Jeg er lige som dig, specielt når jeg selv er i gang.
Men min samlever sagde noget godt: "Livet er for kort til at save perfekte lister i redskabsrummet".

Og det passer jo. Jeg tror, at du gør helt rigtigt, tjek nogle referencer og sørg for, at papirarbejdet ser rigtigt ud. Sørg også for, at du får en håndværkerformular udfyldt. Fortæl, at du vil få en bygningsinspektør til at komme forbi efter udført arbejde.
Kan firmaet klare alt det, burde de være seriøse.
Forklar, at du er grundig og gerne vil have en diskussion om de selv ser problemer.
Lad dem arbejde i fred og sænk dine forventninger til slutresultatet. Efter dine kontroller og referencetjek burde slutresultatet være så godt, at det ikke er noget, nogen tænker på, når de besøger jer.

Held og lykke!

• Synes
Appendix
  • Laddar…
D
Tak

hvad er en håndværkerformular?

Ved "rigtige" udbud plejer man som sagt at henvise til AMA eller have en egen skrivelse, der erstatter eller supplerer det aktuelle afsnit - det plejer vel at være en AF (administrative forskrifter), mener jeg. Ikke så inde i den del, plejer mest at stå lidt kapitelhenvisninger i de dokumenter (tegninger), der passerer mit skrivebord.

Gruer for det samme i fremtiden, jeg er præcis ligesådan :)

Risikoen, hvis du vælger den måske mest anbefalede håndværker, som altid får opgaver, er, at han pludselig ikke har tid til at undgå en masse problemer trods et godt stykke arbejde.
Derimod siger måske den mindre omhyggelige ja til alle dine påstande.
En hypotese, men det firma vi har hyret, hvor jeg har lært at kende ejeren, udtrykte det sådan ved en lejlighed. De har som regel et halvt år booket med arbejde.

D
Jo jeg ved, det er en balancegang.

Jeg har egentlig ingen travlt med at få tingene gjort, så jeg kan vente, men jeg tror de fleste håndværkere trækker sig fra at arbejde for en snakkesalig, velinformeret, petimeter med en egen aftale, der henviser til f... og hans moster (hus-ama, bkr, sikker vand osv. osv.). Som desuden hænger på et forum, hvor meget få jobs, der undersøges af pøblen på forumet, får godkendt. Det sidste skal selvfølgelig ikke tages alt for alvorligt.

Som sagt, en balancegang.

• Synes
Donn og 2 andre
  • Laddar…
Til at starte med vil jeg sige, at det er helt naturligt at tage hjælp ind. Der er ingen grund til at bruge al sin fritid på at bygge. Jeg er selv tømrer og ved, hvor man skal lægge lidt ekstra indsats, fx vinduer/dørmontering, køkkenlister mm. Selvfølgelig vil man gøre kunden tilfreds!
Det du skal tænke på er, som man plejer at sige, at indhente flere tilbud, lytte rundt om du kender nogen, der har haft nogen ind, de kan anbefale. Gå ikke kun efter priser, for så får du, hvad du betaler for – så enkelt er det. Betal aldrig på forhånd.
Et firma, der kræver forudbetaling, er bare at takke nej til.
Held og lykke

• Synes
Donn og 2 andre
  • Laddar…
BirgitS
P
Lidt off topic, men da jeg arbejdede på et indretningssnedkeri engang havde vi en ekstremt kræsen cnc-fyr. Man kunne høre ham råbe højt -Hvad er det for en skør leverandør til disse mdf-plader? "Den ene er 15,96mm og den næste er 16,04mm, det vil jo gå helt galt" :crysmile::crysmile::crysmile:

• Haha
  • Synes
JockeÅgren og 8 andre
  • Laddar…
Jeg ville sige til dig, at du ikke skal have for store forventninger. Desværre.

Jeg hyrede malere til indvendig maling til mit husbyggeri, da jeg dels ikke havde tid til at male selv, dels ønskede en rigtig flot finish i vores nye hus.

