Tænkte at ordne en kældervæg i en uvedrønet kælder. Mest fordi alt puds har løsnet sig nederst på væggen. Så male over med silikatmaling formoder jeg. Da det er en kældervæg, kan man jo ikke bare putte hvilken som helst spartelmasse og maling på, så jeg har lidt spørgsmål:

Jeg er usikker på, hvad væggen er malet med nu. Findes der måder at finde ud af, hvilken maling det er?

Væggen er pudset med en slags kalkpuds, usikker på om det er almindelig kalkpuds eller kalkcementpuds. Med træuld under. Hvad bør jeg bruge til puds/spartelmasse? Lige nu tænker jeg på tre alternativer:

Dana lim filler 611 http://www.danalim.se/produktkatalog/bygg/spackelmassor/filler-inomhus-611/

Husfix

Kalkpuds

Hvilket ville I anbefale til dette? Yderligere tips værdsættes også!

• Grøn kældervæg med afskallet puds nederst, der afslører underliggende træuldittavle. Væggen har behov for reparation og maling.
L
Er det løst flere steder, bank let rundt omkring, så man kan høre, om det er løst.
Er det en grundmursvæg der,
Träullit er ikke usædvanligt i ældre huse.

L Liteavvarje sagde:
Er det løst flere steder, bank let rundt omkring for at høre, om det er løst
er det en grundmursvæg der,
Træullit er ikke usædvanligt i ældre huse
Ja, det var løst der, hvor jeg har skrabet væk som det fremgår af billedet. Men også andre steder lyder det lidt hult, når man banker. Det, jeg har skrabet væk, som ses på billedet, ser dog ud til at være noget, der er blevet påført senere som en slags spartel/gips.
Ja, det er et ret gammelt hus, 40'erne ville jeg gætte på.

L
Kan være en gammel skade, der er repareret, den sidder ved trappen, et sted der er lidt udsat. Det med bom, som du siger, kan være lidt svært at høre, da der er træuldplade på væggen, de er ikke stumme, men runger lidt. Som du siger, med al puds som er faldet i nederkanten af væggen, er det på flere steder, du siger også dræneret grund, kan det være noget fugt udefra, der gør, at det slipper. Tolker det som, at der er træuldplader rundt om ydervæggene, (gjordes sådan før) ikke usædvanligt, at det kan fugte i nederdelen af grundmuren, det kryber under væggen udefra.

L Liteavvarje sagde:
Kan være en gammel skade som er blevet repareret, den sidder ved trappen, et sted som er lidt udsat.
Det med "bom" som du siger kan være lidt svært at høre, da der er træuldplade på væggen, de er ikke stumme men klinger lidt.
Som du siger, med alt pudsen der er faldet i den nederste kant af væggen/væggene, er det på flere steder, du siger også udækket fundament, kan det være noget fugt udefra som gør at det slipper.
Jeg tolker det som om der er træuldplader omkring ydervæggene, (blev gjort sådan før) ikke ualmindeligt at det kan blive fugtigt i nederste del af grundmuren, det kryber under væggen udefra
Ja det er formodentlig noget, der er blevet repareret før. Det så anderledes ud i strukturen i forhold til resten af væggen. Men spørgsmålet er, hvad jeg skal bruge til at reparere. Som jeg skrev i det første indlæg, så føles de tre alternativer bedst. Hvad tror du?

L
Kalkpuds er det nok der før, så tag det, og mal med silikatmaling

L Liteavvarje sagde:
Kalkputs er det nok der forud, så tag det, og mal med silikatfarve
Okay, tips til noget kalkputs?

L
Almindelig kalkpuds findes i varehusene, tag en sæk, det som bliver til overs for øjeblikket, stil det tørt

L Liteavvarje sagde:
Almindelig kalkpuds findes på varehusene, tag en sæk, det som bliver tilovers for øjeblikket, stil det tørt
Ok, tak for tipsene! :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.