Hej,

vi har købt et sommerhus, hvor der er behov for at reparere lidt. Under alle omstændigheder undrer jeg mig lidt over isolering.

Panelet udefra og ind ser ud til at være følgende:
Det er liggende panel, lille luftspalte, ingen vindpap, isolering og derefter kommer inderpanelet (ser ud som) direkte mod de bærende regler, hvor isoleringen ligger imellem.

Mit spørgsmål er, burde jeg gøre følgende udefra og ind

Panel -> luftspalte -> vindpap >isolering -> aldringsbestandig plast -> luftspalte -> panel.

Vil bare tilføje, at jeg ikke har så meget viden om netop isolering andet end at jeg ved, at hvis det gøres forkert, er der risiko for fugt / skimmel.

Hytten er for øvrigt maksimalt 15 år gammel. Jeg ser også, at de har brugt inderplast til taget.

Taknemmelig for svar.

Hej. Er bygningen opvarmet året rundt, kan den plastes, aldrig ellers. Man bygger ikke med luftspalte på indersiden før indvendig panel. Hvor tyk er isoleringen?

Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Hej. Är byggnaden opvarmet året rundt kan den plastes, aldrig ellers. Man bygger ikke med luftspalte på indersiden indenfor inderpanelet. Hvor tyk isolering findes der?
Hej,

Der er jo kommunalt vand, så jeg antager, at der skal være lidt varme på om vinteren.

Men i betragtning af at taget er plastet, bør jeg så også plaste indervæggene?

Væggene er bygget med 14,5 cm reglar og fyldt med isolering. Det ser ud som om, at den liggende panel er skruet direkte i de bærende reglar.

Bør jeg fjerne panelet, sætte vindpap og derefter sætte en form for afstandsliste på ca. 2 cm eller noget, og så sætte panelet tilbage?

Hvis du skal rive kør med dampbremse i væggene, det er tilstrækkeligt, og så kan du vælge opvarmet eller ej. Jeg ved ikke, om det gør så stor forskel, men ydervæggen vil sandsynligvis holde bedre og længere, hvis du får monteret en vindsikring udenpå.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.