Hej!
Jeg har et hus, der er bygget i 1955, med kælder som har pudsede vægge indvendigt. Hvilket materiale er kælderen sandsynligvis bygget af, og hvordan fastgør jeg bedst hylder på indervæggene?
Mit hus fra 52 har ydervæggene muret med betonsten. Dyonitplader (träullit) med puds på indersiden. Mellemvægge er pladsstøbt.
Hvis din kælder er lignende, skal du have en ret lang skrue, hvis hylder skal sættes op på ydervæggene. Man skal komme "forbi" träullitpladerne, hvis man skal fastgøre hylder. Enten skrue/plug eller betonskrue plejer jeg at bruge.
På indvendige vægge kan man have kortere skruer, da man ikke behøver at gå igennem noget träullitlag.
/LOB
Mit hus fra 52 har ydervæggene muret med betonsten. Dyonitplader (träullit) med puds på indersiden. Mellemvægge pladsstøbte.
Hvis din kælder er lignende, skal du have ret lange skruer, hvis hylder skal sættes på ydervæggene. Man skal komme "forbi" træullitpladerne, hvis man skal fastgøre hylder. Enten skrue/plug eller betonskrue plejer jeg at bruge.
På indrevæggene kan man have kortere skruer, da man ikke behøver igennem noget træullitlag.
/LOB
Hvis du ikke har tegninger på dit hus, så få nye fra din byggetilladelseskontor i kommunen. Der er forskellige måder at bygge på, og det bliver kun rene gæt her. En tegning og teknisk beskrivelse er guld.
Mit gæt er, at kælderen er muret i betonhuldsten med puds på indersiden.
Det nemmeste uden tegninger er simpelthen at bore et hul, så opdager man, hvad det er bygget af.
Er enig med JAsnabbe, men jeg bruger disse skruer, hvis jeg skal hænge noget rigtig tungt op.
Ellers almindelig skrue og plug. Starter med lille bor og derefter "korrekt" dimension. I min kælder har man desværre både brugt sparesten og armeret ret tæt, så hulboring GENNEM væg er et rigtigt lotteri.....
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.