvor det bliver rigtig varmt. Såsom f.eks. i røgrørsforbindelser til skorstene. Sandsynligvis har det ageret tætningssnor. Måske har det indgået som fibre (armering) i mørtel, da mørtel nedbrydes og bliver skørt af varme. På den måde har en mørteltætning rundt om røgrøret måske holdt længere.

Almindelige murede skorstene har vel aldrig haft nogen asbest, da det ikke er nødvendigt?

Altså kan asbestfibre findes i røgrørsforbindelsen.
Det kan sandsynligvis også findes i bunden af røgrørsgangen, hvor gammel mørtel og sod fra fejningerne er faldet ned. Dog er der vel en renselem i bunden, hvor dette sodrum skrabes op og fjernes efter hver fejning? (Sådan er det, og sådan gøres det i hvert fald i min gamle murstensskorsten.)
Det er også tænkeligt, at fibre er løsnet og fulgt med røgen opad i skorstenen, men det bør hovedsageligt enten være fulgt med røgen ud eller være bortsuget.

Så ja, det kan måske være nogle fibre tilbage, hvis der nogensinde har været nogen i din skorsten, men det kan rimeligvis ikke være mange tilbage. Og, det er med asbestfibre som med rygning, risikoen er proportional med mængden af eksponering.

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Normalt set findes der ingen asbest hverken i murede røggange eller tilslutninger. Det "kan" forekomme asbest i drev, men det var ikke almindeligt med drev før typ 1920. Ofte pakker man bare mørtel i tilslutningen.

• Synes
Uppfinnar-Nils og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.