Hej,

Jeg skal snart tage fat på at bygge et hegn. Vi har lige nu håndværkere, der ordner en ny indkørsel til mig og nogle støttemure. De støber 95x95 stolper ned i støttemuren, så de sidder stabilt. Jeg vil derfor skære stolperne til efterhånden, når de er på plads. Jeg vil gøre som på billedet nedenfor. Hvordan gør man det nemmest? Med bajonetsav?

Treplank og stolper forbundet med beslag, del af stakitinstallation. Stolpe er gravet ned i jorden. Skruer synlige i træforbindelsen.

Jeg skulle have taget stiksaven fordi den er lettere at holde mod og få en lige skæring. Du skal køre fra to sider for at bladet ikke rækker. Så tage det der bliver tilbage med stemmejern.

• Synes
Appendix
  • Laddar…
Stiksaven? Virker det virkelig? Klingen bliver som du siger for kort. Kan det virkelig køre da?

• Synes
V70pappa
  • Laddar…
har lige lavet et langt hegn, hvor jeg har skåret ud i 95x95-stolper (det blev mange!). Jeg brugte en stiksav med et langt klinge - fungerer perfekt.

Edit: Er det ikke så mange, eller hvis man kan lide håndarbejde, går det fint med en fukssvans. Hvis man ikke er en mester til at save med fukssvans: spænd to lige brædder fast på hver side af stolpen, læg fukssvansen på planker som støtte og sav.

Jeg ville snarere fastgøre et bræt med en tvinge som anhold og bruge en overfræser. Der findes en del billigere brugte at få fat i. Dog kan fræsestålene koste en del penge, men resultatet bliver godt!

Ah, langt stiksavklinge kan nok fungere. Det bliver nok tilstrækkeligt godt. Jeg skal lave 40-indhakninger, så noget forholdsvis smidigt må det være :)

Rickard.
Jeg havde alle gange brugt rundsaven, så det er meget hurtigere og nemmere at få lige. For nemt at slippe af med affaldet laver man snit med ≈2cm mellemrum, så kan man nemt banke stykkerne væk. Lidt finjustering med stemmejern, så er det klart.

Havde selvfølgelig været nemmere at forberede inden, så man slipper for at arbejde vertikalt.

• Synes
Sthlm1891 og 1 anden
  • Laddar…
Jeg stemmer også på rundsaven og lave et sæt parallelle snit. Man kan bryde stykkerne væk og også finpudse bunden med rundsaven, hvis man har en rolig hånd...

• Synes
Jonas_81
  • Laddar…
useless useless sagde:
Jeg stemmer også på rundsaven og laver et par parallelle snit. Man kan bryde stykkerne af og også gøre finpudsningen af bunden med rundsaven, hvis man er fast på hånden...
Fremfor alt, hvis man kan indstille dybden på rundsaven, så får man den nøjagtige dybde hele tiden og ikke 28mm på den ene side og 30 på den anden side, fordi stiksaven svinger eller kom til at vippe. Så plejer stiksavklingen at bøje sig lidt afhængigt af, hvordan årringene i træet er. Det fungerer fint i tynde materialer, men kap en grovere lægte med knaster, så er snittet ALDRIG lige!

Mange gode tips. Må nok prøve mig frem lidt. Rundsav og stemmejern lyder fristende. Må se, hvor nemt det går...

Rickard.
6:40 in viser han hele metoden, som useless foreslog. Jeg bruger den nogle gange, men resultatet bliver bedre, pænere, og det er sikrere, hvis man bruger 2 minutter med et stemmejern i stedet. Da man hele tiden har rundsavsmærkerne at følge, går det hurtigt og enkelt.

• Synes
Lina55
  • Laddar…
Man kan med fordel anvende en lidt lettere sav end den i filmen...

+1 på cirkelsavsmetoden (med låsbar dybdeindstilling). Har kun lavet udtag i reglar for kabler på denne måde, men fungerede finfint.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.