19,337 læst ·
56 svar
19k læst
56 svar
Jeg smider håndklædet i ringen!
Side 1 af 4
Jeg har brugt de seneste år på at renovere. Næsten al fritid, aftener og weekender er gået med at tage ud til sommerhuset for at rive ned, lægge nyt tag, dræne, bygge terrasse og overveje næste skridt.
Det er blevet tid til at hyre professionelle, rigtige håndværkere.
Jeg ser egentlig kun to problemer med dette, og det er mit kontrolbehov samt min til tider absurde grundighed i arbejdet. Problemerne er muligvis beslægtede.
Findes der nogle standarder, som man kan kræve, at byggeren følger ved fx gipsning. Er det så simpelt, at til gipsplader følger der en manual, og står det i manualen, at papirstrimler skal anvendes til træhuse i samlingerne, kan man så forvente, at byggeren bruger netop papirstrimler og ikke glasfiberstrimler. Hvornår kræves metalvinkler kontra papvinkler osv. i yderhjørner?
Jeg ved, at der til badeværelse findes brancheregler for fliser, tætningslag mm., men findes der tilsvarende for at sætte fx loft op, eller er det igen manualen for produktet, som jeg skal henvise til i kontrakten?
Hvordan er det med vinduer? Findes der brancheregler for, hvordan tætning skal udføres, med hvilket materiale osv.?
Sammenfattende undrer jeg mig over, hvordan jeg i videst muligt omfang undgår at ende med et sjuskebyggeri? Altså hvordan kan jeg gå til værks for i videst muligt omfang at sikre, at byggeren anvender den rette byggeteknik ved de forskellige opgaver.
Måske forkert forumafdeling, men hvis det er tilfældet, må moderator flytte.
Det er blevet tid til at hyre professionelle, rigtige håndværkere.
Jeg ser egentlig kun to problemer med dette, og det er mit kontrolbehov samt min til tider absurde grundighed i arbejdet. Problemerne er muligvis beslægtede.
Findes der nogle standarder, som man kan kræve, at byggeren følger ved fx gipsning. Er det så simpelt, at til gipsplader følger der en manual, og står det i manualen, at papirstrimler skal anvendes til træhuse i samlingerne, kan man så forvente, at byggeren bruger netop papirstrimler og ikke glasfiberstrimler. Hvornår kræves metalvinkler kontra papvinkler osv. i yderhjørner?
Jeg ved, at der til badeværelse findes brancheregler for fliser, tætningslag mm., men findes der tilsvarende for at sætte fx loft op, eller er det igen manualen for produktet, som jeg skal henvise til i kontrakten?
Hvordan er det med vinduer? Findes der brancheregler for, hvordan tætning skal udføres, med hvilket materiale osv.?
Sammenfattende undrer jeg mig over, hvordan jeg i videst muligt omfang undgår at ende med et sjuskebyggeri? Altså hvordan kan jeg gå til værks for i videst muligt omfang at sikre, at byggeren anvender den rette byggeteknik ved de forskellige opgaver.
Måske forkert forumafdeling, men hvis det er tilfældet, må moderator flytte.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 indlæg
Rent generelt så findes der nok ingen hyret firma der bygger lige så omhyggeligt som en selv og det skyldes ikke at de snyder men for at kalkulen skal hænge sammen. Man må nok lægge adskillige timer til hvis man vil have at alt skal være 100% og by the book.
Bedste og billigste garanti er nok, at du får hjælp med dit kontrolbehov og overnøjagtighed 
Du vil enten blive ruineret af regningerne fra håndværkerne, som skal bygge efter dine intentioner, eller få et psykisk sammenbrud, da du garanteret vil anse det "normale" håndværkere opnår som et fuskerbyggeri.
Du vil enten blive ruineret af regningerne fra håndværkerne, som skal bygge efter dine intentioner, eller få et psykisk sammenbrud, da du garanteret vil anse det "normale" håndværkere opnår som et fuskerbyggeri.
Jo, jeg ved, det er et evigt livsprojekt at arbejde på de dele.GoC sagde:
Bedste og billigste garanti er nok, at du får hjælp med dit kontrolbehov og overdreven omhyggelighed
Du risikerer enten at blive ruineret af regningerne fra håndværkerne, som skal bygge efter dine intentioner, eller få et psykisk sammenbrud, da du helt sikkert vil betragte det ”normale”, som håndværkere opnår, som et fuskebyggeri.
