Jeg har brug for et råd ret hurtigt.

Jeg bygger mit første hus - egentlig en tilbygning på 50m2 sokkel i beton. Jeg læser ALT, jeg kan komme i nærheden af, og diskuterer flittigt med min konstruktør. Men visse ting ser ud til, at ingen har rigtig styr på?

Jeg bygger med 35 cm Lecablokke under jord og Weber 35 cm Iso-Leca over jord.

For at opnå den bedste isoleringsværdi anbefaler Weber at fuge mellem polyurethanfladerne, mellem de horisontale flader i blokkene og murstriberne. Men der findes jo ingen glasuldfuge, der passer??! Rummet er 10mm højt og 150mm bredt, glasuldfuge er 22mm højt og 50mm bredt!!?

Idealet ville vel have været 12-15mm højt og 130-140mm bredt? men jeg kan da ikke lade murerne stå og skære i fugematerialet vel?

Jeg har fundet på et alternativ, hvorfor ikke bruge fuge skum? det er jo samme materiale som i isoleringen i Weber-blokkene. Det eneste man skal passe på er vel at tage for meget? som når fugeskummet stivner og mørtelen krymper, kunne det "trykke på" for meget?

Derudover bruges der jo stumfuge i den lodrette fuge, der kunne det jo både lække fugt og varme? Er det en god idé at "lime" den lodrette fuge med en meget tynd stripe fugeskum? det bør jo yderligere påvirke den mekaniske stabilitet til det bedre.

Weber har ingen fornuftige svar, andet end brug en stribe fugedug på 22x50mm det bliver "nok" godt.... Føles ikke optimalt for mig overhovedet...

Hvordan bliver det, HVIS jeg bruger fuge skum OG limer også de lodrette fuger? så får jeg jo en 150mm tyk fugtspærre i midten af væggen, er det godt eller dårligt? Ingen fugt kan komme ind, men heller ingen kan komme ud?

Jeg skal have aftræksvarmepumpe, så ventilationen bliver så god, at det måske ikke spiller nogen rolle?

Muringen starter mandag den 5. november, så hurtige tips modtages taknemmeligt.

Jeg testede begge metoderne og kom frem til, at opvarmet proffsvinter-SPUF var det bedste.

Bliver ikke meget dyrere end skrammel-SPUF fra byggmax. Byggmax-SPUF giver knap halvt så meget skum for 30:-/flasken, som proffs-SPUF flasken for 80:-, desuden er Byggmax-SPUF ikke specificeret til brug under +5C, mens proffsvinter-SPUF er ok ned til -10C!

Yderligere et plus er, at proffsvinter-SPUF bliver mere elastisk end det hårdere Byggmax-PUF. Risikoen for, at SPUF i liggefugen trykker på PUF-delen i ISO-Lecan, når mørtlen krymper, når den hærder, mindskes således.

En spand med varmt vand, hvor SPUF-dysen stod mellem brugene, gav en løs og meget god hævning af PUF, trods nulgraders vejr.

Jeg lagde tre strenge i liggefugen på den 15 cm brede PUF-overflade på Weber ISO-Leca blokken (35x19x50cm) og et galvaniseret bindestål i liggefugen med B-mørtel i Leca-overfladen på ydersiden af blokken og et ubehandlet bindestål i indersiden med B-mørtel (bindestål i hvert 3. skift).

Mørtlen tilsatte jeg med 100 gram natriumnitrat per 25 kg sæk B-mørtel, det frostbeskyttede mørtlen ned til ca. -5C og gav ingen synlig kalkudtrækning (hvidfarvning) på mørteloverfladen.

Derefter anvendte jeg slet ikke mørtelfri stødsmurring, som Weber anbefaler for deres ISO-Leca, men lagde 2 strenge SPUF i inder-Lecan (10cm), 2 i ISO-overfladen (15cm) og 2 i yder-Lecan (10cm) i lodretfladen mellem blokkene (stødfugen).

PUF er jo, hvad jeg forstår, diffusionstæt, så jeg får en indbygget fugtspærre i muren, hvilket jeg IKKE ville have fået med en tom stødfuge og glasuldsfodring i liggefugen. http://www.buildingscience.com/docu...need-for-vapor-retarders-in-above-grade-walls

Webers målinger påstår jo, at U-værdien går ned fra 0.22 uden fodring i liggefugen, til 0.15 MED glasuldsfodring for den 35 cm brede blok.
Jeg undrer mig over, hvor meget bedre det bliver med SPUF i liggefugen OG i stødfugen?

Jeg vender tilbage med billeder.

Desuden får jeg bedre stabilitet i muren, når stødfugen er "limet" med SPUF end med en tom stødfuge.

Senest redigeret:
Sådan ser muringen ud, når fugerne er fyldt med SPUF

Bedre isoleringsværdi end dette er det nok svært at få med ISO-Block, måske ned mod 0.12?

• Mursten med fyldte fuger og værktøj ovenpå, under en overdækning.
  • Murværk med fyldte fuger og ISO-Blok isolering i brug på byggepladsen, hvilket kan forbedre isoleringsværdien.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.