Hej alle! Dette er noget, der bliver talt en hel del om. For et par år siden skrev jeg i forummet og diskuterede nogle idéer vedrørende dette. Det projekt er færdigt, og det blev godt (indtil videre). I det tilfælde blev der lavet en solid luftspalte mellem ydervæggen og den nye væg indendørs (med isolering i).
Nu er jeg i gang med rummet ved siden af, og der ser det lidt anderledes ud sammenlignet med det forrige projekt.
Huset er bygget i 1860. Staldgrund.
Hvis vi starter udefra, har vi
* Puds
* Mursten
* Stående tømmer (15x15 cm)
Den gamle vindpap er fjernet for at kunne inspicere væggens tilstand. Ny pap skal derover.
Syller er udskiftet, hvor det har været nødvendigt.
Nu vil jeg isolere de vægge, der vender udad. Jeg kender til problemet med at isolere indefra.
Spørgsmålet er, hvor meget jeg tør isolere, før der er risiko for, at fugt havner i væggen/frostskader.
Helst ville jeg bygge direkte op mod tømmermuren (vindpap imellem) og isolere. Gerne mindst 95mm, men gerne mere end det. Måske 120 eller 145mm. Er det gennemførligt eller forbundet med død og elendighed?
Hvis det er muligt, skal jeg så have dampspærre i dette tilfælde? Det er blevet sagt at være "tabu" i gamle huse af vores type osv.
Jeg brugte det ikke i det forrige rum, for der havde jeg en solid luftspalte, der kunne "ventilere" ud.
Eller skal jeg bruge luftspalte denne gang også?
Vedhæfter billeder. Det ene billede viser ikke så meget væg, men det, jeg har kæmpet længe med før. (55 m2 udgravet og singlesat/plastbelagt).
Ydervægge er væggen med vindue og væggen lige frem.
Er det rest tømmer eller planke vægge? Du bør jo få det vindtæt på ydersiden med vindpap/dug. Så bør du komme langt med 95 på indersiden. Drev omhyggeligt i vinduer osv.
Situationen er svær at vurdere. Spørgsmålet er, hvordan det ser ud mellem tømmer og tegl? Hvordan ser tømmerværket ud på indersiden? Er der tendenser til fugtpåvirkning? Tømmerets isoleringsværdi i dette tilfælde svarer til omkring 50 mm mineraluld. Teglet yder også et lille bidrag, som kan variere en del afhængigt af typen. Ikke mindst spiller dets vægt en vigtig rolle, når det gælder udjævning af temperaturforskelle mellem dag og nat. Jeg antager, at det er en halvstensmur?
Er det rest tømmer eller plankevægge? Du bør jo få det vindtæt på ydersiden med vindpapir/dug. Da bør du komme langt med 95 på indersiden. Drev omhyggeligt i vinduer osv.
Svært at sige. Virker til at være lidt blandet kompot. Har set et sted, at det lader til at være planke-"typ mos"-planke
Situationen er svær at vurdere. Spørgsmålet er, hvordan det ser ud mellem tømmer og mursten? Hvordan ser tømmeret ud på indersiden? Er der tegn på fugtpåvirkning? Tømmerets isoleringsværdi i dette tilfælde svarer til ca. 50 mm mineraluld. Murstenene giver også et lille bidrag, som kan variere en del afhængigt af typen. Ikke mindst spiller dens vægt en vigtig rolle, når det gælder om at udligne temperatursvingninger mellem dag og nat. Jeg antager, at det er en halvstensvæg?