Jeg må måske præcisere, at jeg ikke er sygeligt omhyggelig. Når jeg gør det selv, bliver det ok. Jeg vil måske tro, at jeg er en halvmiddel amatørhåndværker, men det går jo ofte an at få det til rimeligt med stædighed og delvis ved at kompensere håndlaget med timer.....
Tror jeg kan have læst for mange tråde i temaet "skal det se sådan ud" til, at det skal føles rigtig bekvemt at tage ekstern hjælp. Sådanne tråde findes der jo en masse af, og det burde findes nogle kneb for at, i mulighedens grad, undgå den situation.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 285 indlæg
Vælg fra de billigste og tag ind folk med gode referencer. Det tror jeg er den sikreste måde at slippe for alt for lav kvalitet. Så skal man i og for sig finde nogen, der har tid til at gøre arbejdet også...D Derbyboy sagde:
Kan genkende mig meget i dig, men jeg er desuden notorisk dårlig til at få taget mig sammen til at ringe opkald i dagtimerne, svare på mails osv., hvilket gør det nærmest umuligt at hyre nogen, da man normalt skal være ret ihærdig og ringe igen og igen. Svært at få gjort med et stressende dagjob også.
Det ender med, at alle de der projekter, vi havde tænkt os at hyre nogen til, bliver klaret af mig i stedet, for stædighed og udholdenhed i byggeri har jeg ikke noget problem med, og jeg kan arbejde som bare pokker, indtil det bliver et ok resultat.
Det bedste er måske at finde en lokal håndværker, som du stoler på og kan bygge en relation med, som så kan hyre eller anbefale en VVS'er og elektriker?
Det ender med, at alle de der projekter, vi havde tænkt os at hyre nogen til, bliver klaret af mig i stedet, for stædighed og udholdenhed i byggeri har jeg ikke noget problem med, og jeg kan arbejde som bare pokker, indtil det bliver et ok resultat.
Det bedste er måske at finde en lokal håndværker, som du stoler på og kan bygge en relation med, som så kan hyre eller anbefale en VVS'er og elektriker?
Jeg blev anbefalet en håndværker af en kollega. Rigtig flink fyr, håndværkeren altså, men han anbefalede en anden fyr, som havde virksomheden tættere på. Lyder helt rimeligt i mine ører. Så snart er det tid til møde og gennemgang af, hvad jeg vil have lavet.
Grundlæggende er vel at have en kontrakt samt bede om 3-4 referencer. Tjek F-skatt, ARN, tingsretten og KFM.
Hvilke standarder bør der henvises til i kontrakten?
Grundlæggende er vel at have en kontrakt samt bede om 3-4 referencer. Tjek F-skatt, ARN, tingsretten og KFM.
Hvilke standarder bør der henvises til i kontrakten?
Ev kan man jo lægge visse større dele ud til en lokal snedker, som man opbygger en god relation til. Og derefter lave lidt mindre arbejde og færdiggøre selv. På denne måde kan man bruge den strimmel, man selv vil, men slipper for at stå i dagevis og bære gips.
Jo jeg tænker, at jeg gemmer badeværelset til sidst.
Er jeg tilfreds med vinduer, døre, gips mm så får de lave badeværelset.
Men spørgsmålet er mere, hvordan ved jeg, at det er korrekt udført. For badeværelser findes GVK, BKR osv....
Men hvad findes der for gulvbelægning af parket, gipsning, sætte vinduer, sømme op loft, male vindueskarme mm, pudse pejs mm
Er jeg tilfreds med vinduer, døre, gips mm så får de lave badeværelset.
Men spørgsmålet er mere, hvordan ved jeg, at det er korrekt udført. For badeværelser findes GVK, BKR osv....
Men hvad findes der for gulvbelægning af parket, gipsning, sætte vinduer, sømme op loft, male vindueskarme mm, pudse pejs mm
Det er nok ualmindeligt (desværre!), det bruges mest i de professionelle led hvor den har status som byggestandard i princippet. Så er det forskelligt indenfor de forskellige discipliner, hvis du tager ind en seriøs blikkenslager vil denne følge AMA uanset hvad du siger. Mens en halvalvorlig tømrer måske aldrig engang har haft den i hænderne.D Derbyboy sagde:
I AMA angives mange gange flere forskellige udførelser og forskellige grader af tolerancer/klassificeringer.
