Rabbithole Johannes Carlsson sagde:
Skal det også lydisoleres, er det godt at overveje, hvad der skal isoleres, og hvor høje krav man har.

Isocell har også en dampspærre, jeg har den i mit hus
Tak for svar. Kig gerne på mit svar længere nede med skitse på væg :)

Eftersom du har en tæt pudset væg burde hverken luftspalten og papiret have nogen funktion. Normalt bygger man med luftspalte mellem facadetegel og isolering.

Rabbithole Johannes Carlsson sagde:
Eftersom du har en tät putsad væg burde hverken luftspalten og pappen have nogen funktion. Normalt bygger man med luftspalt mellem facadetegl og isolering.
Tænkte på eventuel fugt, der kan trænge igennem udefra? Så du tror, at jeg kan smække vægregler og træfiberisolering direkte mod indersiden af ydervæggen? Så længe jeg har dampbremse indefra, så fugtig luft ikke søger ud gennem væggen og kondenserer på/i den kolde væg?

Renoverede en anden del af lokalet sidste år, og da fik jeg rådet at have en luftspalte mellem væggen og isoleringen, m.m (altså et rum i rummet så at sige). Men da var det pudset teglvæg og intet andet.

Så dér er mine overvejelser, spørgsmål. Vil ikke gøre noget galt. Samtidig vil jeg jo have mere isoleret. Er i gang med gulvvarmen lige nu. Vil ikke fyre for spurvene, men få varmt i rummet uden en masse varmetab. ;)

Luftspalten skal være ventileret, hvis den skal have nogen funktion. Egentlig skal der jo være ventileret mellem stommen og facadelaget. Men der findes mange huse, der fungerer uden luftspalte også.

S
Hvis fugten går gennem tømmermuren, har du nok andre problemer end blot fugtig isolering. Hvis du bruger hygroskopisk isolering, kan det håndtere og tørre ud fugtvariationer. Hvis du skal have en ventileret luftspalte, bør den absolut ikke være midt i væggen. Så får du fyre for kragerne. Vindtæt lag inde i væggen fungerer mest som lufttætning for isoleringen. Man ved så ikke, hvor vindtæt den ydre skal på et ældre hus er, men en uventileret pudset facade, som jeg antager du har, burde jo være vindtæt.

• Synes
Overgaard
  • Laddar…
S sinuslinus sagde:
Om fukten går gennem tømmermuren, har du sandsynligvis andre problemer end bare fugtig isolering. Hvis du bruger hygroskopisk isolering, kan det håndtere og tørre ud fugtvariationer.
Hvis du skal have en ventileret luftspalte, skal den absolut ikke være midt i væggen. Så kommer du til at fyre for fuglene.
En vindtæt skive inde i væggen bliver mest tætning for isoleringen. Derefter ved man ikke, hvor vindtæt det ydre skal af et ældre hus er, men en ikke-ventileret pudset facade, som jeg antager du har, skulle jo være vindtæt.
Lyder meget rimeligt det du siger. Kør på med regler direkte på tømmermuren/plankevæggen med vindpap før (mest for lufttætning for isoleringen da). Og med hygroskopisk isolering :)

• Synes
Rabbithole
  • Laddar…
S
Helst sætte regler eller lægter indenfor dampbremsen for at forhindre, at alle skruer perforerer. I mellemrummet kan man trække elen.

Det går jo an at køre et lag liggende reglar, så dampspærre og derefter stående reglar. Husk at 2/3 af isoleringen skal være uden for dampspærren.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.