Er nu endelig færdig med isoleringen af skuret.
Skuret er 9kvm stort, og jeg har lagt 90mm isoleringsuld i væggene og 120mm i loftet, derefter på med aldersbestandig plast og OSB-plader. I loftet er der desuden lavet en fugtspalte.
Nu har jeg monteret alle hylder, og nu er det bare at se, om det klarer varmen.
Tanken er jo, at jeg over vinteren skal kunne opbevare ting såsom sko, diverse mapper med papir, jakker, maling m.m. Jeg har brug for at få en slags element, men min viden er begrænset, når det gælder dette.
Kiggede hurtigt på Biltema og fandt dette til 499kr (det øverste).
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Element-och-varme/Element-El/Oljefyllt-element-442010/
Det ser ud til, at man kan indstille en minimumstemperatur, så hvis den kommer under fx -5, så aktiveres det, og mens der stadig er tilstrækkelig varme, behøver det ikke at arbejde. Vil det kunne holde varmen i skuret?
Næste spørgsmål: Hvilken temperatur skal man mindst holde for at opfylde mine ønsker?
Skuret er 9kvm stort, og jeg har lagt 90mm isoleringsuld i væggene og 120mm i loftet, derefter på med aldersbestandig plast og OSB-plader. I loftet er der desuden lavet en fugtspalte.
Nu har jeg monteret alle hylder, og nu er det bare at se, om det klarer varmen.
Tanken er jo, at jeg over vinteren skal kunne opbevare ting såsom sko, diverse mapper med papir, jakker, maling m.m. Jeg har brug for at få en slags element, men min viden er begrænset, når det gælder dette.
Kiggede hurtigt på Biltema og fandt dette til 499kr (det øverste).
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Element-och-varme/Element-El/Oljefyllt-element-442010/
Det ser ud til, at man kan indstille en minimumstemperatur, så hvis den kommer under fx -5, så aktiveres det, og mens der stadig er tilstrækkelig varme, behøver det ikke at arbejde. Vil det kunne holde varmen i skuret?
Næste spørgsmål: Hvilken temperatur skal man mindst holde for at opfylde mine ønsker?
Elementet du linker til har elektronisk termostat. Det er det vigtigste. For at holde 20 grader i et rum plejer 70W/m² at blive anbefalet. Efter den målestok bør du have elementet på 700W to rækker ned. Hvis du ikke skal holde 20 grader, men kun frostsikkert, rækker det mindste sandsynligvis fint.
Af det, du nævner, ville jeg sige, at malerfarven er det eneste, der skal stå frostfrit. +5 grader er rigeligt. Resten ville jeg ikke tøve med at opbevare i et uopvarmet depot. Nogle plejer at protestere og sige, at hvis huset står helt i skygge nogle meter fra vandet på vestkysten, så mugner alt, hvis varmen ikke er på, men min erfaring er, at det går fremragende at opbevare både papir, sko og tekstiler i uopvarmede depoter.
Erik
Af det, du nævner, ville jeg sige, at malerfarven er det eneste, der skal stå frostfrit. +5 grader er rigeligt. Resten ville jeg ikke tøve med at opbevare i et uopvarmet depot. Nogle plejer at protestere og sige, at hvis huset står helt i skygge nogle meter fra vandet på vestkysten, så mugner alt, hvis varmen ikke er på, men min erfaring er, at det går fremragende at opbevare både papir, sko og tekstiler i uopvarmede depoter.
Erik
Jeg tror, at det vil fungere udmærket. Derimod ville jeg have gjort det anderledes selv. Jeg ville forsøge at stille malerbøtterne et andet sted og lade tøjet og papiret stå uden varme overhovedet. Hvis jeg alligevel havde besluttet mig for at opvarme depotet, ville jeg vælge 700W elementet. Det adskiller sig ikke meget i pris, og man har ressourcer, hvis man engang vil have det varmere end frostfrit der.
Erik
Erik
Tænk også på, at det er 5 grader ved radiatoren. Mod en ydervæg på den anden side kan det være betydeligt koldere, så stil ingen frostfølsom maling alt for langt fra radiatoren, hvis du kun kører 5 grader.
En hundredel i prisforskel er jo ingenting, nej.Avemo sagde:Jeg tror, det vil fungere udmærket. Men jeg ville selv have gjort det på en anden måde. Jeg ville forsøge at placere malerbøtterne et andet sted og lade tøj og papirer stå uden varme overhovedet. Hvis jeg alligevel havde besluttet mig for at varme depotet op, ville jeg vælge 700W elementet. Der er ikke stor forskel i pris, og man har mulighed for det, hvis man engang vil have varmere end frostfrit derinde.
Erik
Dog er jeg lidt usikker på målet mellem hylderne, risikoen er, at det kun er 40-50 cm, og så går kun det på 400W ind.
Elementet behøver måske nogle cm luft over sig?
Jeg overvejer også, hvor i depotet det er mest strategisk at placere det?
I et hjørne eller i midten, langsiden eller kortsiden?
På gulvet, øverst eller i midten (højde).
Præcis, det skal man tænke på ja.Mats sagde:
Anbefales det, at man har radiatoren på omkring 10 måske?
Oljefyldte elementer er generelt større end de uden olie med samme effekt. Hvis der er pladsmangel, kan det derfor være bedre at vælge et uden olie. Alle elementer skal have luft omkring sig.
Jeg synes, at elementerne plejer at holde temperaturen meget præcist i rummet uanset udendørstemperaturen. Men man kan ikke stole på skalaen. Hæng et termometer op i depotet langt fra elementet og indstil elementets termostat, så 5 grader opnås. Eller hvis du er den bekymrede type, så indstiller du den til 10 grader.
Erik
Jeg synes, at elementerne plejer at holde temperaturen meget præcist i rummet uanset udendørstemperaturen. Men man kan ikke stole på skalaen. Hæng et termometer op i depotet langt fra elementet og indstil elementets termostat, så 5 grader opnås. Eller hvis du er den bekymrede type, så indstiller du den til 10 grader.
Erik
Senest redigeret:
Klik her for at svare