17,702 læst ·
39 svar
18k læst
39 svar
Isolering til pizzaovn som kan tåle varme
Skulle købe en silikatplade til at have under teglet som skal udgøre bunden på ovnen men sælgeren på Mariebergs frarådede det. Han sagde at den suger fugt og vil revne. Hvad siger I andre? Jeg har støbt færdig min bordplade og kan ikke se at der findes noget andet jeg kan beskytte den med.
Altvidende
· Västra götaland
· 10 416 indlæg
Hvad havde personen for forslag til alternativer da?D Danii KD sagde:
Det er jo klart, at man skal beskytte pladen mod vand i form af regn, men min oplevelse af pladen (som i mit tilfælde havde navnet Skamotec) er jo ikke, at den sugede fugten ud af luften direkte...
Altvidende
· Västra götaland
· 10 416 indlæg
Jeg havde nogle stykker gemt længe, men smed dem ud ved den seneste oprydning i garagen desværre, ellers kunne vi have testet .... Jeg har ingen anelse om, hvordan pladen ser ud nu, den er indstøbt i beton på siderne, og hele ovnen står på pladen, men gulvet ligger løst på, så det burde jo have vist tegn på at bevæge sig, hvis det var et problem...D Danii KD sagde:
Jeg blev helt forbløffet over, hvor hurtigt og meget silikatskiven kunne suge i sig...
Løste det med betonlasur fra Biltema. Fungerede fremragende. Dette var på fronten, hvor jeg havde brug for at pudse på den. Man kan også lægge aluminiumsfolie under den for at forhindre, at den suger fugt. Præcis som Dan har jeg ingen oplevelse af, at den trækker fugt fra luften.
At den skulle revne, anser jeg for usandsynligt...
Læg folie under for sindsroens skyld og fortsæt
Løste det med betonlasur fra Biltema. Fungerede fremragende. Dette var på fronten, hvor jeg havde brug for at pudse på den. Man kan også lægge aluminiumsfolie under den for at forhindre, at den suger fugt. Præcis som Dan har jeg ingen oplevelse af, at den trækker fugt fra luften.
At den skulle revne, anser jeg for usandsynligt...
Læg folie under for sindsroens skyld og fortsæt
Jeg tænkte mere, at den suger fra beton og mørtel omkring, når det regner. Men jeg tænkte også, at jeg svøber den ind i aluminium først. Alternativt måske skulle man male den med ildfast maling bagefter også.
Hvordan er det gået med dit byggeri ?D Danii KD sagde:Jeg overvejede at købe en silikatplade til at have under teglene, der skal udgøre bunden af ovnen, men sælgeren hos Mariebergs frarådede det. Han sagde, at den suger fugt og vil revne. Hvad siger I andre? Jeg har støbt færdig min bordplade og kan ikke se, at der er noget andet, jeg kan beskytte den med.
Langsomt men fik silikatskiver mm i dag så nu er alt hjemme. Har savet skiven ud i dag og skal begynde med muringen for alvor
. Så nu på spandene med ildfast mørtel fra Lakkapä at det er til tynde fuger
. Tja hvad skal jeg gøre, må bare køre på.
Nu må jeg spørge, for jeg bliver forvirret. Jeg bestilte en masse spande ildfast mørtel, se link nedenfor. På hjemmesiden står der udendørsbrug, men på min spand står der indendørs på instruktionen bagpå. Hvad tror I? Er det et problem, eller er indholdet det samme, natriumsilikat og ballast.
https://www.lakkapaa.se/sv/byggmate...g-specialmurbruk/p/6416841630667/#description
https://www.lakkapaa.se/sv/byggmate...g-specialmurbruk/p/6416841630667/#description
Yderligere et spørgsmål, finder ingen gode tips til, hvordan man bedst støber røgrøret ind. Kan jeg få tips? Skal man lave et rundt hul, som man fører røret ind i og derefter kører med mørtel rundt om, eller findes der en anden måde?
Altvidende
· Västra götaland
· 10 416 indlæg
Jeg har røret stående på en kant ligesom, skal se om jeg kan finde et billede af det.... Ved at jeg har lagt op en tidligere....
Edit: fandt ikke noget bedre end det her ;
https://www.byggahus.se/forum/posts/2961297
Edit: fandt ikke noget bedre end det her ;
https://www.byggahus.se/forum/posts/2961297
Senest redigeret:
Når jeg nu begynder at nærme mig færdig med min ovn og har haft behov for at købe nogle flere sten og mere mørtel, bemærkede jeg, at de sten, jeg køber i Bauhaus, er meget hårdere og slet ikke så porøse som dem, jeg har købt på Lakkapää, på trods af at begge er ildfaste.
Det andet er, at den ildfaste mørtel, jeg køber ekstra "Finja", er meget hårdere og tørrer hurtigere end den, jeg købte på Lakkapää. Den sidstnævnte kan holde sig flere dage i en lukket bøtte, selvom den er blandet.
Undrer mig over, hvordan det påvirker mit byggeri, nogle tanker?
Det andet er, at den ildfaste mørtel, jeg køber ekstra "Finja", er meget hårdere og tørrer hurtigere end den, jeg købte på Lakkapää. Den sidstnævnte kan holde sig flere dage i en lukket bøtte, selvom den er blandet.
D Danii KD sagde:Når jeg nu begynder at nærme mig færdig med min ovn og har haft behov for at købe nogle flere sten og mere mørtel, bemærkede jeg, at de sten, jeg køber på Bauhaus, er meget hårdere og slet ikke så porøse som dem, jeg har købt på Lakkapää, selvom begge er ildfaste.
Det andet er, at den ildfaste mørtel jeg har købt ekstra "Finja" er meget hårdere og tørrer hurtigere end den, jeg købte på Lakkapää. Den sidstnævnte kan holde sig i flere dage i en lukket bøtte, selvom den er blandet.
Jeg havde omtrent samme bekymringer, da min Höganäs mørtel slap op. Gætter på, at Höganäs og Lakkapää mørtlen svarer til hinanden. Brugte Finjas til lidt småreparationer til sidst og tror ikke, det påvirker noget negativt. Der er stor forskel på, hvordan de to mørtler føles, så jeg var også lidt bekymret...D Danii KD sagde:Når jeg nu begynder at nærme mig færdig med min ovn og har haft behov for at købe nogle flere sten og mere mørtel, bemærkede jeg, at de sten, jeg køber på Bauhaus, er meget hårdere og slet ikke så porøse som dem, jeg har købt på Lakkapää, selvom begge er ildfaste.
Det andet er, at den ildfaste mørtel jeg har købt ekstra "Finja" er meget hårdere og tørrer hurtigere end den, jeg købte på Lakkapää. Den sidstnævnte kan holde sig i flere dage i en lukket bøtte, selvom den er blandet.
Med hensyn til stenen tænker jeg, at det ikke gør nogen større forskel i funktion. Jeg måtte tage chamottesten til tunnelen, da de ildfaste sten jeg havde købt på Hornbach var udsolgt overalt. Chamotten er mere porøs, men oplever ingen negativ forskel her heller...