Ville være meget taknemmelig, hvis nogen kunne give mig tips til de følgende to spørgsmålstegn.

Skal nu efter en række forsinkelser endelig fliselægge gæstetoilettet. Men;

1. Har fjernet tapet/maling fra de gamle gipsplader, som skal fliselægges. En af væggene er dog beton - og den ser ud til at være malet med to forskellige lag maling. Jeg ville helst have fjernet malingen, da jeg ved, at der nogle gange kan være risici for holdbarheden med fliseklæberen - men malingen sidder som var det bjerget selv. De ridser I ser på billede nr. 1, fik jeg først frem efter at have skrabet i lang tid og HÅRDT med en stiv knivblad. Spørgsmål: kan det være sådan, at det ikke spiller nogen rolle, hvis man bruger fliseklæber (mærke alfix normalfix) direkte på den malede væg? (altså set fra et holdbarhedsperspektiv)

2. Jeg vil helst beholde dørkarmene på indersiden. Desværre går fliserne ikke imellem listerne og væggen, så der bliver en forskydning på ca. 3,5-2,5 cm (afhængigt af hvordan jeg lader fliserne fra de to vægge overlappe hinanden) ovenfor dørkarmen. Hvordan ville I løse dette for at få en pæn fliselægning, der ikke skader symmetrien midt på væggen?

Billede 2
Hånden og fliserne befinder sig altså overfor dørkarmen. Er det nemmest at skrue en slags hjørneliste fast over døren, der udligner forskellen?

toys007hx8.jpg

toys008ty5.jpg

Stort tak for al hjælp
Jörgen

1. Har ingen anelse.
2. Skal du starte med en hel flise mod dørkarmen? Jeg plejer at måle midten af væggen og prøve at lægge fliserne derfra ud mod hjørnerne for at se, hvordan stykkerne passer ved hjørner og lignende. Ser det ikke godt ud, flytter jeg fliserne en halv flise sidelæns og tjekker igen. Så bliver fliserne mod hjørnerne lige store.

At flise en malet væg skal gå godt, forudsat at du rugger op farven ordentligt, for eksempel med en slibemaskine og type 40 i kornstørrelse.

At klinke en malet væg burde være samme forudsætning som at klinke på allerede eksisterende fliser.
1. Slib overfladen med sandpapir.
2. Vask overfladen med sodavask.
3. Tag primer, og bland lidt fliseklæb i det, så du får en "grov" overflade at lægge fliseklæb på. OBS! Det skal være yderst lidt, så du kun får en kornet overflade, hvis du forstår, hvad jeg mener.

Klinkerne kommer jo nu ikke til at sidde bedre end farven sidder, tror ikke fixets fæste på farven er det store problem... Jeg ville nok overveje, hvordan rummet skulle bruges, hvis det ikke ville gøre alt for meget, hvis man skulle lappe på en ny plade om fem år er det vel bare at køre på. Med klinkerne "omkring" gerigten er det bare at gøre som jesca_j skrev for at få det pænt. (begynd i hvert fald ikke som billedet viste, det bliver ikke helt pænt...)

Tak til jer alle. Jeg vil følge Jessicas model ved opsætningen - og derefter gå i gang med slibning og oprugetning af betonvæggen.
Hav en god weekend
ønsker Jörgen

Præcis, det er farvens vedhæftning til betonen, der er afgørende. Den skal være mindst 0,5 MPa, hvilket er utroligt meget (to ton på en overflade af 20x20 cm). Hvis farven sidder rigtig godt fast, fungerer det, men jeg fræser altid farven væk for en sikkerheds skyld.

Tak Jon, jeg vælger nok "för säkerhets skull" også - det føles dumt at forbigå en sådan enkel forsigtighedsforanstaltning.
MvH Jörgen

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.