Ja, situationen føles lidt "bøvet". Vil helst undgå luftspalte. I værste fald må det vel blive det for at være på den sikre side. Men isoleringsværdien bliver vel bedre, hvis man kan bygge direkte mod væggen. Jeg mener, luftspalten vil jo have kontakt med torpagrdnens luftcirkulation. Har set nogle steder, at "vægttømmeret" er stående planker (grovplanker) med mos imellem. Altså planke-mos-planke. På væggen længst væk på billedet føles det rigtig tørt. Dog har væggen med vinduerne været lidt fugtig, men det tror jeg skyldes, at det er kondenseret vand på vinduerne (uutnyttet i øjeblikket), som så er løbet ned ad væggen. Holder øje med den væg et stykke tid, før der bygges på den væg. Da vinduerne er så store, kan det vel ikke betale sig at læsse en masse isolering på alligevel? Det meste af varmen flygter vel gennem vinduerne? En plan der er at skifte de gamle to-lagsvinduer ud med moderne tre-lags. Jeg formoder også, at den væg får mest slagregn. Så den væg skal måske bygges med luftspalte? (det bliver tricky at få det pænt mod vinduerne, men det må jeg finde en god løsning på)
Vedhæfter et billede af ydersiden. Det røde mærke viser ydervæggene for det aktuelle rum. Den grønne pil viser en ventil, der kan udnyttes til ventilation af eventuel luftspalte. Men havde tænkt mig at bruge den til gæstetoilettet, som skal bygges i rummet.
Luftspalt midt i væggen kan skabe konvektion og at tillægsisoleringens effekt påvirkes.
Hvorfor ikke sætte vindtæt mod væggen og isolere med hygroskopisk isolering (cellulose) og med dampspærre inderst?
Hej! Tak for svar.
Jo, jeg har tænkt på den variant for at slippe luftspalten (og derved, som du skriver, forringe isoleringens effekt)
Så det måske hælder mod at regel op med træregel direkte på væggen og isolere med træfiberisolerskiver i stedet for mineraluld.
Så er jeg usikker på dampspærren. Der virker til at være delte meninger der. Hvis jeg sørger for at have god ventilation, kan jeg slippe for plast i væggene?
Luftspalte mellem facade og væg, så diffusion bremse på indersiden. Isolér med cellulose, så bør det fungere?
Ja, det er jo en løsning. Helst vil jeg jo undgå luftspalten (hvis det er muligt)
Uanset få lader det jo til at træfiberskiver/cellulose er det der gælder i dette tilfælde?
Ja, det er jo den ene løsning. Helst vil jeg jo undgå luftspalten (hvis det er muligt)
Uanset hvad, ser det jo ud til, at træfiberskiver/cellulose er det, der gælder i dette tilfælde?
Men du kan ikke skippe dampspærren bare fordi du sætter hygroskopisk isolering. Du vil have lufttæt.
Fx Isolina har en dampspærre til deres hørisolering, som de kalder luftspærrepap. http://www.isolina.com/se/isolering-byggpapper.cfm
Men du kan ikke droppe dampspærren bare fordi du bruger hygroskopisk isolering. Du vil have det lufttæt.
For eksempel har Isolina en dampspærre til deres hørisolering, som de kalder luftspærrepapir.
[link]
Tak igen for svaret
Okay.. Så dit forslag er: På med vindpapir på den eksisterende indervæg. Derefter regler direkte mod væggen. Isolér med eksempelvis træfiberplader. Derefter dampspærre. Derefter typisk OSB/gips?
Måske skal jeg tilføje, at jeg overvejer OSB og dobbelt lag gips. (Årsagen er lydisolering) Det skal blive et musikerum.
(Hvis det er noget, der påvirker det hele?)
Vinddug er meget nemmere at arbejde med. Brug en, der ikke er så tæt, så den arbejder sammen med dampspærren.
Ok! Tak for svar!
Har lavet en lille skitse for at tjekke, om jeg har forstået jer korrekt. (Grunden til at jeg spørger så meget er netop dette med at isolere indefra og med/uden luftspalte)
Hvis vi kigger fra venstre til højre. (væggene er tegnet udefra (venstre side) -> indad (højre side)
Væg 1 - Jeg vurderer, at det er puds -> mursten -> stående planker -> (mossa?) -> stående planker
(alternativt er det massivt stående tømmer. Det ser desværre ud til at variere lidt)
Væg 2 - På med vindpap mod væggen på indersiden
Væg 3 - Rejs op mod vindpappen/væggen.. Her er spørgsmålet om der skal være en luftspalte eller ej!??!
Væg 4 - Ind med træfiberisolering (eller tilsvarende)
Væg 5 - På med dampspærre og derefter OSB/gips, etc...
Fungerer det?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.