T
Jeg skal lige til at gå i gang med et Attefallshus, der skal fungere som opbevaringsrum/gæsteværelse.

Jeg har nogle overvejelser omkring, hvordan man skal isolere taget. Ovenpå skal jeg have betontagsten, lægter og bærebrædder, tagpap og forskalling.
Indvendigt bliver det 220mm stolper, med 220mm isolering, plast, lægter og gipsplader. Omtrent som i nedenstående billede:

Attefallshus tagtværsnit med betonfliser, lægter, tagpap, råspont, 220mm isolering, plast og gips. Viser luftspalte mellem isolering og råspont.

Men så har jeg læst i andre tråde, at man skal have en luftspalte. Hvor har I luftspalten?

Luftspalte skal der være mellem råspont og isolering.

T
Ok, og hvordan laver man nemmest en luftspalte?

T
Har kigget på en del videoer nu. Det mest almindelige ser ud til at være at bruge 45x45 som regel og så lægge en slags plade på det, og derefter isolering. Eller isolering direkte på 45x45. Hvad er at foretrække?

Så så jeg noget andet, der var nyt for mig. At man lægger halv dybden af isoleringen først. Så sætter man plast og så resten af isoleringen. Hvordan kan det være? Troede man havde plasten på indersiden af al isolering :thinking:

Man lægger plasten sådan for at få en installationszone for el mv. Så behøver man ikke perforere plasten omkring dåser mm. Perforeret plast kan føre til, at varm luft indendørs søger ud i væggen og der møder koldere, hvilket fører til, at luften afgiver sin fugt. Når man bygger med plast, skal man sikre sig, at det er helt tæt overalt. Installationszonen plejer at være 45 mm.

Senest redigeret:
Det letteste er at du tager 28x45 eller 34x45 søm/skruer og fastgør på siderne af spær mod råspånten, derefter tager du en masonit og sømmer/skruer fast i lægterne du lige har sømmet fast på spærrene. Begynd at montere masoniten fra kip og så nedad med nogen cm overlæg, hvis det ikke rækker med en masonit fra kip til tagfod. Så kan eventuel fugt ikke løbe ned i samlingen af masoniten. Så skal du jo have ventilation nede i tagfoden, så den kommer ind i luftspalten.

T
S Snickarkirre sagde:
Enklast är at du tager 28x45 eller 34x45 søm/skruer fast i siderne på spær mod råsponten så tager du en masonit og og søm/skruer fast i lægten du netop har sømmet fast i spær. Begynd at montere masoniten fra kip og så nedad med nogle cm overlap hvis det ikke rækker med en masonit fra kip til tagfod. Så kan eventuel fugt ikke løbe ned i samlingen af masoniten. Så skal du jo have ventilation nede i tagfoden så der kommer ind i luftspalten.
Er det nok med ventilation nede i tagfoden? Jeg vil have et pulttag.

Okay, jeg opfattede ikke, at det var et pulpettag. Men du bør også have ventilationen åben i "nok", så luften kan cirkulere. Ja, jeg var måske lidt uklar før, opdagede jeg, da jeg læste mit indlæg igennem. Jeg mener altså, at du lægger lægterne, så luftspalten er 28 eller 34mm. 45 føles som lidt overkill, og du mister lidt mere isoleringsværdi, så det er nok med 28-34mm.

T
Ok, 28 eller 34 mm lyder godt.
Hvordan lufter jeg oppe i nocken?

Hvis du går med lægten og masoniten hele vejen ud til luftspalten for panelet, så afslutter du der. Så når du paneler, så lader du en sprække op mod råsponten på typisk 28mm, så får du cirkulation på luften både til panelet og til taget i én omgang.

T
Typ sådan her så eller?

Loftkonstruktion med træbjælker og plader monteret nedenunder.

Jo præcis sådan ja mente (y) glem ikke at sætte insektnet i luftspalten bare om du ikke har gjort det allerede. Skal du have underspikning så er det jo bare at trække den på undersiden af spærstolperne.

Senest redigeret:
  • Synes
Tovin
  • Laddar…
T
S Snickarkirre sagde:
Jo præcis sådan ja mente (y) glem ikke at sætte insektnet i luftspalten bare hvis du ikke har gjort det allerede. Skal du have underspænding så er det jo bare at trække den på undersiden af spærstolene.
Kanon!
Bare to spørgsmål så. Jeg tænkte at sætte brædder på undersiden af spærstolene. Ødelægger det luftspalten da?

Så tænkte jeg have stående panel, hvilket betyder at sømmereglerne ligger horisontalt langs væggen. Ødelægger det væggens luftspalte?

Okay, det er det, der kaldes underspikning, og det ødelægger ikke ventilationen. Man sømmer/skruer brædderne på undersiden af spærene med en sprække mellem hinanden på ca. 10mm. Så kan du blot hæfte insektnettet fast på undersiden af spærene, inden du monterer underspikningen. Skal du have stående panel, skal du først fastgøre en "lægte" ca. 22x45 lodret på reglerne i væggen, derefter sømmer du sømmelægten gennem lægten og ind i reglen. Så får du en 22mm luftspalte bag panelet, og der skal du også stifte insektnet fast. Eller det skal man ikke, men hvis man vil undgå, at hvepse og andet ubehageligt bygger reder i luftspalten, så skal man det. Hvis du bruger et insektnet i metal, kommer musene heller ikke ind.

• Synes
Dortmunder DAB og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.