Hej,

Er i husjagt til foråret, men er ved at forelske os i et hus nu, men ved ikke, hvordan vi skal vurdere nogle punkter; vil I komme med jeres meninger? Jeg ved, at det er meninger, vil mest bare snakke lidt og få nogle idéer.

Huset er varudeklarerat, for mig betyder det, at der er mangler, vi aldrig vil få erstattet (ser det som en forsikring for køberen); er jeg for bekymret?

Huset er bygget i 1991. I besigtigelsesrapporten står følgende:

-- Betonplade på jord med flydende gulv. På grund af naturlig fugtpåvirkning fra betonpladen risikerer tæppet at løsne fra underlaget. Tæppet og limen kan også afgiver lugt, som spredes til bomiljøet. I et parketgulv kan der opstå bevægelser. Mikrobiologisk vækst kan ske, hvis organisk materiale er tilbage fra byggetiden under den aldringsbestandige plastfilm, som er placeret på betonpladen. Sådanne skader kunne ved besigtigelsen ikke konstateres.

Bør vi bekymre os? Risikerer vi en dyr omgang? Skimmel, fugt og andet ubehageligt?

Og den anden punkt, jeg overvejer, er en kommentar om bruseren:

Tætning til forhøjelsesring synlig Anbefales, at der tages kontakt med en håndværker for udbedring af tætningen. Tætningen er beregnet til at tætne mod forhøjelsen. Når tætningen ikke sidder som forventet, er der risiko for, at vand kan trænge ind med fugtrelaterede skader som følge. Sådan skade kunne ved besigtigelsen ikke noteres. Fugtindikering uden bemærkninger Ved fugtindikering, som blev udført i rummet, blev der ikke bemærket nogen forøgede fugtindikationer.

Hvor stor risiko tror I, at der er fugt under, selvom han ikke har målt det? Går ud fra, at en blikkenslager nemt kan fikse afløbet? Vi tror, at badeværelset er fra, da huset blev bygget, dvs. -91. Så bør det vel fikses, men håber at kunne vente tre år eller deromkring.

Tak for jeres input!

Det første punkt er nok bare en standardskrivning som inspektøren skriver for alle fundamenter af den type. Jeg ville ikke være bekymret for en plade på jord bygget i 1991, da man havde styr på, hvilke problemer der kunne være med plade på jord, og det bør være korrekt udført.

Hvad angår tætningsringen, ville jeg heller ikke bekymre mig. Sidder brønden i betonpladen eller på en overetage? Hvis den sidder i betonpladen, kan der ikke ske så meget, selvom der skulle opstå en lille lækage. Hvis der ikke mærkes nogen problemer nu, ville jeg nok ikke gøre noget ved det, før I renoverer badeværelset, i henhold til princippet "if it ain't broke, don't fix it".

Du kan ikke se disse punkter som en forsikring for sælgeren, dette er ting, som alligevel aldrig vil blive klassificeret som skjulte fejl, og som I vil få bekræftet, når I laver jeres egen inspektion.

For punkt et er det vel bare at rive den dårlige løsning ud og erstatte med enten klinker eller et ventileret gulv typ Nivell eller lignende, HVIS man opdager skimmel eller dårlig lugt. Tag den omkostning med i kalkylen ved en budgivning.

Betonplade på jord med flydende gulv er det almindelige også i dag. Det vigtige her for at konstruktionen skal være robust, er at pladen har mindst 10 cm isolering, typ celleplast under. I så fald er det den konstruktion sommange anser for at være den mest sikre i dag.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.