19,337 læst ·
56 svar
19k læst
56 svar
Jeg smider håndklædet i ringen!
Jeg kender mig selv i din følelse.D Derbyboy sagde:Jeg har brugt de seneste år på at renovere. Så godt som al fritid, aftener og weekender er gået med at tage ud til sommerstedet for at rive ned, lægge nyt tag, dræne, bygge terrasse og overveje næste trin.
Det er blevet tid til at få professionelle, rigtige håndværkere ind.
Jeg ser egentlig kun to problemer med dette, og det er mit kontrolbehov samt min nogle gange absurde omhyggelighed i arbejdet. Problemerne er muligvis beslægtede.
Er der nogle standarder, som man kan kræve, at byggeren følger ved fx gipsning? Er det så enkelt, at til gipsplader følger der en manual, og står det i manualen, at papirstrimler skal bruges til trähus i samlingerne, så kan man forudsætte, at byggeren netop bruger papirstrimler og ikke glasfiberstrimler. Hvornår er der brug for metalvinkler kontra papvinkler osv. i yderhjørner?
Jeg ved, at der for badeværelser findes brancheregler for fliser, tætningslag mm, men findes der tilsvarende for at opsætte fx indvendigt loft, eller er det igen produktets manual, jeg skal henvise til i kontrakten?
Hvordan er det med vinduer? Findes der brancheregler for, hvordan tætning skal laves, med hvilket materiale osv.?
Sammenfattende undrer jeg over, hvordan jeg i størst muligt omfang undgår at stå med et fuskebyggeri til slut? Altså hvordan kan jeg gribe det an for i størst muligt omfang at sikre, at byggeren bruger den rigtige byggeteknik ved de forskellige trin.
Måske forkert forumafdeling, men i så fald må moderator flytte.
Og sagen er desværre den, at dem, der er så omhyggelige, at eller i det mindste ikke tager genveje, er så dyre, at det i praksis er umuligt at hyre dem. Alternativt at se, at de er så optagede, at det er næsten umuligt at hyre dem.
Når jeg tager håndværkere ind, er jeg altid hjemme. Overvåger alt. Løbende. Jeg er sikkert en meget besværlig kunde. Jeg forsøger at kompensere det ved at forsøge at være "hyggelig" ellers. Fyren, der lavede vores badeværelse, kan lide cola - intet problem, han har fri adgang til cola, når han er her og arbejder. Han må tage det "onde" med det "gode". Det skete, at jeg måtte sige "dette er ikke okay, den her genvej godkender jeg ikke." Alt i alt har det fungeret rimeligt. Og jeg har hyret ham igen. Og han ville gerne komme tilbage til mig, krævende som jeg er, men rimelig fair.
Men jeg ville aldrig slippe ham løs for det. Desværre. Bare acceptere det.
Spørgsmålet er jo, hvordan man får fat i 5-6 tilbud. Det kan være svært nok at få et.pelle plåttak sagde:
som virksomhedsejer plejer jeg at sige til folk, der skal lave om på deres tag (næsten kun metal), plejer jeg at sige
indhent 5-6 tilbud
fjern det billigste og det dyreste, vælg derefter det, der føles bedst,
ofte kan man hurtigt mærke, om det vil fungere eller ej med håndværkeren.
Tjek ALTID hvad de har lavet tidligere
da du er en kræsen og omhyggelig kunde ifølge dig selv, gør du det nemmest for både dig og håndværkeren at lave en lang liste over, hvordan du vil have det så detaljeret som muligt.
havde en kunde en gang, som ville have et nyt tag på 120 kvm, han havde lavet 11 sider med information og ønskede en pris på 54 forskellige delmomenter. Det blev ikke til noget med den kunde skal dog tilføjes
Held og lykke og betal ikke noget på forhånd
"Håndværk" som erhverv, tjeneste, næringsgren, eller hvordan man nu vil betegne det, er.......interessant.D Derbyboy sagde:
Anlitar du en jurist, vil du at denne gør et godt job.
Anlitar du en taxachauffør, så vil du at hun kører dig sikkert, til det rigtige sted.
Anlitar du en frisør, så vil du at hun klipper dig ordentligt. Ikke kun foran hvor du ser, men også bag i nakken, hvor du ikke ser.
Anlitar du en bilmekaniker, så vil du at hun reparerer din bil ordentligt, med gode dele. Ikke lapper sammen noget der er ødelagt med sølvtejp når du kigger væk.
Meeeen når man skal anlitar en håndværker, ja så forventes man bare at acceptere at man anlitar en branche hvor det er mere eller mindre kutyme at man tager lidt genveje, at man ikke gør et helt ordentligt job. Og vil man at jobbet bliver ordentligt udført, og at man desuden selv som køber af tjenesten af og til vil kontrollere den tjeneste man betaler for, ja nej så må man arbejde med sig selv i stedet; sine forventninger og sine kontrolbehov.
Jeg havde hyret et lokalt firma, som værner om sit ry og er velrenommeret. Kør derefter time og tal igennem hvilken før hvilken niveau du vil have på finishen. At de bygger "korrekt" er jo noget man må stole på.
Finishen kan du måske selv lave senere.
Finishen kan du måske selv lave senere.
