Jeg har lavet en tilbygning til torpet med en grund af lecablokke og krybekælder. Gulvbjælkelaget består af reglar 220 mm. Hvor meget isolering bør man lægge ind? Skal man lægge en fugtspærre, hvor? Havde oprindeligt tænkt mig linsolering men prisen afskrækker :confused:

Så det selvbærende fer/fjer-gulv. Instruktioner angiver, at det skal lægges i 20 graders rumtemperatur. Det bliver et problem at lægge det i det endnu uisolerede rum om vinteren! Er det ikke nok at opbevare trægulvet i et opvarmet rum lige inden lægning. Da vil gulvet få den fugtighed, der fremover vil være i det færdige rum. Gulvet skal desuden skrues.

Tak på forhånd for tips!

Eric

Hej, uanset hvilken type isolering du har, skal bjælkelaget være fuldt isoleret, det går fint med cellulose, fås som plader og løsuld, eller lav en gammeldags tøndebund og isoler med spån, meget prisværdigt tror jeg. Har ikke noget sikkert svar på gulvet, men tror at hvis det er et nedtørret gulv, der er plastikpakket, burde det fungere at have det et stykke tid i et varmt rum. Hvis det er et almindeligt gulv fra et koldlager, må det nok ligge ret længe, førhen lagde man gulvet ind i rummet som normalt uden at sømme det fast, efter ca. 1 år blev det taget fra hinanden, slået sammen og sømmet fast, gøres nok ikke længere.

• Synes
ericl
  • Laddar…
Det synes at være meget delte meninger om plast i gulv. Det vigtigste er dog, at du får det helt vindtæt.
Jeg ville fylde med sten eller glasuldsisolering, så det bliver varmt om fødderne.

Spontant føles det dumt at have træet i et andet rum. Selvom selve plankerne har den rigtige temperatur, vil de reglar, du skruer i, have forkert temperatur, så risikoen for, at de bevæger sig lidt, findes jo altid.

• Synes
ericl
  • Laddar…
peternicklas
Ville nok råde dig til at lægge træet i det rum, hvor det skal lægges. Du må vel kunne tænde for varmen med f.eks. en byggvarmer. Ved heller ikke, hvor godt det er at lægge et varmt gulv i et koldt rum. Anser det for at være skabt til problemer.

• Synes
ericl
  • Laddar…
Tak for alle svarene! Celluloseisolering havde jeg slet ikke tænkt på. At selv reglerne bevæger sig havde jeg heller ikke tænkt på. Nok ikke nemt at forudsige gulvbevægelser. At der bliver sprækker periodisk har jeg ikke noget problem med. Bare det ikke buler. Derfor skal man måske undgå et for tørt gulv ved lægning....

Træ bevæger sig jo mest vinkelret mod fiberretningen, så jeg ville ikke være så bange for at lægge det på strøer, der ikke er supertørre. Det kan muligvis handle om, at gulvet kan synke en millimeter, når strøerne tørrer. Jeg ville forsøge at holde gulvet så tørt som muligt inden lægning, hvis det nu allerede er tørt. Altså ikke lade det ligge i længere tid i et uisoleret rum. Der er dog en risiko ved at lægge et rigtig tørt gulv i et fugtigt rum, da det kan svulme så meget, at det kryber ud af skruehovederne. En ordentlig svulmeljed under fodlisterne er meget vigtig, da det ellers kan skubbe væggene ud...

• Synes
ericl
  • Laddar…
Hej igen, nu når der er kommet en hel del gode synspunkter, tænkte jeg at tage en mere op. Ved ikke om det er almindeligt forekommende, men vi lægger altid et mellemunderlag på gulvbjælken, tror nogle gulvproducenter har noget sådant, det fungerer med fx strimler af pap, jeg tror det er for at eliminere gulvknirken.

• Synes
ericl
  • Laddar…
Jo, lumppapp brugte vi også, da vi lagde et kilsavet gulv i vinters. Helt knirkefrit blev det dog ikke, men det gør ikke så meget. Gætter på, at helt stille er svært med brede brædder, der kuperer. Har også bemærket, at det knirker lidt mere ved et bræt, der var drejet og genstridigt, som vi måtte kæmpe på plads. Ikke så mærkeligt vel.

Det kan også være værd at tænke på, at der er ret stor forskel i fugtighed inde om sommeren og vinteren. For den, der virkelig vil minimere risikoen for, at gulvet tørrer fra hinanden, bør lade det ligge inde et par måneder om vinteren og lægge det, når det er som tørrest, lad os sige i februar. Efterlad svindmøn bare...

• Synes
ericl
  • Laddar…
Ja, hele problematikken omkring et trægulv må ligge i, at når det lægges, skal det have gennemsnitsværdien for træets fugtindhold, når det først ligger på plads. Hvad dette er, kan man jo kun gætte sig til. Gulvet vil blive lagt i et torp, som periodevis vil have varierende indetemperatur afhængig af, hvornår det anvendes. Når jeg studerer mine trægulve i mit permanente hus, ser jeg, at trægulvet i mit uisolerede udestue svulmer om vinteren og skrumper om sommeren. Trægulvet i stuen opfører sig omvendt, naturligt, eftersom huset opvarmes om vinteren. Jeg gør nok nu sådan, at jeg lægger gulvet næste sommer, giver en ordentlig svulmrum mod væggene, og krydser fingrene.....

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.