Skulle købe en silikatplade til at have under teglet som skal udgøre bunden på ovnen men sælgeren på Mariebergs frarådede det. Han sagde at den suger fugt og vil revne. Hvad siger I andre? Jeg har støbt færdig min bordplade og kan ikke se at der findes noget andet jeg kan beskytte den med.

D Danii KD sagde:
Skulle købe en silikatskive til at have under teglene, som ska danne bunden af ovnen, men sælgeren på Mariebergs frarådede det. Han sagde, at den suger fugt og vil revne. Hvad siger I andre? Jeg har støbt min bordplade færdig og kan ikke se, at der findes noget andet, jeg kan beskytte den med.
Hvad havde personen for forslag til alternativer da?

Det er jo klart, at man skal beskytte pladen mod vand i form af regn, men min oplevelse af pladen (som i mit tilfælde havde navnet Skamotec) er jo ikke, at den sugede fugten ud af luften direkte...

Jeg har ikke mulighed for lige nu at sætte et tag over men kan jo dække med presenning. Så dit har holdt alligevel. Jeg kan ikke komme på andre alternativer så det bliver vel sådan.

D Danii KD sagde:
Jeg har ikke mulighed for at lige nu sætte et tag over, men kan jo dække med presenning. Så dit har holdt i hvert fald. Jeg kommer ikke på andre alternativer, så det må vel blive sådan.
Jeg havde nogle stykker gemt længe, men smed dem ud ved den seneste oprydning i garagen desværre, ellers kunne vi have testet .... Jeg har ingen anelse om, hvordan pladen ser ud nu, den er indstøbt i beton på siderne, og hele ovnen står på pladen, men gulvet ligger løst på, så det burde jo have vist tegn på at bevæge sig, hvis det var et problem...

• Synes
Danii KD
  • Laddar…
Jeg blev helt forbløffet over, hvor hurtigt og meget silikatskiven kunne suge i sig...
Løste det med betonlasur fra Biltema. Fungerede fremragende. Dette var på fronten, hvor jeg havde brug for at pudse på den. Man kan også lægge aluminiumsfolie under den for at forhindre, at den suger fugt. Præcis som Dan har jeg ingen oplevelse af, at den trækker fugt fra luften.
At den skulle revne, anser jeg for usandsynligt...
Læg folie under for sindsroens skyld og fortsæt (y)

Jeg tænkte mere, at den suger fra beton og mørtel omkring, når det regner. Men jeg tænkte også, at jeg svøber den ind i aluminium først. Alternativt måske skulle man male den med ildfast maling bagefter også.

D Danii KD sagde:
Jeg overvejede at købe en silikatplade til at have under teglene, der skal udgøre bunden af ovnen, men sælgeren hos Mariebergs frarådede det. Han sagde, at den suger fugt og vil revne. Hvad siger I andre? Jeg har støbt færdig min bordplade og kan ikke se, at der er noget andet, jeg kan beskytte den med.
Hvordan er det gået med dit byggeri ? :D

Langsomt men fik silikatskiver mm i dag så nu er alt hjemme. Har savet skiven ud i dag og skal begynde med muringen for alvor :D. Så nu på spandene med ildfast mørtel fra Lakkapä at det er til tynde fuger:thinking:. Tja hvad skal jeg gøre, må bare køre på.

Yderligere et spørgsmål, finder ingen gode tips til, hvordan man bedst støber røgrøret ind. Kan jeg få tips? Skal man lave et rundt hul, som man fører røret ind i og derefter kører med mørtel rundt om, eller findes der en anden måde?

Jeg har røret stående på en kant ligesom, skal se om jeg kan finde et billede af det.... Ved at jeg har lagt op en tidligere....

Edit: fandt ikke noget bedre end det her ;
https://www.byggahus.se/forum/posts/2961297

Senest redigeret:
Dan_Johansson Dan_Johansson sagde:
Jeg har røret stående på en kant ligesom, skal se om jeg kan finde et billede af det.... Ved at jeg har lagt et op tidligere....

Edit: fandt intet bedre end dette;
[link]
Tak! Det var lidt sådan jeg havde tænkt.

Jeg gjorde på tilsvarende vis. Betonblok med et hul i midten, dækket delvist af en blå presenning. Plast og byggematerialer ses i baggrunden. Udendørs pizzaovn under konstruktion med isolering og kyllingetråd på kuplen, stående på en betonbordplade omgivet af grønne buske.

• Synes
Lofjärden og 2 andre
  • Laddar…
Når jeg nu begynder at nærme mig færdig med min ovn og har haft behov for at købe nogle flere sten og mere mørtel, bemærkede jeg, at de sten, jeg køber i Bauhaus, er meget hårdere og slet ikke så porøse som dem, jeg har købt på Lakkapää, på trods af at begge er ildfaste.

Det andet er, at den ildfaste mørtel, jeg køber ekstra "Finja", er meget hårdere og tørrer hurtigere end den, jeg købte på Lakkapää. Den sidstnævnte kan holde sig flere dage i en lukket bøtte, selvom den er blandet.

Undrer mig over, hvordan det påvirker mit byggeri, nogle tanker?

D Danii KD sagde:
Når jeg nu begynder at nærme mig færdig med min ovn og har haft behov for at købe nogle flere sten og mere mørtel, bemærkede jeg, at de sten, jeg køber på Bauhaus, er meget hårdere og slet ikke så porøse som dem, jeg har købt på Lakkapää, selvom begge er ildfaste.

Det andet er, at den ildfaste mørtel jeg har købt ekstra "Finja" er meget hårdere og tørrer hurtigere end den, jeg købte på Lakkapää. Den sidstnævnte kan holde sig i flere dage i en lukket bøtte, selvom den er blandet.

D Danii KD sagde:
Når jeg nu begynder at nærme mig færdig med min ovn og har haft behov for at købe nogle flere sten og mere mørtel, bemærkede jeg, at de sten, jeg køber på Bauhaus, er meget hårdere og slet ikke så porøse som dem, jeg har købt på Lakkapää, selvom begge er ildfaste.

Det andet er, at den ildfaste mørtel jeg har købt ekstra "Finja" er meget hårdere og tørrer hurtigere end den, jeg købte på Lakkapää. Den sidstnævnte kan holde sig i flere dage i en lukket bøtte, selvom den er blandet.

Jeg havde omtrent samme bekymringer, da min Höganäs mørtel slap op. Gætter på, at Höganäs og Lakkapää mørtlen svarer til hinanden. Brugte Finjas til lidt småreparationer til sidst og tror ikke, det påvirker noget negativt. Der er stor forskel på, hvordan de to mørtler føles, så jeg var også lidt bekymret...
Med hensyn til stenen tænker jeg, at det ikke gør nogen større forskel i funktion. Jeg måtte tage chamottesten til tunnelen, da de ildfaste sten jeg havde købt på Hornbach var udsolgt overalt. Chamotten er mere porøs, men oplever ingen negativ forskel her heller...

• Synes
Danii KD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.