Hej,

Vi kigger på et hus, der har brug for en del renovering. Mest sandsynligt er der stort behov for drænering rundt om kælderen. Men det, der slog mig mest, var at en del af murstenen var beskadiget, altså en del af overfladen på visse sten var slået (faldet) i stykker. Jeg har læst, at fugt kan trænge ind i mursten, men at denne skal fordampe af sig selv og derfor ikke være noget større problem. Men spørgsmålet er, om dette helt passer.. Kan det være således, at murstenen også er fugtskadet og skal udskiftes, og i så fald, er dette noget, der er muligt at gøre?

Taknemmelig for alle svar.

Tegl tager og giver væske. Det bliver ikke fugtskadet som f.eks. træ. Derimod kan det fryse i stykker, hvis der er meget vand i det, og temperaturen bliver for lav. Særligt porøs tegl plejer at kunne få frostsprængninger. Disse plejer oftest at være mere af æstetisk karakter end rent praktisk.

Okay, takker for svaret!

Det er et porøst tegl og sandsynligvis er det sket i vinter, for stykkerne ligger stadig nedenfor.

Det var jo lidt opmuntrende alligevel, er det muligt at save ud og skifte kun en del af tegel facaden (handler om 5 - 10 sten spredt på ca. 2 x 1 meter).

Det bliver ofte et sådant resultat (frostsprængninger), når teglfacaden bliver koldere af en eller anden grund og sjældent får chancen for at tørre.
1 Er huset blevet isoleret indvendigt for nylig? Hvis svaret er "ja", så er der stor fare for, at skaderne fortsætter.
2 Har det ikke været opvarmet om vinteren? Hvis svaret er "ja", så er der en chance for, at det stopper, når varmen kommer ind i huset.
Undersøg nærmere, hvad der er årsagen til, at facaden ikke tåler fugt - det kan jo fortsætte med at falde ned i stykker ???
Held og lykke!
gaia

Hej igen og tak igen!

Formentlig har varmen været slukket, da ingen har boet der i et stykke tid nu, ingen renovering er lavet i hvert fald.

Skal lave en hjemmeside med billeder, så kan alle der vil, meget gerne kigge og kommentere! :)

Ny idé og nye overvejelser.

Har nogen nogensinde skiftet en murstensfacade ud med træ, og er det noget, man selv kan gøre som lægmand, eller bør man overlade arbejdet til professionelle?

Tanken er i så fald at skifte facade på langsiderne og lade gavlene beholde murstenene.

Jeg har ikke gjort det, men jeg tænkte bare at tippe dig om, at du i og med at du skifter samtidig skaffer dig et reelt vedligeholdelsesarbejde i fremtiden. ;)

Jeg kan ikke få frem noget billede. (Kan nok ikke hjælpe dig i hvert fald, men er så nysgerrig.)

Mærkeligt, det virker ikke hvis man klikker på den men hvis man klipper linket ud og manuelt indsætter det, så får man billedet frem....

Godt man kun arbejder inden for IT... haha

Årsagen til skaderne fundet...

Tagrenden over trappen er i stykker... altså løber vand mm. ned på trappen og væggen og også ved fundamentet... *suk*

Huset stod tomt i vinters og ingen varme var tændt, så derfor blev det frostspængning som resultat. Så bliver det næste spørgsmål, om det er sandsynligt, at dette vil løse sig af sig selv, når man reparerer renden og lader facade mm. tørre op?!

Lyder ikke utroligt at det er nok, hvis resten af facaden er pæn.

Macke202 sagde:
Hej,

kan det være, at teglet med er fuktskadet og skal skiftes,
.
Tegl kan ikke blive fuktskadet (kun frostsprængt), men en træfacade kan blive det ;D. Jeg tror også, at reparation af tagrenden løser dit problem.
Er det et rigtigt teglhus eller bare snydetegl? At beklæde massive teglvægge med træ er forkert, synes jeg ;). Folk betaler høje priser for at bygge et hus i sten, og du vil gøre det omvendt???
gaia (i et pudset teglhus)

Takker for alle svarene!

Vi droppede det hus pga gennemtrængt fugt både i kælderen og bag murstenen. Mægleren fik desuden bud på udbudsprisen, så det bliver den person, der får begynde at rode i dette.
Men stort tak for alle meninger og tips, der vil sikkert komme flere objekter, som skal op til offentlig beskuelse.

The search goes on!

Ja, "gnierigheden bedrager visdommen ..." Der ligger en del sandhed i det.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.