Hej

vi skal bygge et skur til vores sommerhus, og oprindeligt var det meningen, at det kun skal være et koldt skur. Vi fik tippet fra tømreren, der skal hjælpe os: hvorfor ikke isolere, det koster ikke meget ekstra... god idé, syntes vi, men vores spørgsmål er...

vi vil ikke opvarme huset om vinteren (hvis vi isolerer, er det i så fald kun for at i fremtiden eventuelt bruge det som en gæstehytte ved behov)

findes der isoleringsløsninger, der ikke tager skade af at stå uopvarmet? fugt osv...

i hytten har vi en dampspærre i form af plastfolie, og hvad jeg har forstået om denne konstruktion er, at den ville tage skade af at stå uopvarmet... tager jeg fejl?

I praksis - jeg har været inde i mange isolerede sommerhuse, der har stået uopvarmede over vinteren, og de har ikke vist nogen tegn på skimmelsskader.
I teorien - skal det være uopvarmet bliver det tricky med fugtvandring, hvis du har damptæt på indersiden, eftersom det under den kolde årstid kan blive varmere udendørs end indendørs, og at damp, der kommer ind i konstruktionen udefra da kan kondensere mod en kold indervæg og blive der.
Hvis jeg skulle bygge noget lignende, ville jeg have brugt halvgenemsigtige materialer (vindfast dug + f.eks. høruldsisolering) for at være sikker på ikke at få problemer på længere sigt med fugtforskydning.

Skib plasten hvis det skal stå uopvarmet, ellers kan du bruge alle typer isolering, mineralull, ekofiber, etc.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.