Hej, Kælderen består af et stort åbent rum for det meste under jord på 50m2 samt et fyrrum på 10m2, loftshøjden er 225 cm. Væggene er lavet af lecablokke og gulvet består af en støbt plade, ved intet om isolering under denne men huset er bygget i 1984 (typehus fra Animonhus). Ydervæggene er blevet isoleret med flamingo siden det blev bygget, ca. 10 cm og er stadig tørre og ingen synlige fugtgennemtrængninger. Jeg vil gerne have et hyggeligt og tørt rum af enklere slags med meget begrænset budget. Tror pudsede vægge er en god løsning, og gulvet, ja, der vil jeg gerne have gode råd. Overvejer at installere nogle vand-radiatorer eller alternativt en luft/luft varmepumpe, åben for gode råd her også. Er pensionist og kan ikke arbejde selv længere så har brug for håndværkerhjælp til det hele.

Hej, og velkommen..

Det lyder vel som en god løsning.
Har du et vandbåret varmesystem, så er en blæseradiator et godt forslag til enkel opvarmning.
Glem heller ikke ventilation af rummet.

GoForIt GoForIt sagde:
Hej, og velkommen..

Det lyder vel som en god løsning.
Har du et vandbåret varmesystem, så er en blæserradiator et godt forslag til enkel opvarmning.
Glem heller ikke ventilation af rummet.
Tak for svar. Har åbnet op for lidt flere ventiler, så det er fikset. Spørgsmålet er 6 vandbårne elementer eller 1 luft/luft pumpe, samt hvad gøre ved den støbte plade. Vandbåren gulvvarme tror jeg bliver dyrt, især når jeg ikke ved om det er isoleret under denne. Og elvarme går nok væk af samme grund, men har i alle tilfælde brug for at gøre noget ved gulvet, som er groft og kedeligt, som det ser ud nu. Gode forslag?

En vandbåren blæseradiator, som jeg foreslog, er som en luft/luft varmepumpe indvendigt, men i stedet for en elektrisk kompressor udenfor, får den varmen fra dit eksisterende vandbårne system.
Den har den fordel, at du får et helt andet klima i rummet i forhold til almindelige radiatorer.

Hvad angår gulvet, så afhænger det vel af forudsætningerne og hvad du planlægger at bruge rummet til.
En almindelig metode er at flydespartle for at gøre gulvet mere jævnt. Større afvigelser spartles manuelt først.
Hvis man vil have en pænere overflade på gulvet, så er klinker den rette vej.

GoForIt GoForIt sagde:
En vandbåret blæseradiator, som jeg foreslog, er som en luft/luftvarmepumpe indvendigt, men i stedet for en el-drevet kompressor udenfor, får den varmen fra dit eksisterende vandbårne system.
Den har fordelen, at du får et helt andet klima i rummet i forhold til almindelige radiatorer.

Hvad angår gulvet, afhænger det vel af forudsætningerne og hvad du har tænkt dig at bruge rummet til.
En almindelig måde er at flydespartle for at gøre gulvet mere jævnt. Større afvigelser spartles manuelt først.
Hvis man vil have en pænere overflade på gulvet, er klinker den rette vej.
Føles som en god idé med klinker ovenpå flydespartel. Hele rummet skal være lidt feltmæssigt "råt" og den dag jeg har råd til lidt ekstravagance, kan jeg selv mure nogle vægge op til en "vinkælder". Tak for de gode råd.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.