Hej,
Jeg skal til at renovere et kælderrum, som skal blive et soveværelse. Så kommer man unægteligt til at tænke på, hvordan man skal bygge, og hvilke metoder der skal anvendes. Jeg var i kontakt med en bygningsingeniør, som sagde, at man bruger stålregler med isolering i, derefter plast, OSB og gips. Det er vigtigt, at man har en luftspalte mellem kældervæggen og den nye væg. Gulvet er tænkt at være parket med flydende løsning (platonmåtte med opbukning etc.).
Nu har jeg talt med andre aktører, som mener, at det er bedre i stedet at beklæde ydervæggene med letbetonblokke (typisk Siporex eller Ytong) og eventuelt bruge stålregler med celleplast, OSB og gips på de indre vægge (de varme vægge). Hvad synes I om sagen? Med hensyn til det flydende "platongulv" ser det ud til, at de fleste synes, det er en god løsning. Dette med byggeri i kælder er en jungle.
Kældervæggen er uisoleret på ydersiden (platonmåtte og ikke isodrän). Selve dræningen er dog god, og væggene er tørre. Har aldrig haft problemer med fugt i kælderen.
Hvordan ville I have gjort?
Tak på forhånd.