Har et hus fra 66 med støbt hvælv til ovenpåværende etage. Det ser ud til at være en slags konstruktionsbeton, derefter en anden type beton, og til sidst har de jævnet gulvet med noget meget fint mørtel/puds/beton/cement/whatever. Det sidste helt plane og glatte lag er lagt efter, at indervæggene er bygget, hvilket gør, at når jeg rev nogle indervægge ned, er gulvet lidt ujævnt, hvor væggen stod. Dette sidste lag er mellem 2-10 mm tykt afhængigt af betonen under. Det er ret blødt.

Mit spørgsmål er: Hvad skal jeg fylde ujævnhederne under den gamle væg med? Puds, cement? Tips til fremgangsmåde eller er det blot frem med en murske og begynde at lege?

Gulvspartel skal du bruge. Hør efter hos din byggemarked hvilke de har. Hvis den gamle spartel er meget dårlig, bør du også skifte den ud. Du kan finde ud af om den er dårlig ved at tage skaftet på en kost og banke på gulvet. Hvis det lyder som om det sidder løst, det kan lyde lidt hult, så er det dårligt.

Viser det sig at store områder er dårlige, kan det eventuelt blive aktuelt med flydespartling. Jeg ville nok ikke kaste mig ud i at gøre det selv. Hvis man dog vil, er det vigtigt at tætne alle gennemføringer i gulvet (husk også nærmest væggene). Ellers har du flydespartel i hele stueetagen også.

Tak for dit svar. Så det er en form for spartelmasse de har lagt i... For mig ser det mere ud som en fin puds eller lignende, men det er måske netop sådan gulvspartel ser ud?

Så der ja, nu var det jobbet klaret... Ja, næsten i hvert fald. Som jeg mistænkte var den gamle spartelmasse eller hvad det nu var, i elendig stand nogle steder. Det havde løsnet sig fra underlaget, og det virkede som om spartelmassen i sig ikke var helt korrekt blandet, da det under overfladen næsten var blødt som løst grus. Bankede alt det løse skidt væk, primede og påførte ny spartelmasse. Nu mangler det bare at købe en finere spartelmasse til rigtig tynde lag, da det er nødvendigt nogle steder.

Tak for hjælpen!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.