2,773 læst ·
20 svar
3k læst
20 svar
Jævn fer og not i undergulv til gulvgips
Hvordan kan jeg jævne forskellige brædder ud på forskellige steder i noten, så jeg kan lime gulvgips ovenpå? Det kan dreje sig om ca. 1-2 mm, hvor det afviger. Vil have så meget støtte under gipsen som muligt.
Er limet, man limer med, så fyldende, at man lægger ekstra lim for at fylde ud, eller lægger man papirfilt eller lignende for at jævne ud?
Der skal lægges 60x60 klinker på gipsen.
What to do?
Er limet, man limer med, så fyldende, at man lægger ekstra lim for at fylde ud, eller lægger man papirfilt eller lignende for at jævne ud?
What to do?
Bedre at flydespartle med et net i…Dr Benz sagde:
Hvordan kan jeg udjævne forskellige brædder på forskellige steder i sponten, så jeg kan lime gulvgips ovenpå? Det kan dreje sig om ca. 1-2 mm, hvor det afviger. Jeg vil have så meget støtte under gipsen som muligt.
Er limet, man limer med, så tilstrækkeligt fyldende, at man kan lægge ekstra lim, der fylder ud, eller lægger man pap eller lignende for at udjævne?
What to do?
Ja stivere bliver det, 12-15mm plejer vi at lave..Dr Benz sagde:
Armering og fiberspartel så bliver det godt..
Det er ofte man har brug for at gøre dette, da underlagene er så ujævne..
Top!Rejäl sagde:
Det er jo tykkelsen på gipsen, så det ændrer jo intet.
Er det ikke svært at få jævnt, eller flyder det så godt, at det løser sig selv?
Forslag til flydespartel og net der er passende til dette?
Skal bygge et lille toilet tilbage. Dvs to indervægge i hjørnet, hvor tøjet hænger.
Ville du anbefale at spartle hele overfladen først og så lave skellet, eller lave skellet først?
Bedste svar
Tykkelsen bliver den samme som med gips, med gipsen vil du få hulrum under, da gulvet er ujævnt..Dr Benz sagde:
Top!
Det er jo tykkelsen på gipsen, så det ændrer jo intet.
Er det ikke svært at få det jævnt, eller flyder det så godt, at det løser sig selv?
Forslag til flydespartel og net, der er egnet til dette?
Skal bygge en lille toilet tilbage. Dvs. to indervægge i hjørnet, hvor tøjet hænger.
Ville du anbefale at spartle hele overfladen først og derefter opstille reglar på det? Eller opstille reglar først?
Vi har arbejdet meget med Bostik og rotnet..
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...ytspackel-bostik-sl-c400-fiber-20kg/p-1817206
https://www.k-rauta.se/produkt/rotnatspackelnat-25x1145x745-zink/7350011340132
Godt input, men ja. Der er et sted ved en gammel brønd med fald, hvor noten har skilt sig lidt ad, men det lukker jeg af først.BirgitS sagde:
Ellers ok.
Er det så flydende, at det er helt selvnivellerende? Eller skal man arbejde lidt med det alligevel?
Og så er vi i gang. Andre ting blev prioriteret før dette. Har flydt næsten hele gulvet, men jeg havde købt for lidt, så der er brug for nogle sække mere.
Når dette er gjort, er det tid til at begynde at klinke. Vi skal lægge 60x60, og spørgsmålet er så, hvilken fix der anbefales? Tænkte at spørge i butikken på mandag, når jeg alligevel køber mere flyde, men tænker, at det ville være godt at høre med jer herinde også.
Gerne noget som er let at arbejde med og ikke hærder for hurtigt. Det er første gang, jeg lægger klinker (har gjort kakler) og desuden så store fliser.
Er det nødvendigt at prime mellem flyde og fix?
Når dette er gjort, er det tid til at begynde at klinke. Vi skal lægge 60x60, og spørgsmålet er så, hvilken fix der anbefales? Tænkte at spørge i butikken på mandag, når jeg alligevel køber mere flyde, men tænker, at det ville være godt at høre med jer herinde også.
Gerne noget som er let at arbejde med og ikke hærder for hurtigt. Det er første gang, jeg lægger klinker (har gjort kakler) og desuden så store fliser.
Er det nødvendigt at prime mellem flyde og fix?
Det der så jo rigtig godt ud. Er det næsten bare at hælde blandingen ud og se glad ud? Eller hvordan behandler man det, efter man har hældt det ud på gulvet?Dr Benz sagde:
Og så er vi i gang. Andre ting blev prioriteret før dette. Har flydt næsten hele gulvet, men jeg havde købt for lidt, så der er brug for nogle flere sække.
Når dette er gjort, er det tid til at begynde at lægge klinker. Vi skal lægge 60x60, og spørgsmålet er så, hvilken fliseklæb der anbefales? Jeg tænkte på at spørge i butikken på mandag, når jeg alligevel køber mere flyd, men tænker at det ville være godt at høre med jer herinde også.
Gerne noget, der er let at arbejde med og ikke sætter sig for hurtigt. Det er første gang, jeg lægger klinker (har lavet fliser) og ovenikøbet så store plader.
Er der behov for at grunde mellem flyd og fliseklæb?
Det var faktisk ikke så svært at lave selve projektet faktisk. Hæld ud og derefter vippe med et 50mm plastrør, typisk 80 cm bredt på et skaft.N naikon sagde:
Det jeg lærte var, at det tørrer hurtigere end at nå at blande 13 sække, så når jeg ville korrigere lidt, hvor jeg startede, var det for sent. Så det blev lidt ujævnt, men stadig inden for tolerancen vil jeg sige. Man ville med fordel have været to personer. En der blander og en der hælder/ vipper efter behov. Jeg fik lavet ca. 8kvm og har ca. 3 tilbage til resten af hallen og hvor toilettet skal være. Det gik til mere end beregnet pga rummet er bygget med fald for en tidligere brønd. Og det slugte mere end jeg havde håbet på. Bostik godt at arbejde med. Dog intet at sammenligne med.
*Hav en dunk med den rigtige mængde vand per sæk markeret og klar. Bare fylde på og hælde i til hver sæk.
*Hav en ordentlig maskine der kan blande. Købte en Einhell med kraftig motor og 2 gear med stor piskeris der blander rigtig godt. Den viser ingen tegn på ikke at kunne klare det.
*Forberedelse er alfa og omega. Naboen kom forbi før jeg begyndte og det gjorde, at jeg forseglede langs alle vægge en gang til. Og det var nok godt. For ellers havde det stukket af i eventuelle huller.
Næste uge bliver det klinker 60x60. Mega nervøs. Men det må kunne løse sig. 🥴