Hej på jer!
Jeg er også i gang med at kradse fugerne ud på vores. Mureren kiggede på den og sagde, at jeg skulle bruge b-mørtel til at omfuge, dels fordi der mangler meget nogle steder, og dels fordi kalkmørtlen, der sidder, let løsner sig og støver. Jeg talte med den lokale byggemarked, som anbefalede c-mørtel (kalkmørtel), da han mente, at b-mørtel ikke vil forene sig med kalkmørtlen og derfor ikke vil sidde ordentligt, plus at b-mørtel er hårdere og derfor vil revne, når huset bevæger sig, da det ikke er lige så fleksibelt som c-mørtel. Jeg fortalte, hvad mureren havde sagt, hvilket byggefyren syntes var mærkeligt, så han ringede til mureren. Det viste sig, at b-mørtel er det, der skal bruges af brandsikkerhedsmæssige årsager, og vi vil gerne fyre op. Begge mente så, at det var det bedste, men at jeg skal kradse 2 cm af den nuværende fuge ud, så den nye kan sidde og for at minimere risikoen for, at den revner. Jeg vil omfuge og derefter vaske med klinkerrent, som jeg har læst her, at nogen har gjort og derefter pensle med kogt rå linolie, da det binder. Vil man så ikke omfuge, burde du kunne binde fugerne med olie.