Vi planlægger at renovere kælderen og blandt andet lave om på gulvene. Den del vi vil renovere, blev tilbygget i 70'erne. Som det er lavet nu, er der en slags asfaltmåtte? + flamingo limet på spånplade og derefter en plastmåtte ovenpå. Se billede:
Var dette en almindelig konstruktion dengang? Jeg antager, at fugt, der vandrer gennem pladen, bliver stoppet. Det lugter ikke af skimmel, og vi ser ingen fugt, men er det dårligt for pladen?
Kan denne konstruktion blive liggende, og vi bare lægger et nyt gulv ovenpå? Eller burde vi rive alt ud og lægge f.eks. platonmåtte, isoleringsplade ovenpå, dernæst det nye gulv og ventilerede sokler?
Jeg antager, at der ingen eller meget tynd isolering er under pladen. Vi vil have laminat eller parket, ikke klinker da det bliver for koldt, og vi ønsker ikke gulvvarme. Hvordan ville I have gjort det?
Det er nok en relativt normal 70'er-konstruktion. Det er dog ingen god konstruktion.
I bør rive ud og lave om. Det som er godt er, at gulvet mirakuløst nok synes at have klaret sig tåleligt, trods plastgulvbelægning. Det indikerer, at pladen nok ikke er særligt hårdt fugtbelastet, og en lignende konstruktion kan klare sig. Det bedste ville nok være et opsat plankegulv, type ubehandlet skurgulv, eller muligvis olieret, men ingen lak eller andet som stopper fugtvandringen. Et flydende gulv med overgulv stopper meget af fugtvandringen, om end ikke lige så slemt som en plastgulvbelægning. Et plankegulv bliver nok også billigere.
Førhen brugte man forskellige varianter af asfaltpap. I dag tror jeg ikke, at det bruges, uden det er nok almindelig byggplast eller platonmåtte.
Med en relativt tør plade som jeres synes at være, kan man køre fugtsåbent uden plast, men det forudsætter at fugten kan vandre gennem materialerne og optages af rumluften og derefter ventileres bort. Et andet alternativ er at lægge plast mod betonen for at stoppe fugt fra at komme op. Jeg har tolket det som, at det gøres, hvis der er et relativt højt fugttryk fra betonen, hvor den naturlige fugtvandring gennem et ovenpåliggende gulv ikke formår at holde fugtniveauerne (RH) tilstrækkeligt lave, (for at undgå skimmel og råd). Yderligere et alt er da platonmåtte og ventilerede sokler.
En meget vigtig ting, uanset hvilken gulvkonstruktion der bruges, er at gøre betonen klinisk ren fra organisk materiale/partikler før det nye gulv lægges. Dette for at mindske risikoen for skimmel.
Kan også nævne at ubehandlet, sæbebehandlet og/eller olieret massivt træ opleves som varmere og mere behageligt at gå på end plastikbelagt (=laminat eller lakeret parket).
Vi planlægger at renovere kælderen og blandt andet lave gulvene om. Den del vi vil renovere er tilbygget i 70'erne. Som det er gjort nu, så er der en slags asfaltmåtte? + flamingo limet på spånplade og så en plastmåtte ovenpå. Se billede:
Var dette en almindelig konstruktion dengang? Jeg antager, at fugt der vandrer gennem pladen stoppes op. Det lugter ikke af skimmel, og vi ser ingen fugt, men er det dårligt for pladen?
Kan denne konstruktion blive liggende, og vi bare lægger et nyt gulv ovenpå? Eller burde vi rive det hele ud og lægge fx platonmåtte, isoleringsplade ovenpå, så det nye gulv og ventilerede sokler?
Antager at der er ingen eller tynd isolering under pladen. Vi vil have laminat eller parket, ikke klinker for det bliver for koldt, og vi vil ikke have gulvvarme. Hvordan ville I have gjort?
[billede] [billede] [billede]
I har svaret!
Riv ud!
Derefter platonmåtte, ventilation i sokler, EPS-isolering og plastfolie, så gulvet f.eks. olie-voks parket... jeg ville have lagt vandbåret gulvvarme i isoleringen?
Jo varmere betonen bliver, og især jorden under, desto højere damptryk i jorden og fugt i betonen. Derfor bør gulvvarme undgås i huse med uisoleret plade på jord.
Jo varmere betonen bliver, og især jorden under, desto højere damptryk i jorden og fugt i betonen.
Derfor bør gulvvarme undgås i huse med uisoleret plade på jorden.
Korrekt varme må ikke lægges direkte mod den uisolerede betonplade, men med platonmatte og luftspalte samt isolering imellem så fungerer det...
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.