Hej!
jeg er ny her og skal rive op træstillingsvægge og gulv for at fugte af i en kælder, hvor der er fugt, men som er drænet sidste år. Vil gerne undgå stålregler og tænkte mig puds/spackel/male væggene og køre sten med gulvvarme på pudsen på gulvet.
Huset er fra 1936.
Mine spørgsmål er:
Hvad skal man bruge for puds (jeg er selv i tvivl om gips, fordi det jo har været fugtigt i højere grad før dræneringen)?
Tips inden gulvlægningen, noget man bør tænke på?
Tak/Cecilia
jeg er ny her og skal rive op træstillingsvægge og gulv for at fugte af i en kælder, hvor der er fugt, men som er drænet sidste år. Vil gerne undgå stålregler og tænkte mig puds/spackel/male væggene og køre sten med gulvvarme på pudsen på gulvet.
Huset er fra 1936.
Mine spørgsmål er:
Hvad skal man bruge for puds (jeg er selv i tvivl om gips, fordi det jo har været fugtigt i højere grad før dræneringen)?
Tips inden gulvlægningen, noget man bør tænke på?
Tak/Cecilia
Gulvvarme på gulvet kan blive unødigt dyrt i drift, hvis du ikke først fjerner det gamle gulv og lægger markisolering under, inden du støber nyt gulv. Et hus fra -36 har sandsynligvis ingen isolering under gulvet og sandsynligvis kun en ret tynd betonplade i gulvet. Meget af varmen forsvinder altså bare ned i jorden.
Hvis du fjerner det gamle gulv og isolerer, bliver der desuden tørre i kælderen. Din nye dræning hjælper nemlig ikke så meget mod fugt nedefra.
Hvis du fjerner det gamle gulv og isolerer, bliver der desuden tørre i kælderen. Din nye dræning hjælper nemlig ikke så meget mod fugt nedefra.
b8q har helt ret i alt, hvad han siger, men jeg vil tilføje vores erfaring bare for at give en "alsidig belysning" af problemet... Vores hus er fra 1927, og tidligere ejere lagde for næsten tredive år siden vandbåren gulvvarme samt klinkegulv i kælderen - uden at isolere nedad. Selv om det ikke er optimalt, må man jo sige, at det trods alt fungerer... det bliver varmt... og energiforbruget synes ikke at være så hårrejsende, som man kunne frygte. Med luft/vand-varmepumpe bruger vi nu sammenlagt godt 17000 kWh/år i husholdningsstrøm, opvarmning og varmt vand i et gammelt, om end efterisoleret hus på næsten 130 kvm boligareal, godt 60 kvm kælder samt varm garage. At gulvvarmen i kælderen gør en forskel bliver tydeligt, når den er slukket om sommeren - det bliver ret koldt og fugtigt dernede! Det er ret barske forhold, lerjord med grundvand i en meters dybde...
Alligevel, hvis nogen i disse dage tager sig besværet med at lægge vandbåren gulvvarme i kælderen, synes det dumt ikke at bryde op og isolere, når man alligevel er i gang. Udover energibesparelsen øger man sandsynligvis komforten, selv under den del af året, hvor man eventuelt har varmen slukket. Kører man uden isolering som vi, er der jo risiko for, at der opstår såkaldt omvendt fugtvandring, når varmen slukkes (kælderens bundplade nedkøles hurtigere end den opvarmede jord under, hvorved fugt fra jorden presses op i kælderen).
Alligevel, hvis nogen i disse dage tager sig besværet med at lægge vandbåren gulvvarme i kælderen, synes det dumt ikke at bryde op og isolere, når man alligevel er i gang. Udover energibesparelsen øger man sandsynligvis komforten, selv under den del af året, hvor man eventuelt har varmen slukket. Kører man uden isolering som vi, er der jo risiko for, at der opstår såkaldt omvendt fugtvandring, når varmen slukkes (kælderens bundplade nedkøles hurtigere end den opvarmede jord under, hvorved fugt fra jorden presses op i kælderen).
Klik her for at svare