Hej,

Jeg er i gang med at bygge en udestue (fra WIllab) på træbjælkelag og efterhånden dukker der flere og flere spørgsmål op. Rummet er tænkt til at holde lidt over frysepunktet om vinteren for at opbevare planter (evt. vil det blive opvarmet til en enkelt middag i vinterhalvåret).

Fakta: Skydedøre: WT60 med U-værdi: 2.4 og isolertag 40 mm med U-værdi 1.1.
Der er ca. 25 cm isolering (Isover) i træbjælkelaget. Gulvbjælkerne ligger cc 30 da jeg har tænkt at have klinker med elvarme.

Tænkte jeg ville høre om nogen kan komme med nogle gode råd angående:

1) Hvordan isolerer jeg bedst ydervæggene, hvor jeg ikke har skydedøre, men kun almindelige vinduer? Jeg har 95 mm stolper og dobbeltbeklædning ind- og udvendigt. Så det jeg har at arbejde med, er 95 mm til isolering, luftspalte, vindafskærmning og evt. dampspærre/plast eller hvad der nu ellers kan være.

2) Jeg ved det ikke er det optimale tidspunkt at bygge udestue nu pga. luftfugtigheden og den lave temperatur, men jeg forsøger at gøre alt, hvad jeg kan for at undgå fugtproblemer eller lignende. Da jeg lagde bjælkelagsisoleringen, blæste presenningen væk, og der løb regn ned på isoleringen og det underliggende asfaltplade. Behøver jeg tørre det ud med en byggetørre eller lignende, før jeg lægger gulvpladen på? Mit håb er, at det vil tørre ud af sig selv, når sommeren kommer, men det er måske ønsketænkning.

3) WIllab anbefalede 22 mm gulvspån + 9 mm gulvgips på bjælkelaget, men når jeg har læst rundt her på forummet og ude på nettet, virker det ikke godt at lægge gulvspån ude, når det indimellem vil være ret fugtigt (specielt nu når jeg bygger). Hos Bauhaus foreslog de Aquapanel (cementplade) som er lavet til vådrum + 9 mm gipsplade. Hvad tænker I om det, eller findes der andet godt? Hvordan er det med gulvgips i udestue - er det så godt?

Nå ja, det må være nok for nu... venter spændt på alle de kloge meninger.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.