Jeg ved faktisk ikke, der er ingen generelle, uden du skal nok prøve dig frem selv ud fra de krav, du har beskrevet i tråden. Der findes mange dygtige håndværkere, og begrebet skal nok opdeles i fagkategorier og virksomhedsområder. Og så findes der firmaer, der udfører forskellige opgaver/arbejder, der kræver forskellig faglig kompetence/håndværkere. I boligen gør jeg det meste selv med lidt hjælp fra forskellige håndværkere. I fritidshuset hyrer vi nogle gange et firma, der tager helhedsansvar, opgaven specificeres om efteråret og skal være færdig x dato om foråret, og de har frie hænder til at planlægge. Jeg stoler fuldt ud på dem, f.eks. til badeværelset var kravene til brusehjørnet klart glas, 90*90, mellempris af kendt mærke. Fire spots i loftet med dæmper. Ventilator fugtautomatik og timerstyret med trykknap, stille. Og sådan fortsætter det. Jeg kan stole på dem, og det er nok her, du har din springende punkt, kan du finde tilsvarende ud fra dit detalje/kontrolbehov? Eller skal du påtage dig rollen som bygherre og byggeledere?D Derbyboy sagde:
Tror det er en proces. Forhåbentlig finder jeg nogen, jeg kan stole på, og selvfølgelig findes der dygtige og omhyggelige håndværkere, der går op i at gøre et godt stykke arbejde.
Hvordan fungerer det, når håndværkerne køber bruseglaset? Lægger de 100-200 procent på prisen ligesom elektrikere gør, eller betaler du, hvad det koster i Bauhaus? At du skal betale for den tid, det tager at køre derhen, er selvfølgelig.
Hvordan fungerer det, når håndværkerne køber bruseglaset? Lægger de 100-200 procent på prisen ligesom elektrikere gør, eller betaler du, hvad det koster i Bauhaus? At du skal betale for den tid, det tager at køre derhen, er selvfølgelig.
Kigger ikke på detaljerne men ser på helheden, ved ikke hvor de handler materialer og bekymrer mig ikke om stykpris. F.eks. bruger jeg nogle gange materialer af højere kvalitet da jeg har som krav at minimere vedligeholdelse.
Plejer at få en cirka pris for opgaven, som ikke varierer for meget.
Plejer at få en cirka pris for opgaven, som ikke varierer for meget.
Lad en ven, der har lidt forstand på at bygge, være med til at renovere. Det er ikke forkert at lade nogen se på byggeriet med andre øjne. Det er så skidelet at "sne" sig ind på en slags løsning på problemerne.D Derbyboy sagde:Jeg har brugt de seneste år på at renovere. Så godt som al fritid, aftener og weekender er gået med at tage ud til sommerhuset for at rive ned, lægge nyt tag, dræne, bygge terrasse og overveje det næste skridt.
Det er blevet tid til at tage professionelle ind, rigtige håndværkere.
Jeg ser egentlig kun to problemer med dette, og det er mit kontrolbehov samt min til tider absurde omhyggelighed i arbejdet. Problemerne er muligvis beslægtede.
Findes der nogle standarder, man kan kræve, at byggemanden følger ved fx gipssætning. Er det så enkelt, at til gipsplader følger der en manual, og hvis der i manualen står, at papirstrimler skal anvendes til træhuse i samlingerne, kan man så forudsætte, at byggemanden bruger netop papirstrimler og ikke glasfiberstrimler. Hvornår er der brug for pladewinkler kontra papvinkler osv. i yderhjørner?
Jeg ved, at der for badeværelser findes brancheregler for fliser, vådrumssikring mm, men findes der tilsvarende for at opsætte fx lofter, eller er det igen produktets manual, jeg skal henvise til i kontrakten?
Hvordan er det med vinduer? Findes der brancheregler for, hvordan tætning skal udføres, med hvilket materiale osv.?
Sammenfattende undrer jeg mig over, hvordan jeg størst muligt undgår at stå med et fupbyggeri til slut? Altså hvordan kan jeg gå til værks for så vidt muligt at sikre, at byggemanden bruger den rette byggeteknik ved de forskellige trin.
Muligvis forkert forumafdeling, men hvis det er, må moderator flytte.
Det var min kone, som satte stop i fritidshuset for mine projekter. 
Hun lavede en overordnet plan, og jeg skulle udføre uden egen medvirken.
Virksomheden, som udfører, nægter opgaver med kundens medvirken og at kunden siger "det fixer jeg senere". Alt skal være klart ved gennemgangen, og virksomhedsejeren kontrollerer sammen med os.
Hun lavede en overordnet plan, og jeg skulle udføre uden egen medvirken.
Virksomheden, som udfører, nægter opgaver med kundens medvirken og at kunden siger "det fixer jeg senere". Alt skal være klart ved gennemgangen, og virksomhedsejeren kontrollerer sammen med os.
Findes til download, hvis man googler lidt, hvis du laver besigtigelse, vil de tage udgangspunkt i den, medmindre I har aftalt andet, da det er branchestandard, og eftersom du er privatperson, henviser forbrugertjenesteloven netop til branchestandard...D Derbyboy sagde:
det er otte millimeters forskel. Næsten en Hel centimeter.. ikke okay!!mowatom sagde:Lidt off topic, men da jeg arbejdede på et indretningssnedkeri engang, havde vi en sindssygt pedantisk cnc-gubbe. Man kunne høre ham råbe lige ud -Hvad er det for en jävla hjon til leverandør på de her mdf-plader? "Den ene er 15,96mm og den næste er 16,04mm, det kommer jo til at blive lort af alting"![]()