Resultatet blev blandet. Jeg har malet en del før ved renovering af vores forrige hus, og ærligt talt så holdt det, jeg malede, generelt en højere standard, selvom jeg er amatør. Da de ville have ekstra betaling for, at jeg ønskede, at det skulle se godt ud, sagde jeg fra. Havde tænkt mig at bruge dem til slutstrøg udendørs også, men valgte at gøre det selv efter dette.

Det skal dog tilføjes, at de var utroligt meget hurtigere end jeg er. Når jeg maler, går jeg ofte tilbage flere gange og forbedrer og bruger meget tid på at maskere omhyggeligt.

Jeg havde i hvert fald højere tanker om malere. Findes der ingen faglig stolthed?

(Det skal også tilføjes, at jeg ikke valgte det billigste tilbud, samt at de havde flere gode referencer)

• Synes
Donn
  • Laddar…
som virksomhedsejer plejer jeg at sige til folk, der skal lægge nyt tag (næsten kun plade), at de skal indhente 5-6 tilbud. Fjern det billigste og det dyreste, og vælg derefter det, der føles bedst. Ofte kan man ret hurtigt mærke, om det vil fungere med håndværkeren eller ej. Tjek ALTID, hvad de har lavet tidligere. Da du er en pertentlig og omhyggelig kunde ifølge dig selv, gør du det nemmest for både dig og håndværkeren ved at lave en lang liste med, hvordan du vil have det, så detaljeret som muligt. Jeg havde engang en kunde, der ville have et nyt tag på 120 kvm, han havde lavet 11 sider med information og ønskede en pris på 54 forskellige delmomenter. Det blev ikke til noget med den kunde, skal det dog tilføjes. Held og lykke, og betal ikke noget på forhånd.

Man skal desuden vide, at AMA slet ikke er specielt nøje, når det gælder finnish på arbejdet, men den tillader ret store "missar". Den er mest beregnet til større byggeri, hvor det ikke er så vigtigt. Jeg er selv håndværker og ville aldrig påstå, at noget jeg har lavet opfylder AMAs krav, da det niveau er alt for lavt. Kunderne ville flygte som pesten...

• Synes
13th Marine og 1 anden
  • Laddar…
Hvis du udarbejder korrekte byggetegninger og tilknytter en bygningsinspektør både til inspektion og som konsulent for at hjælpe med papirarbejdet, kan det gå godt. Men det er svært at finde gode håndværkere, tag dig god tid. Vi er i slutfasen af en stor renovation af køkken, badeværelse, bryggers og entré. Det havde gået helvede til, hvis vi ikke havde gjort, som jeg beskriver. Hos os tikker boden, og snart er det tid til anden reinspektion. Det bliver fantastisk derhjemme, men vejen derhen har været forfærdelig. Sjusk og uvidenhed hos byggerne. Vores byggeinstruktioner indeholder ama-koder samt henvisning til bkr osv. Et andet alternativ, der er nævnt tidligere, er at være til stede selv og bygge sammen med en, du har tillid til. Men for vådrum altid inspektion efter min mening. Held og lykke!

Jeg tror, at en stor del af problemerne med niveauet hos nogle håndværkere er økonomi og tid. Dels har man svært ved at få tilstrækkeligt med timer til at gøre et rigtig fint stykke arbejde, som timepriserne ser ud, og dels når man laver godt arbejde, får man let for meget arbejde og har svært ved at nå det hele.

D
Tak for al input.

Skal man køre løbende regning eller en fast pris for alt det, jeg vil have gjort?

det jeg vil have gjort er

gipse 5 rum
Nye lofter
Nyt vindue og altandør
Nye gulve
Badeværelse
Køkken

D Derbyboy sagde:
Tak for al input.

Skal man køre løbende regning eller en fast pris for alt, jeg vil have gjort?

det jeg vil have gjort er

gipse 5 rum
Nye loft
Nyt vindue og altandør
Nye gulve
Badeværelse
Køkken
Det afhænger helt af, hvilken tillid du har til firmaet.
Rent generelt bliver det ofte billigere med løbende, hvis det er et godt firma.

• Synes
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.