Hej jeg har brug for hjælp med et spørgsmål; min kærestes bror skal efterisolere sin overetage, som han har 10 cm isolering på nu. Glasuld fra 70'erne ca. Jeg har sagt til ham, at han skal rive det hele ned, da han alligevel skal lave udluftning, som ikke findes. Nu til dilemmaet: jeg synes, han skal efterisolere mindst 20 cm, så han får 30 i alt, og han synes maks 25, da han mener, det tager for meget af pladsen, som er ca. 70 kvm nu. Hvad synes I i forummet? Spørgsmål to: jeg siger, han skal skifte al isolering til ny, han mener, han skal genbruge, da han kan spare nogle tusind, men hvis han genbruger, vil den gamle ikke passe, da han vil bygge rummet mindre, så at sige. Hvad synes I?

Er det spørgsmål om indvendig ekstra isolering?

Er det et 1&1/2-planshus eller et rent to-etagers hus?
Skal skråtaget også ekstra isoleres, (hvis 1&1/2-plans), eller er det kun gavlvæggen?

Hvor i vores langstrakte land med meget forskellige klimaer ligger huset?

Oldboy Oldboy sagde:
Er det spørgsmål om indvendig efterisolering?

Er det 1&1/2-planshus eller et rent toplanshus?
Skal skråtaget efterisoleres også, (hvis 1&1/2-plans), eller er det kun gavlvæggen?

Hvor i vores langstrakte land med meget forskelligt klima ligger huset?
Ja, indvendig efterisolering, 1 1/2 plans med skråvægge også, gavlvægge og loftsrum, det ligger i Skåne udenfor Hässleholm typ
Oldboy Oldboy sagde:
Er det spørgsmål om indvendig efterisolering?

Er det 1&1/2-planshus eller et rent toplanshus?
Skal skråtaget efterisoleres også, (hvis 1&1/2-plans), eller er det kun gavlvæggen?

Hvor i vores langstrakte land med meget forskelligt klima ligger huset?
Det

Er det indvendigt, så siger jeg maks 5 cm tillægsisolering.

Genbrug?
Hvorfor skal den gamle isolering tages ud?
Hvis, af en eller anden uforklarlig grund, den gamle isolering tages ud, så er det bedre at smide den ud og købe nyt. Det er ikke nødvendigt, men mindre ubehageligt at arbejde med ny isolering. Derudover er der mulighed for at købe en mere højværdi isolering, dvs. med bedre lambdaværdi. Kan måske svare til et par cm ekstra std-isolering.

15 cm godt vindbeskyttet isolering rækker langt i Skåne. Vil endda påstå, at det er vigtigere at lægge ekstra omhu på bombesikker vindbeskyttelse og gnaversikker isolering end tykkelsen her i Skåne.

Udvendigt vindafskærmning er som sagt det vigtigste. Derefter så tyk og højværdig isolering som man får ind med rimelige mål. Ofte er det dårligt vindtæt, så det blæser direkte ind i isoleringen.

Oldboy Oldboy sagde:
Er det indvendigt, så siger jeg max 5 cm tillægsisolering.

Genbrug?
Hvorfor skal den gamle isolering tages ud?
Hvis, af en eller anden uforklarlig grund, den gamle isolering tages ud, så er det bedre at smide den ud og købe nyt. Det er ikke nødvendigt, men mindre ubehageligt at arbejde med ny isolering. Desuden er der mulighed for at købe en mere højværdig isolering, dvs med bedre lambdaværdi. Kan måske svare til et par cm ekstra std-isolering.

15 cm vel vindbeskyttet isolering rækker langt i Skåne. Vil endda påstå, at det er vigtigere at lægge ekstra omhu på bombesikret vindbeskyttelse, og gnaversikker, isolering, end tykkelsen her i Skåne.
Som jeg skrev, så fjernes den gamle isolering af grunden, der ikke er luftning bagved, som skal fikses, og at tagstolene skal bygges på, så de bliver dybere.

Hvis den indvendige dampspærre med sikkerhed kan gøres helt tæt overalt, så kan man principielt lægge betydeligt tykkere isolering. Men indvendigt vil man normalt ikke ofre mange cm, da det ofte bliver for småt og trangt rum.
Så jeg fastholder mindste mulige tykkelse for ikke at miste nødvendig plads. Der er ikke mange dage (nætter) om året, hvor det er så koldt her, at mere end ca. 15 cm isolering gør nogen nævneværdig forskel. Derimod er det væsentligt det meste af året, at den isolering, der er, er meget godt vindtæt og gnaverbeskyttet.

Er den gamle isolering hel og frisk, så kan den bestemt genbruges, men det er rarere at arbejde med ny isolering.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.