Så skal man henvise til AMA bør man også i forekommende tilfælde angive hvilket udførelse og tolerance man vil have.
Det kan være ret generøse toleranceniveauer i AMA, intet jeg ville påstå går hånd i hånd med "absurd præcision".
Så skal man henvise til AMA bør man også i forekommende tilfælde angive hvilket udførelse og tolerance man vil have.
Det kan være ret generøse toleranceniveauer i AMA, intet jeg ville påstå går hånd i hånd med "absurd præcision".
Senest redigeret:
Absolut man må henvise til en specifik rubrik i AMA, pyramidereglen gælder også. Absurd nøjagtighed behøver man nok tage en møbelsnedker ind for at opnå samt arbejde på løbende regning med ubegrænset budget.K KjellTimell sagde:I AMA angives mange gange flere forskellige udførelser og forskellige grader af tolerancer/klassificeringer.
Så hvis man skal henvise til AMA bør man også i relevante tilfælde angive, hvilken udførelse og tolerance man ønsker.
Det kan være ret rundhåndede toleranceniveauer i AMA, intet jeg ville påstå ikke går hånd i hånd med "absurd nøjagtighed"
Jeg forstår......
Min absurde nøjagtighed skyldes nok i mange tilfælde, at jeg ikke ved, hvad der er acceptabelt. Hvis det ville være ok ifølge AMA, tror jeg nok, jeg ville godtage udførelsen.
Eksempel:
Jeg vil have et parketgulv i stuen. Jeg vil have gulvvarme foran et vinduesparti. Underlaget er gulvspån 22mm. Jeg havde tænkt mig at lægge T2 reflectaskiver, hvor jeg vil have gulvvarmen, og resten af området gulvgips og så parket over hele arealet.
Jeg siger til håndværkeren, at jeg vil have netop dette parket og gulvvarme foran vinduespartiet.
han udfører arbejdet, og alt er fred og idyl, indtil parketgulvet begynder at knirke.
Så viser det sig, at både reflectaskiverne og gulvgips godt kan lægges på gulvspån, men det er da underforstået, at gulvspånet skal være godt skruet fast i den underliggende regel. I dette tilfælde var det kun mangelfuldt sømmet.
Hvem bekoster afhjælpningen?
Har håndværkeren gjort noget forkert ved ikke at undersøge, om gulvspånet er forsvarligt skruet fast?
Håndværkeren vil sandsynligvis hævde, at jeg har fået det, jeg har efterspurgt, og at han ikke tager ansvar for, om gulvspånet var tilstrækkeligt skruet fast.
Min absurde nøjagtighed skyldes nok i mange tilfælde, at jeg ikke ved, hvad der er acceptabelt. Hvis det ville være ok ifølge AMA, tror jeg nok, jeg ville godtage udførelsen.
Eksempel:
Jeg vil have et parketgulv i stuen. Jeg vil have gulvvarme foran et vinduesparti. Underlaget er gulvspån 22mm. Jeg havde tænkt mig at lægge T2 reflectaskiver, hvor jeg vil have gulvvarmen, og resten af området gulvgips og så parket over hele arealet.
Jeg siger til håndværkeren, at jeg vil have netop dette parket og gulvvarme foran vinduespartiet.
han udfører arbejdet, og alt er fred og idyl, indtil parketgulvet begynder at knirke.
Så viser det sig, at både reflectaskiverne og gulvgips godt kan lægges på gulvspån, men det er da underforstået, at gulvspånet skal være godt skruet fast i den underliggende regel. I dette tilfælde var det kun mangelfuldt sømmet.
Hvem bekoster afhjælpningen?
Har håndværkeren gjort noget forkert ved ikke at undersøge, om gulvspånet er forsvarligt skruet fast?
Håndværkeren vil sandsynligvis hævde, at jeg har fået det, jeg har efterspurgt, og at han ikke tager ansvar for, om gulvspånet var tilstrækkeligt skruet fast.
W witten sagde:
Med "absurd nøjagtighed" mener jeg ikke nødvendigvis finish. Jeg finder ud af fakta, typisk hvordan arbejdet byggeteknisk skal udføres. Jeg planlægger udførelsen og læser mig til (ofte på dette forum) hvordan noget gøres på bedste måde, eksempelvis ved at stille to metoder op mod hinanden.