Er der nogen, der har erfaring med, hvordan det bliver med eller uden isolering af indervægge ved nybygning af et etplanshus? Væggene har reglar som er 45x70, 13 mm OSB og 12 mm gips. Er det værd at lægge isolering i væggene med henblik på lydisolering?
Tak på forhånd.

I
Den største fordel ved at isolere i mellemrum ligger i, at du kan have forskellig temperatur på hver side af væggen.

Som luftlydsisolering (snak og musik f.eks.) er det også en forbedring, men ikke en fuldstændig god en. Som trinlydsisolering (trinstøj o.lign.) er det helt forkert. Der kræves en anden vægkonstruktion.

Nu koster jo ikke 7 cm MU nogle voldsomme kroner, så det er bedre at gøre det end at lade være og så ønske at gøre det. Den gør den nytte, den kan.

Ja siger jeg som inte har det i väggarna her. Synes det er markant forskel fra forrige hus som havde isolerede vægge.

Oj sagde:
Er der nogen, der har erfaring med, hvordan det bliver med eller uden isolering af indervægge ved nybygning af etplanshus? Væggene har reglar som er 45x70, 13 mm OSB og 12 mm gips. Er det værd at lægge isolering i væggene med tanke på lydisolering? Tak på forhånd.
man opnår i runde tal mellem 3 og 6 dB lydisolering med ull i væggen... Mere fordi man tager hånd om indre resonans end at man aktivt lydisolerer... Men det er en anden historie... Man skal tænke på 3 enkle ting 1) Tæt konstruktion 2) Dobbelt skivlag på hver side 3) Tæt konstruktion (igen)

svarer ikke 6db til en oplevet halvering af lyden, eller er jeg helt ude og cykle på tohjuleren?

Mikael_L
Mikael_L
zankan sagde:
man tjener i runde tal mellem 3 og 6 dB lydisolering med uld i væggen... Mere for at man tager hånd om indre resonans end at man aktivt lydisolerer.. Men det er en anden historie...
Man skal tænke på 3 enkle ting
1) Tæt konstruktion
2) Dobbelt lag plader på hver side
3) Tæt konstruktion (igen)
F.eks. en savsmuldsfyldt væg lydisolerer vel bedre pga. savsmulds højere densitet?
Eller er jeg også ude og køre to- eller trehjulet... :D

Så er det vel så komplekst som et problem kan blive, det afhænger bl.a af frekvenser osv...

Jeg hørte, at i det nybyggede musikens hus i Uppsala har de vægge med typisk 9 lag gips eller noget i den stil, for at dæmpe tilstrækkeligt mellem forskellige salonger.

generelt kan man sige, at træ er mere eller mindre værdiløst, når det kommer til lydisolerende egenskaber på grund af dets skumle tæthed... Men savsmuld er en anden type, da den som fyld skal gøre det samme som uld.. Dvs. ikke lydisolere men absorbere...

Og hvis man skal lydisolere a la abnorm, så bruger man traditionel gipsvæg og fx en murstensvæg for at skabe et bedre reduktionstal osv.... Kan sidde og holde en udlægning i timevis, men jeg har jo et job at passe:-)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.